Så glad så glad:P Första gången på MC :D

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Har just kommit hem efter min första tur på MC :D

De va precis lika kul som jag trodde.

Trafikläraren hade planerat lite halvt för sin nya elev som vanligt o tänkte väl att vi skulle åka på varsin hoj o me kom-radio som vanligt i trafiken, så fick han höra att jag aldrig kört hoj. Oj då sa han o la tillbaka radiosen o de o sa, jag skjutsar dig te den stora parkeringen så kör vi där :D..

Väl där fick ja hoppa på o köra själv, körde lite oså sa han att han va impad.. yees tänkte jag, jag kan! :D..

Visste ju bara i teorin i stort sett hur man gör oså har man ju kört moppe för ett antal år sen så de va väl de man hade i sig o se på fan, de räckte ju.

Nu ska ja ba se te o få bilen såld så man kan köpa hoj o köra hemma :D...

Gott gott, grattis till att det går så bra! Bli inte övermodig bara! ;)

Det är en riktigt härlig känsla, speciellt när man får köra för första gången!
Det är bara köra massor nu så har du körkortet snart! Hejja! :tummenupp

jaaa :D..

fan finns de ingen här som e sugen på en finfin toyota celica :P.. byta lr köpa den så jag får mig en hoj nångång :D :D

så fort jag får tillgång på hoj så ska jag köra på parkeringen konstant fanimej :D

låtar tråden lite.

För begränsat A-kort, altså 18år. Vad krävs av ens egen hoj för att få köra upp med den? Motorstorlek osv.

/calle

callekula skrev:
2345628 låtar tråden lite.

För begränsat A-kort, altså 18år. Vad krävs av ens egen hoj för att få köra upp med den? Motorstorlek osv.

/calle

hrm.. märks att jag får läsa på teorin lite :confused:
de ska väl va över A1, va de nu e, 12kw?.. o under 25kw..oså lite vikt o grejjer, har inte fått teori förrns 30 augusti så orkar inte bry mig om dedär än :D..

AndreasNo skrev:
2345644 hrm.. märks att jag får läsa på teorin lite :confused:
de ska väl va över A1, va de nu e, 12kw?.. o under 25kw..oså lite vikt o grejjer, har inte fått teori förrns 30 augusti så orkar inte bry mig om dedär än :D..

Okej! Det låter iofs rimligt. Men jag har för mig att för uppkörning kan du inte köra en 60kg tung crf 250 @ 23kW. Fast det kanske är som du säger, vikten det handlar om.

callekula skrev:
2345672 Okej! Det låter iofs rimligt. Men jag har för mig att för uppkörning kan du inte köra en 60kg tung crf 250 @ 23kW. Fast det kanske är som du säger, vikten det handlar om.

ja jag tror de finns nå visst viktförhållande kg/kw som måste uppfyllas oxå samtidigt som det inte får överstiga 25kw.. o 60kg e ju inte spec mkt så tror de blir lite för mkt kw/kg där..

"ja jag tror de finns nå visst viktförhållande kg/kw som måste uppfyllas oxå samtidigt som det inte får överstiga 25kw"

jo, så är det iaf hos försäkringsbolagen. När du kör upp hojen borde det vara lite anorlunda. Tung effektstark hoj så att du inte köper en 300kg+ hoj direkt efter att ha kört upp med en cykel under 100kg. Onödigt krångligt det här blev:va

Last edited:
callekula skrev:
2345688 "ja jag tror de finns nå visst viktförhållande kg/kw som måste uppfyllas oxå samtidigt som det inte får överstiga 25kw"

jo, så är det iaf hos försäkringsbolagen.

Men jag tog bara ett exempel på en lätt hoj. Sådan kan alla hantera om man bara kört lite moped. Skillnaden mellan olika MC är ju så stor. Jag skulle aldrig klara av att vända en guldvinge i låga hastigheter osv.

A1 15kw och max 125cc // Här får man bara köra upp med 125a

A (begänsad)= 25kw eller max 0.16kw/kg // Här måste man köra upp på en som är över 350cc och har 25kw

A= Hur mycket kubik/hästar som helst.// För att köra upp måste cykeln vara på mer än 750cc

Mr Helmut skrev:
2345694 A1 15kw och max 125cc // Här får man bara köra upp med 125a

A (begänsad)= 25kw eller max 0.16kw/kg // Här måste man köra upp på en som är över 350cc och har 25kw

A= Hur mycket kubik/hästar som helst.// För att köra upp måste cykeln vara på mer än 750cc

TACK! det var precis det jag ville veta! :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2345694

Jag vill minnas att min körskolelärare mumlade om 650cc och effekt på 50hk eller nått som minimum. Men det kan va jag som är virrig, är trots allt 3 år sedan eller så ;)

Mr Helmut skrev:
2345694 A1

A1 (lätt)
max 125 cm3 och 11 kW

A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Last edited:
AndreasNo skrev:
2345513 Har just kommit hem efter min första tur på MC :D

De va precis lika kul som jag trodde.

Trafikläraren hade planerat lite halvt för sin nya elev som vanligt o tänkte väl att vi skulle åka på varsin hoj o me kom-radio som vanligt i trafiken, så fick han höra att jag aldrig kört hoj. Oj då sa han o la tillbaka radiosen o de o sa, jag skjutsar dig te den stora parkeringen så kör vi där :D..

Väl där fick ja hoppa på o köra själv, körde lite oså sa han att han va impad.. yees tänkte jag, jag kan! :D..

Visste ju bara i teorin i stort sett hur man gör oså har man ju kört moppe för ett antal år sen så de va väl de man hade i sig o se på fan, de räckte ju.

Nu ska ja ba se te o få bilen såld så man kan köpa hoj o köra hemma :D...

Du som håller på att ta KK nu stämmer det att man måste köra upp max 2månader efter man klarat teorin? Hörde det av en tjej som håller på att övningsköra. Jag tog mitt kort förra året o då hörde jag inget om några sådana regler..

woodii skrev:
2345843 Du som håller på att ta KK nu stämmer det att man måste köra upp max 2månader efter man klarat teorin? Hörde det av en tjej som håller på att övningsköra. Jag tog mitt kort förra året o då hörde jag inget om några sådana regler..

de hoppas jag verkligen inte stämmer iom att jag planerat att ta kortet tidigt nästa år men gör teorin nu om en månad max...

Teorin ska gälla i ett år minst såvitt jag vet...

Tjejer vettu, dem får så mkt konstigt för sig :D.. man får inte ens beställa tid för uppkörning innan man gjort teori.. o hur ofta får man uppkörning ens inom 1½ månad efter, kuggar man då får man asså gö om teorin oxå enligt henne.. ja se brudar:tungan :tungan :tungan

smallsocks skrev:
2345839 A1 (lätt)
max 125 cm3 och 11 kW

A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

okey hade lite fel

va ju inte 15kw utan 11kw:näsblod

AndreasNo skrev:
2345855 de hoppas jag verkligen inte stämmer iom att jag planerat att ta kortet tidigt nästa år men gör teorin nu om en månad max...

Teorin ska gälla i ett år minst såvitt jag vet...

Tjejer vettu, dem får så mkt konstigt för sig :D.. man får inte ens beställa tid för uppkörning innan man gjort teori.. o hur ofta får man uppkörning ens inom 1½ månad efter, kuggar man då får man asså gö om teorin oxå enligt henne.. ja se brudar:tungan :tungan :tungan

Tycker oxå det låter puckat, jag vet inte om det var hennes körlärare som sagt det eller om hon läst det nånstans. Jag ska kolla vidare med VV eller nån annan instans. Det gällde ett år iaf när jag skrev upp.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra