Så j*vla förbannad! (ang Asienkatastrofen)

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Jag jobbar sedan ca två år tillbaka åt Sveriges tredje största teleoperatör (aktuellt med reklam i tv för bredband) De senaste dagarna har vi givetvis fått många frågor om samtal till Thailand och de andra drabbade länderna, vanligt förekommande både bland kunder och personal är om företaget tar full betalning för samtal till de drabbade länderna eller om ”vi” i likhet med de andra stora låter människor ringa gratis eller till reducerat pris. Vid lunchtid idag skickades det ut ett PM som fick mig att börja koka inombords…. Innehållet var ungefär (ej ordagrant) som följer: ”Tills vidare tar vi betalt som vanligt, men rapportera hur många som klagar så får vi se”

Detta gjorde mig så j*vla förbannad, tanken bakom det här var så uppenbar!! ”Låt folk ringa till fullt pris medans de är oroliga så att vi kan dra in stålar, förhoppningsvis tänker inte folk på det och är det för många som börjar klaga får vi fixa till det i efterhand på något vis”

Det känns så cyniskt och lågt att de inte ens vill ställa upp med en sådan sak… Själv saknar jag en kamrat i Thailand, tyvärr verkar det som om han omkommit tillsammans med sin fru, 2-åriga dotter och i princip hela fruns släkt. Tre generationer borta… Samma situation befinner sig alltför många andra i, och så får man det här meddelandet där de försöker slingra sig ifrån att visa lite ”good will” till de kunder som drabbats av den här tragedin!!

Jag blev så förbannad att jag skakade i stolen och skrev ett svar där jag sa att jag kände skam över att vara anställd. Min uppsägning kommer jag att lämna in efter nyår…

Om ni har listat ut vilket företag jag jobbar för, tänk på vilka sorters människor i ledningen som tar del av era pengar, överväg sedan noga om ni vill köpa tjänster av dem.

Hoppas att ni orkade läsa hela texten, och jag önskar alla som står och väntar på besked om vän eller anhörig ett lyckligt utfall.

Fick ett lyckligt utfall här, har dock 2 kvar som jag ännu inte hört av nånting om.

Fy fan va surt :(

Fan vad jobbigt!

Tyvärr så tror jag alla operatörer samt flygbolag bara tänker på sitt även om deras(?) användare finns där nere.

Allt hänger på tillgång och efterfrågan. Det är pengar i allt...

Just nu tänker inte nog inte de drabbade här hemma på vad det kan kosta att ringa ner till Thailand. Personligen tror jag att de skiter i det. De vill veta att deras nära och kära är Ok! Kosta vad det kosta vill!
Att man senare kan få räkningen struken är ju faktiskt bra.

Tragiskt. Skönt att höra att du protesterar och säger upp dig. Inte alla som hade gjort det i dagens samhälle. :tummenupp

Förstår din irritation och tro jag kan räkna ut var du jobbar med ;) Beteendet är förjävligt, det finns det ingen ursäkt för. Jag är glad att jag inte har någon släkt/vänner där nere nu iaf och lider med dem som har.

skicka i väg ett mejl eller ring aftonbladet och expressen.
du får vara anonym.
detta kommer garanterat ändra på lite beslut. :tummenupp

spoon skrev:
du får vara anonym.

Om du ändå ska säga upp dig, så varför inte? Kika igenom ditt avtal om tystnadsplikt först.

JoS skrev:
Tyvärr så tror jag alla operatörer samt flygbolag bara tänker på sitt även om deras(?) användare finns där nere.
Är inte det lite orättvist när alla resebolag har hyrt in en mängd extra plan och alla teleoperatörer jag hört talas om har skickat gratis-SMS på begäran av UD (som fick väldigt bra effekt, många hörde av sig) och bjuder på samtal till och från den regionen?

spoon skrev:
du får vara anonym.

Bra tips! Det är skammligt att det ens övervägs att gå till så som det gör nu...

Igår berättade de på nyheterna att kostnaden för att rekvirera ett flygplan hade höjts med 30 %,

Det låter ju lite småsnålt men ärligt talat, man betalar ingenting om man inte kommer fram och om man kommer fram så är det väl helt klart värt att betala för att få prata med den man söker. Det Telia & Co gjorde tycker jag luktar PR däremot... Grupp SMS:et däremot var ju en bra sak.

Bra gjort! Skönt att det finns folk som du.

Det är ett elände att allt numer styrs av pengar.

Förmodligen ett bra beslut av operatören. Full respekt. Att charter av flyg gått upp 30% är lika naturligt. Det är tack vare dessa marknadsmekanismer, man kan förvänta sig att resurser finns för de behövande. Nu har UD begärt hjälp från bl a USA och England. Hur gör man då? Ja, man öppnar plånboken och betalar för sig. Det finns t ex ett enormt överflöd med flygplan på jorden. Dessa är inte byggda för att användas i välgörenhet. De är tänkta att dra in pengar. Nu finns dessa tillgängliga för den som betalar. Vad är problemet?

#Olsson# skrev:
Vad är problemet?

Att man när det faktiskt skett en oerhörd katastrof låter profit gå före medmänsklighet, det är problemet!!!
Om det bara varit vanlig vardag så är jag inte brydd över hur marknadskrafter fungerar, men nu är det knappast vanlig vardag.

Fortfarande så att ditt bolag INTE valt att ta bort samtalstaxan ?
Har ju gått "radioreklam" om att de slopat taxan, är som ett vanligt samtal inom Sverige nu.

NakenBandit skrev:
Att man när det faktiskt skett en oerhörd katastrof låter profit gå före medmänsklighet, det är problemet!!!
Om det bara varit vanlig vardag så är jag inte brydd över hur marknadskrafter fungerar, men nu är det knappast vanlig vardag.

Du menar att det finns nån som inte har råd att ringa eller? nog kunde dom gjort det gratis men jag bryr mig då inte och jag hade inte brytt mig om jag försökte få tag på någon heller.

lollepop skrev:
Jag jobbar sedan ca två år tillbaka åt Sveriges tredje största teleoperatör.....

Om ni har listat ut vilket företag jag jobbar för, tänk på vilka sorters människor i ledningen som tar del av era pengar, överväg sedan noga om ni vill köpa tjänster av dem.

Hoppas att ni orkade läsa hela texten, och jag önskar alla som står och väntar på besked om vän eller anhörig ett lyckligt utfall.

Nog för att man inte kan göra nog för att hjälpa de stackars människorna i de drabbade områdena och du agerar säkert i all välmening, MEN, jag tycker ändå att du har fel när du förutsättningslöst menar att företaget ifråga ska avstå från intäkter i välgörande syfte. Nog för Asienkatastrofen verkligen är en katstrof i ordets sanna bemärkelse och även om jag själv avvarat en slant till katastrofen så anser jag forfarande att det är upp till var och en, privatperson som organisation, att avgöra om man vill. Nu har jag visserligen hört det glädjande beskedet att flera telefonbolag nyligen sänkt kostnaderna för att ringa till Thailand men det kanske inte innefattar det företag du jobbar på. Synd fö att du säger upp dig, jobb finns det ju inte hur gått som helst av.

Hoppas verkligen att du får kontakt med någon av dina anhöriga.

/Olzki

Fint at det finns folk som du! stå på!! tjena pengar på en katastrof.....fy fan :kocko :kocko :huvet :huvet :huvet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph