Så har man klotat, men måste jag byta hjälm nu?

Sätt på en papperspåse:tummenupp

Självklart.... då har ju hjälmen skadats, men så var det ju inte i mitt fall. Inte en enda repa som sagt. Men skulle det nu finnas ett dolt fel så är det ju tråkigt om man skulle använda den hjälmen vid en eventuell olycka, och jag antar att det är det du menar... Säkerheten borde gå i första hand, det vet jag, och tycker dessutom också:tummenupp.

du får väl ut en ny på hemförsäkringen?
Nej, men trafikförsäkringen.
Jag klotade också så jag ska skicka hjälmen (Arai tour-X) till försäkringsbolaget (Bilsport&MC). Den är 2 år gammal så jag ska få inköpspriset -1000kr i ersättning.

(Skadan är mindre än "Rymdings" skada)

Last edited:
Självklart.... då har ju hjälmen skadats, men så var det ju inte i mitt fall. Inte en enda repa som sagt. Men skulle det nu finnas ett dolt fel så är det ju tråkigt om man skulle använda den hjälmen vid en eventuell olycka, och jag antar att det är det du menar... Säkerheten borde gå i första hand, det vet jag, och tycker dessutom också:tummenupp.

men du vet inte om hjälmen har skadats eller inte bara för att där inte är en repa på den! du kan tappa en hjälm i golvet utan att den repas!:näsblod

om du hade tyckt att säkerhet går i första hand hade du inte skrivit denna tråden utan skickat in hjälmen, du har en försäkring för ett visst syfte. o d e nu du ska använda den.

Ja om du inte hade en repa på stället så verkar det ju onödigt att byta in det?
Eller har du nåt spacigt ställ med massa skydd med deformationszoner? Jag har skumgummi i mitt (eller nåt skit). Skinstället är ju till för att skydda mot glidskador... och om det inte är en repa på det, ja, då förstår jag inte.....

Edit

Jag körde själv in i sidan på en lastbil i somras och repade upp mitt ställ lite. Skrapade hjälm, stövlar, handskar, skinn.. å TH har inte betalat mig för det än... inte heller skulle jag få nytt (mindre än ett år gammalt). Utan ersättning för värdeminskning..... fast jag har ju inte fått det ens.

om jag betalar flera tusen till mitt försäkringsbolag och dom KRÄVER att jag ska ha godkänd skyddsutrustning då vill jag ha garanti på att allt jag har på mig håller varje gång ja råkar ut för nåt. och har ja klotat så är den garantin borta och då ska jag ha nya grejer. tydligen tycker inte ditt försäkringsbolag det är viktigt att du är hel, bara dom får in sin kosing av dig. :tummenupp

Last edited:
men du vet inte om hjälmen har skadats eller inte bara för att där inte är en repa på den! du kan tappa en hjälm i golvet utan att den repas!:näsblod

om du hade tyckt att säkerhet går i första hand hade du inte skrivit denna tråden utan skickat in hjälmen, du har en försäkring för ett visst syfte. o d e nu du ska använda den.

om jag betalar flera tusen till mitt försäkringsbolag och dom KRÄVER att jag ska ha godkänd skyddsutrustning då vill jag ha garanti på att allt jag har på mig håller varje gång ja råkar ut för nåt. och har ja klotat så är den garantin borta och då ska jag ha nya grejer. tydligen tycker inte ditt försäkringsbolag det är viktigt att du är hel, bara dom får in sin kosing av dig. :tummenupp

Är ytterst tveksam till att försäkringsbolaget vill ersätta en hjälm som är till synes 100% hel? :va

Alltså, ett skinnställ utan en repa är inte samma grej som en hjälm utan en repa. Folk kör med jävligt skrapade ställ kan jag berätta. Och ställen funkar för flera vurpor till.

Är ytterst tveksam till att försäkringsbolaget vill ersätta en hjälm som är till synes 100% hel? :va

yeah yeah, do whateva u wanna do. men 95% av alla svaret lutar åt samma håll så du har väl fått ditt svar, sen gör du va du sjlv vill.:tummenupp

Alltså, ett skinnställ utan en repa är inte samma grej som en hjälm utan en repa. Folk kör med jävligt skrapade ställ kan jag berätta. Och ställen funkar för flera vurpor till.

vad är skillnaden? folk kör med tappade hjälmar om och om igen och vissa klarar sig vissa gör inte det. :tummenupp
folk gör va dom vill och jag gör som jag vill, och mitt försäkringsbolag tyckte tydligen att det gick bra så.....

Last edited:
vad är skillnaden? folk kör med tappade hjälmar om och om igen och vissa klarar sig vissa gör inte det. :tummenupp
folk gör va dom vill och jag gör som jag vill, och mitt försäkringsbolag tyckte tydligen att det gick bra så.....

Men hörru. Hjälm= gå sönder
Skinnställ= inte gå sönder

Inte på samma sätt iaf.

Nu när det är på tapeten kan jag passa på å fråga..
Har dragit i backen med min hjälm å tänker ställa den på hyllan.

Körde inte min hoj när jag kraschade - vilken försäkring täcker?
Har hört att man alltid kan ta på hemförsäkring, sant?? :confused:

Jag håller med Money här. förstår inte riktigt varför folk blir upprörda av att hon fick ut nytt ställ av sitt FB (avundsjuka kanske).

Lätt att jag hade gjort likadant om jag hade klotat, finns det chans till att FB går med på det så är det ju bara att köra på.

Jag håller med Money här. förstår inte riktigt varför folk blir upprörda av att hon fick ut nytt ställ av sitt FB (avundsjuka kanske).

Lätt att jag hade gjort likadant om jag hade klotat, finns det chans till att FB går med på det så är det ju bara att köra på.

I mitt fall så är jag knappast upprörd. Inte heller avundsjuk, Och klandrar inte henne för att hon gjorde det heller. Men synnerligen korkad handläggare på försäkringsbolaget....... Dålig affär. Punkt!

EDIT IGEN FFS!!!

JAG hade känt mig dum att byta in ett skinnställ i nyskick. Eftersom det fortf skyddar lika bra. Men det är ju bara jag...... Folk gör precis som dom vill.

Jag orkar inte ens tjafsa om mitt skit längre så jag köper nytt å skiter i försäkringsbolaget.... (inte ställ då, allt annat, ställ funkar om dom e skrapade åxå :tummenupp )

Last edited:
Men det ser ut att ha varit en hyfsat bra smäll

Jo. Det gick inte så fort framåt men fallhastigheten var skaplig. Det var barmark men jag skulle åka över en mindre järnvägsbro som består av betong (ej asfalterad). Det var en ishinna över hela bron, men trots moppefart så släppte det så fort att jag aldrig kände att jag fick sladd. Heltplötsligt blir det en jävla smäll och sen ser jag bara betong 2cm framför näsan.

Jag blödde näsblod nåt aldelses vansinnigt och hojjen såg ut som den mosat ett par rådjur eller nåt. Ett hörn på en framtand, en tidigare lagning, lossnade också. Stukade högertummen så jag satt en kvart och kylde den emot räcket för att göra att det inte svullnade alltför mycket. Var tvungen att sanera det mesta av blodet på hojjen för att våga åka igenom stan och hem. :näsblod

Hojjen klarade sig med kass backspegel (69kr) och lite fransiga blinkers. Hojjen är 250 Dominatorn från -91 som har en del märken i plasten sedan tidigare äventyr.

För de andra så tar du ut en ny på försäkringen, Trust me, I know, fick dubbelt så mycket som jag begärde! :D

Jag ser nu om jag kollar noga att det är en vertikal spricka i skadan. Slitmärkerna är diagonala så det syns lite på bilden om man tittar noga. Syns bättre på orginalbilden om man zoomar.

Hjälmen är 8 år gamal, en Shoei XR-900 Gibernau och kostade 4300kr ny ungefär. Sen kostade det en backspegel för 69 kr. Jag har svårt att se att med värdeminskning och självrisk skulle vara värt att ta det på försäkringen.

Kostnaden kommer inte vid bästa tillfälle... :gnissla

Last edited:
Jag vurpade och slog bara av plasten för ventilationen men bytte. Kändes som säkrast. Har du försäkring ingår ju allt i självrisken, jag fick inte ngn värdeminskning på hjälmen heller. Bara att skicka in kvittot på nya så ersätte de rakt av. Ville du ha cash skulle de bara ersätta 75% tills man köpte ny, då täckte de upp resten.

Alla ni som byter ställ utan repor & hjälmar för att man tappat den på heltäckningsmattan...det är ju säkert dyrare för FB än någon stackars skenförsäkrare i skogås..

Skärp er litegrann, min tjej är likadan men det gör det bara värre.

Den som byter hjälm som rullat av sadeln behöver en realitycheck..tro inte på allt ni läser, badar ni inte inom en timme efter mat också??

Jag har nog aldrig läst något så efterblivet som att byta ett ställ som inte fått sig en enda repa efter en vurpa.

:rofl

Jag har nog aldrig läst något så efterblivet som att byta ett ställ som inte fått sig en enda repa efter en vurpa.

:rofl

Osäkerhetsfaktorn...bara tjejer som kan göra en sån sak OCH killar som tar mc-kort för att de hört om frihetsskänslan

Lämna in hjälmen och uppskatta värdet. Just hjälmen brukar man kunna övertyga dom om en ny. Det kostar dom mer om hjälmen är kass nästa gång du går omkull.

Kostar inget att höra med dom iallafall.

/ Jens

Absolut så måste du byta, För de första tycker jag att den va ful...

hahahahahahahahahahaha

Alla ni som byter ställ utan repor & hjälmar för att man tappat den på heltäckningsmattan...det är ju säkert dyrare för FB än någon stackars skenförsäkrare i skogås..

Skärp er litegrann, min tjej är likadan men det gör det bara värre.

byt tjej..?

Last edited:
Självklart byter man hjälm... konstigt att det överhuvudtaget ifråga sätts tycker jag...

Hehe håller med om att färgen inte var så schysst i heller;)

Jösses amalia. Akta blodtrycket flicka lilla. Och sluta vara så obstinat.
Jag har en hjälm som jag lånar ut till passagerare. Den gick jag omkull med i 140 ungefär, och den funkar precis lika bra som något annat. Om det inte vore för att jag har ett finare visir till en annan hjälm skulle jag lika gärna använda den själv.
Och bara för att grejjorna är nya betyder det inte att det är en garanti för att man inte slår sig när man ramlar.

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back