Så gick besiktningen idag med helsystemet på.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tjo hej!
Så har man varit o besiktigat hojen idag o oroa mig lite över Akrapovic helsystemet (racing line) på min retta.Gjorde inte nån fusk pelle anordning o det behövdes heller inte.
Blankt papper o de kolla inte ens db,så efter att fått mina papper klara så var jag lite undrande o frågade db provtagningen då?,snälla som de var hade de lite tid över o snacka o så fick jag testat db mätaren för skoj skull.
Helsystemet gav bara 97 db så där är ju "goda" mått till högsta tillåtna 103 db.
Så nu kan ni nog sluta oroa Er som har helsystem på hojen.
Vet dock inte hur det är med slip on,de hörs nog lite mer märkligt nog fast man tar bort exup ventilen när man har helsystem samt att burken ser lika ihålig ut som ett slip on.

Last edited:
Mitt Yoshimura är det ett jädrans liv på, men när det är dags ska Jag chansa.

Wiseguy skrev:
Sen beror det lite på ifall man har packat om burken senaste tiden eller inte.

Jo sant,men jag köpte det beg o tror inte förra ägaren gjort det,inte jag heller så undrar vad det skulle låta om det när det var helt nytt.

Akrapovic är ju dock kända för att leverera bra system som låter mindre än andra. Så att man kan ha på dem även på bandagar... :)

Andra system kanske levererar mer hästar, men vad gör det när man inte kan ha dem på bana... :kocko

PutteLiten skrev:
Akrapovic är ju dock kända för att leverera bra system som låter mindre än andra. Så att man kan ha på dem även på bandagar... :)

Andra system kanske levererar mer hästar, men vad gör det när man inte kan ha dem på bana... :kocko

Undrar bara hur petiga de är på knutsorp banan?,hört nåt om 95 db på typ bike event dagar osv när mitt ljöd upp mot 97 db.
Vet ej vad andra helsystem ger på hojarna men Akrapovic är oxå kännt ju för att ge en jämn o bra effekt kurva samt rätt bra med hästar.Jag fick iallafall 11 hästar extra på bakhjulet,bänkad,större munstycke,KN filter o lite större hål upptaget i luftburken.

Har för mig (men citera mig inte) att 95dB förbipasserade är ungefär det saam som 103dB stillastående a la Bilprovningen.

Men jag ahr inte sett detta skriftligt eller så, bara vad andra har sagt...
Var väll ett tillförlitligt svar... :p

då undrar jag genast,,,,,,,,, e inte helsystemen framtagna föra :arsele :arsele :arsele o användas på bana ??

Teo skrev:
Mitt Yoshimura är det ett jädrans liv på, men när det är dags ska Jag chansa.
Jag har Yoshimura RS3 på min TL1000, det låter som satan och jag trodde aldrig att det skulle gå igenom.... trodde inte mina ögon (öron) när jag såg 100db på mätaren... så det kan nog gå :tummenupp

Mitt yoshimura har också gått igenom flera ggr, men det ligger precis på gränsen.

PULKA skrev:
då undrar jag genast,,,,,,,,, e inte helsystemen framtagna föra :arsele :arsele :arsele o användas på bana ??
Har du inget klokare att säga än en massa
:arsele ???.
Svar på din fråga,helsystem är både för bana och gat hojar,finns lite olika versioner av helsystem,så är det iallafall med Akrapovic's system.Finns ett helt i titan,sparar vikt men även vanliga race versionen som är gjort i tunnt rostfritt o en slutburk i titan eller carbon om man vill välja det sparar oxå massor av vikt jämför med orginal som är "bly" tungt.
Sen är det ju oxå om man vill uppgradera hojen med nån galopperande hästar till o egentligen det systemen är framtagna till för o ändra sin effekt o effektkurva.
Titan helsystem kostar multum pengar,säg kring 19-21 tusen skulle jag gissa kanske.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...