Så här kommer det gå 2007.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dags att damma av kristallkulan och förutspå hur det kommer gå i de olika klasserna 2007. För att förstöra stämmningen så öppnar jag direkt med facit. ;)
Ska sanningen fram är flera klasser riktiga getingbon och svinsvåra att tippa...

MotoGP
1. Valentino Rossi - Säsongen 2006 har gjort mästaren mer sugen än någonsin. Unstopable.
2. Dani Pedrosa - Honda har gjort allt de kunnat för att Pedrosa ska leverera och det göra han. Tyvärr för den lille matadoren är pesto bättre än tapas 2007.
3. Marco Melandri - Partyprissen kommer vara nästan lika oförutsägbar som vanligt men segrarna kommer 2007 också.
4. Loris Capirossi - Ojämn som vanligt och oslagbar ibland.
5. Nicky Hayden - Det enda som är svårare än att ta en titel är att försvara den. bantningen sätter sig inte bara i kroppen utan även i huvudet.

Årets flipp: Sylvain Guintoli och Shinya Nakano
Årets flopp: Kawasaki

GP250
1. Jorge Lorenzo - Lollypopdåren försvarar sin titel innan han flyttar till Yamaha 2008.
2. Alex de Angelis - Vinsten i Valencia var det som behövdes. Kommer utmana Lorenzo hela säsongen men inte räcka till.
3. Hiroshi Aoyama - KTMs raska japan komemr vinna fler race 2007 men inte riktigt få till det för en totalseger. Hyperfarlig inför 2008.
4. Alvaro Bautista - Kommer vinna race sin första säsong men titeln får vänta till senare. Kommer vara livsfarlig på slutet av året.
5. Andrea Dovizioso - Honda lyckas inte få till sin 250 bättre 2007 och Andrea får jobba i uppförsbacke

Årets flipp: Ratthapark Wilairot och kvalitén på startfältet som helhet.
Årets flopp: Dovizioso, tyvärr.

GP125
1. Hector Faubel - Fortsatt spanskt i 125 eftersom...
2. Lukas Pesek - kraschar lite för ofta.
3. Mattia Pasini - Lite bättre än 2006 men inte bra nog.
4. Sergio Gadea - Fler spanjorer som är riktigt giftiga.
5. Tomoyoshi Koyama - KTM:en är snabb och Koyama komemr vinna race i år.

Årets flopp: Kanske det jämnaste och mest svårtippade startfältet i världen. Bradley Smith och Stefan Bradl
Årets flopp: För svårt, vet ej

Superbike
1. Max Biaggi - Den enda fyrfaldiga världsmästaren som inte vunnit något tar en "riktig" titel 2007.
2. Troy Bayliss - Gammgubbarnas kalas fortsätter. Ducatin får liiite svårare 2007 vilket räcker för att Bayliss inte ska ta det.
3. Nori Haga - The Sultan of Slide vinner något race men titeln blir för svår.
4. James Toseland - Utmanövrerad från MotoGP av Barros men är bra i SBK som vanligt.
5. Troy Corser - Gubbväldet fortsätter. Corser vinner något race men tappar i slutet av säsongen, som vanligt.

Årets flipp: Max Biaggi - äntligen en riktig titel
Årets flopp: Kagayama och Kawasaki - igen

Supersport 600
1. Sebastian Charpentier - Fransosen är lite för vass för övriga i SS600.
2. Kenan Sofuoglu - En framtida mästare i klassen, yamaha sliter sitt får då de signade Didier van Keymuelen istället för turken inför 2006...
3. Broc Parkes - Snabbaste Yamaha för 2007 men det räcker inte riktigt hela vägen fram
4. Robin Harms - Upp ytterligare ett snäpp på listan för Robin.
5. Massimo Roccoli - Hungrig italienare på väg uppåt.

Årets flipp: Robin Harms vinner ett race
Årets flopp: Det relativt sett tunna startfältet.

När det gäller de svenska klasserna ber jag att få återkomma när man vet mer vilka som kommer att köra. Övriga klasser i USA, England etc etc får vi ta vid tillfälle.

Jag gissar att det kommer bli en Ungersk världsmästare 2007 i 125GP. Vilket nog är första gången nån vunnit ett VM från det landet och en förare som många har olika uppfattningar om... :)

Axxexs skrev:
2691075 Jag gissar att det kommer bli en Ungersk världsmästare 2007 i 125GP. Vilket nog är första gången nån vunnit ett VM från det landet och en förare som många har olika uppfattningar om... :)
Komplett lista, tack!

Listan ser nästan rätt ut...men i Superbike så har tryckfelsnisse slagit till...
Där vinner Bayliss och jag tror inte Biaggi gör någon succe..Kolla vad
Barros åstadkom i Superbike...
Årets flop 2007=Biaggi
Årets succe 2007=Tiny Pedo

MotoGP
1. Chris Vermeulen - Suzuki har fått till en kanonhoj och CV briljerar.
2. John Hopkins - Får äntligen visa sin talang på en konkurrenskraftig hoj.
3. Nicky Hayden - Trots bra resultat räcker inte RC212V hela vägen.
4. Valentino Rossi - Yamaha och Michelin förlitar sig för mycket på att Rossi ska greja biffen.
5. Butter - Kämpar och sliter men bli ifrånåkt av teamkompisen gång på gång.

Årets flipp: Suzuki, CV och Hopper.
Årets flopp: Ilmor, Rossi och Butter.

Superbike
1. Troy Bayliss - Självförtroendet är på topp efter titeln 2006 och vinsten i sista GP:et. Ingen rår på honom 2007.
2. Max Biaggi - Konstaterar tidigt på säsongen att K7:an har massor av problem som är omöjliga att lösa.
3. James Toseland - Kämpar och kämpar men materialet medger inte mer än en tredjeplats i totalen.
4. Troy Corser - Visar att han fortfarande kan men glöden börjar flagna.
5. Kagayama - Gillar hojen och tar stadigt topp 5 placeringar och någon enstaka vinst.

Årets flipp: Bayliss - som tar sin andra raka titel.
Årets flopp: Max Biaggi - allt annat än vinst är ett fiasko för denna gudabenådade förare.

Gustav O skrev:
2690986MotoGP
1. Valentino Rossi - Säsongen 2006 har gjort mästaren mer sugen än någonsin. Unstopable.
2. Dani Pedrosa - Honda har gjort allt de kunnat för att Pedrosa ska leverera och det göra han. Tyvärr för den lille matadoren är pesto bättre än tapas 2007.
Jag skulle inte bli förvånad om slutställningen blir den omvända.

jian skrev:
Kolla vad Barros åstadkom i Superbike...
Till Barros försvar så satt inte direkt på någon vinnarhoj men gjorde ändå bra resultat och stod för ett gäng fina uppkörningar vad jag kan minnas.

sandstream skrev:
2691418 MotoGP
3. .....

Tippa inte med hjärtat nu Sandstream....utan va lite realistisk.. :D

sandstream skrev:
2691418 MotoGP

2. Max Biaggi - Konstaterar tidigt på säsongen att K7:an har massor av problem som är omöjliga att lösa.

Du menar alltså att 2007 blir det år då Sukki bygger en MotoGP-knarr som är bättre än deras "gatditon"? :hihi

Macke skrev:
2691430 Tippa inte med hjärtat nu Sandstream....utan va lite realistisk.. :D

Äh låt honom starta en till klubb för inbördes beundran. Han kan ju bli Socio#1 eller hur det nu är de benämner det... :tummenupp

Last edited:
Klart som f*n att det är önsketänkande från min sida när det gäller just MotoGP. Ta det men en nypa salt men räkna med att jag kommer att slå mig för bröstet om något skulle stämma :D

sandstream skrev:
2691478 Klart som f*n att det är önsketänkande från min sida när det gäller just MotoGP. Ta det men en nypa salt men räkna med att jag kommer att slå mig för bröstet om något skulle stämma :D
Hur har du blivit så lojal mot Suzuki? :va

Nyteknik skrev:
2691553 Kanske inte. Men det vore intressant att veta vilka motiv som ligger bakom din gissning att Hopkins och Vermuelen [VERMEULEN!] kommer sluta årets MotoGP-säsong som etta och tvåa.
En del önsketänkande för att jag gillar båda förarna och en del förhoppning eftersom Suzuki hittills visat bättre resultat än vanligt på testerna.
Skulle jag sätta en slant på att CV vinner VM före Hopper? Nej!

Men kan inte fler komma med sina listor, vore kul att se hur ni resonerar :tummenupp

sandstream skrev:
Men kan inte fler komma med sina listor, vore kul att se hur ni resonerar :tummenupp
Svårt att komma med något nytt. Det som jag tror tror många andra också och de har redan skrivit det. Flytta en gubbe upp eller ner en eller ett par placeringar i en lista känns inte särskilt meningsfullt.

Jag håller i stort med Don Gustavo men tror att han drar lite för höga växlar på Haydens "bantande". Jag ser det mer som att Hayden självklart förstår att på den nivån så jobbar man hela tiden med att förbättra allt - maskinellt, psykiskt och fysiskt - och därför gör han det. Det är ju elitidrottsmän vi pratar om. "Bantningen" tror jag alltså är ett utslag av Haydens professionalitet. Att den skulle vara ett tecken på någon slags underlägsenhetskänsla tror jag inte ett ögonblick.

Hursom, i början av nästa säsong kommer vi att få se helt fantastiska körningar av Rossi. Det är jag helt säker på. Och jag är lika säker på att det kommer att bli fantastiska körningar av de andra i toppen. Rossi vill visa att han är oslagbar om han kör på allvar och de andra har sett att han inte är oslagbar.

Det kommer att bli fina race :yoparty

sandstream skrev:
2691418 MotoGP
3. Nicky Hayden - Trots bra resultat räcker inte RC212V hela vägen.
4. Valentino Rossi - Yamaha och Michelin förlitar sig för mycket på att Rossi ska greja biffen.
5. Butter - Kämpar och sliter men bli ifrånåkt av teamkompisen gång på gång.

Årets flipp: Suzuki, CV och Hopper.
Årets flopp: Ilmor, Rossi och Butter.

Superbike
1. Troy Bayliss - Självförtroendet är på topp efter titeln 2006 och vinsten i sista GP:et. Ingen rår på honom 2007.
3. James Toseland - Kämpar och kämpar men materialet medger inte mer än en tredjeplats i totalen.
4. Troy Corser - Visar att han fortfarande kan men glöden börjar flagna.
5. Kagayama - Gillar hojen och tar stadigt topp 5 placeringar och någon enstaka vinst.

Årets flipp: Bayliss - som tar sin andra raka titel.
Årets flopp: Max Biaggi - allt annat än vinst är ett fiasko för denna gudabenådade förare.
Bra med en lista men du har missat ett helt gäng klasser. Hemläxa! :mattias

Nyteknik skrev:
2691422 Jag skulle inte bli förvånad om slutställningen blir den omvända.
Inga fesna kommentarer. Komplett lista och anledningar till varför du tror som du gör. :mattias

Bingo skrev:
2691650 Svårt att komma med något nytt. Det som jag tror tror många andra också och de har redan skrivit det. Flytta en gubbe upp eller ner en eller ett par placeringar i en lista känns inte särskilt meningsfullt.

Jag håller i stort med Don Gustavo men tror att han drar lite för höga växlar på Haydens "bantande". Jag ser det mer som att Hayden självklart förstår att på den nivån så jobbar man hela tiden med att förbättra allt - maskinellt, psykiskt och fysiskt - och därför gör han det. Det är ju elitidrottsmän vi pratar om. "Bantningen" tror jag alltså är ett utslag av Haydens professionalitet. Att den skulle vara ett tecken på någon slags underlägsenhetskänsla tror jag inte ett ögonblick.

Hursom, i början av nästa säsong kommer vi att få se helt fantastiska körningar av Rossi. Det är jag helt säker på. Och jag är lika säker på att det kommer att bli fantastiska körningar av de andra i toppen. Rossi vill visa att han är oslagbar om han kör på allvar och de andra har sett att han inte är oslagbar.

Det kommer att bli fina race :yoparty
Haydens bantande var mer av karaktären "flame bait". funkar dåligt än så länge. Jag riskerar ju att få äta upp detta om han kommer längre upp men jag tror och hoppas jag har rätt.

Klart det är meningsfullt med listor och att flytta gubbar upp och ner på dem. :mad:

Last edited:
MotoGP
1. Valentino Rossi - Tror ingen rår på honom 2007
2. Dani Pedrosa - Näst snabbaste föraren men klarar inte av Rossi
3. Nicky Hayden - Jämna placeringar runt topp 5. Tror inte på någon racevinst
4. Marco Melandri - Några framskjutna placeringar, några längre bak i fältet
5. Kenny Roberts JR - Behåller formen. Hondamotorn går bäst i år. Racevinst

Årets flipp: John Hopkins - Tar minst 3 pallplatser
Årets flopp: Ilmor SRT - Tror de kommer vara sist i varenda race första året

GP250
1. Alvaro Bautista - Ständiga topplaceringar. Behåller formen från 125 cc
2. Jorge Lorenzo - Ständiga topplaceringar. Dock några krascher.
3. Hiroshi Aoyama - Tror inte han rår på Bautista eller Lorenzo i totalen
4. Mika Kallio - Efter sin teamkamrat i början av säsongen, förbi mot slutet
5. Andrea Dovizioso - Många topp 5 palceringar

Årets flipp: Mika Kallio - Tror han kommer ta minst 5 pallplatser
Årets flopp: Thomas Luthi - Den nya Manuel Poggiali

GP125
1. Gabor Talmacsi - Bra team och tror han är revanschsugen
2. Mattia Pasini - Bra team. Bra cykel. Ofta på pallen
3. Hector Faubel - Bra team och cykel. Flera pallplatser
4. Sergio Gadea - Bra team och cykel. Flera pallplatser
5. Lukas Pesek - Tror fortfarande inte han riktigt räcker till för totalvinst

Årets flipp: Gabor Talmacsi - Tror han blir världsmästare
Årets flopp: Randy Krummenacher - Tror inte han räcker till emot toppen trots KTM

Superbike
1. Troy Bayliss - Ständigt i toppen. Tror inte han är snabbast men stabilast
2. Max Biaggi - Snabbaste föraren. Men kommer få för många framhjulssläpp
3. James Toseland - Jämn. Eventuellt någon racevinst. Bästa Honda förare
4. Troy Corser - Kommer sega sej fast runt toppen i racen
5. Noriyuki Haga - Tror inte han kommer köra bättre än Troy Corser

Supersport 600
1. Sebastian Charpentier - För snabb för dom andra
2. Kenan Sofuoglu - Nästa snabbaste föraren
3. Kevin Curtain - Näst snabbast efter de två
4. Broc Parkes - Kör jämnt i år
5. Robbin Harms - Ungefär som förra året. Kan bli någon pallplats