Så fort skulle Rossi köra på svenska banor

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Om man vill få en skapligt realistisk uppfattning om vilka tider de snabbaste GP-förarna skulle prestera på våra svenska banor kan man använda Cajbacks bästa tider från i år och dra ifrån samma marginal (ca 6%) som nu skiljer honom från de snabbaste i Malaysia.

Då skulle Aoyama, Pedrosa & Co i 250 prestera följande tider:

1:04,1 Gelleråsen
49,6 Sviestad
43,6 Falkenberg
58,7 Knutstorp

Skulle man (möjligen felaktigt) räkna på samma sätt och jämföra Cajback med helgens snabbaste tider i MotoGP får man följande tider i Sverige:

1:00,2 Gelleråsen
46,58 Sviestad
40,9 Falkenberg
55,1 Knutstorp

Nyteknik skrev:
Om man vill få en skapligt realistisk uppfattning om vilka tider de snabbaste GP-förarna skulle prestera på våra svenska banor kan man använda Cajbacks bästa tider från i år och dra ifrån samma marginal (ca 6%) som nu skiljer honom från de snabbaste i Malaysia.

49,6 Sviestad
43,6 Falkenberg
58,7 Knutstorp

Skulle man (möjligen felaktigt) räkna på samma sätt och jämföra Cajback med helgens snabbaste tider i MotoGP får man följande tider i Sverige:

1:00,2 Gelleråsen
46,58 Sviestad
40,9 Falkenberg
55,1 Knutstorp
Mnjae! Stora k***r går tungt, Tror bara att dom kan hävda sig på
Anderstorp med dom däringa hojarna som dom kör på.
Men de e va jag tror.

Nyteknik skrev:

49,6 Sviestad
43,6 Falkenberg
58,7 Knutstorp

Tjoho!! Då går det undan... Skulle det kunna vara möjligt att köra så fort....

Tror inte det blir helt rättvist men ändå en intressant jämförelse.

Hur står sig t.ex en 250GP tid mot superbike eller supersport på internationella banor? Den jämförelsen kan ju också vara intressant i sammanhanget då det skiljer väldigt lite mellan dessa hojar på t.ex. Gelleråsen. Skulle skillnaden på vm-banorna vara stor faller din teori, är skillnaden försumbar så har du rätt. Eller är det jag som tänker fel?

Skulle tro att du tänker rätt Erik. Eftersom kurvhastigheten inte skiljer så mycket eller t.o.m är till de mindre hojarnas fördel ibland och t.ex Gelleråsen är i stort sett bara kurvor. Så är det inte säkert att en MotoGP-hoj skulle vara snabbare runt varvet än en VM-250.
Kan inte nån snäll jäkel med förmycket stålar hyra hit en MotoGP-hoj? Snälla? :)

erik skrev:
Hur står sig t.ex en 250GP tid mot superbike eller supersport på internationella banor? Den jämförelsen kan ju också vara intressant i sammanhanget då det skiljer väldigt lite mellan dessa hojar på t.ex. Gelleråsen.
Brno i år:

250GP
Lorenzo: 2.02,2

Superbike
Corser: 2.02,6

Supersport
Charpentier: 2.07,3

Last edited:
Snabbaste MotoGP skulle nog alltid vara snabbare än snabbaste 250 även på svenska banor. Tiderna är säkert inte helt omöjliga, men jag tror inte det skulle gå riktigt fullt så fort ändå iom de kortare varven här hemma.

oFFkeFF skrev:
Tiderna är säkert inte helt omöjliga, men jag tror inte det skulle gå riktigt fullt så fort ändå iom de kortare varven här hemma.
Precis min tanke också.
Brno som näms som exempel tar drygt 2 minuter att köra, Sviestad drygt 51 sekunder.
3 % hade nog varit bättre som jämförelse.

Men Oscar är väl polare med Rossi och borde väl kunna be honom att komma hit och ta några varv på Åsen :D

sandstream skrev:
Precis min tanke också.
Brno som näms som exempel tar drygt 2 minuter att köra, Sviestad drygt 51 sekunder.
3 % hade nog varit bättre som jämförelse.

Men Oscar är väl polare med Rossi och borde väl kunna be honom att komma hit och ta några varv på Åsen :D
Han e oxå polare med nr:18 dom kanske kunde ta ett räjs :tungan

Tror tex tiderna på Knutstorp och Åsen är mer eller mindre omöjliga. De är så fundamentalt skilda från alla former av VM-layout.

Chris Ash skrev:
Tror tex tiderna på Knutstorp och Åsen är mer eller mindre omöjliga. De är så fundamentalt skilda från alla former av VM-layout.

Varför då? Säg att Pedrosa kan åka låg 57 på knutstorp, som iofs premierar lätta cyklar, så skulle nog rossi iaf kunna knöka ner på hög 55'a.

kajlyl skrev:
Säger inte att det är omöjligt!! men en 55:a på knudan JÄVLAR!!

Bara tänk er ett 10-tal i Fredde Watz klass eller värre, på värre cyklar...
Åk och titta på ett EM eller VM ;)

oFFkeFF skrev:
Varför då? Säg att Pedrosa kan åka låg 57 på knutstorp, som iofs premierar lätta cyklar, så skulle nog rossi iaf kunna knöka ner på hög 55'a.

För jag tror att en 250 och en MotoGP-hoj är ungefär lika snabba på Knutstorp. Du hittar inte en bana som ens är i närheten av att likna Knutstorp i VM.

På våra små puttebanor vet jag inte om GP skulle kunna köra så fort... eller? Jag tror på under minuten runt 58-59 men inte 55 på knutstorp. Det är som att skita i att bromsa i hårnålen och nerför slutten.

Swedie skrev:
På våra små puttebanor vet jag inte om GP skulle kunna köra så fort... eller? Jag tror på under minuten runt 58-59 men inte 55 på knutstorp. Det är som att skita i att bromsa i hårnålen och nerför slutten.

59 hade Fredrik Watz kört utan större problem med en skapligt snabb 250 så Pedrosa hade kört 57:or med en fabrikare. Sen är ju frågan hur mycket snabbare en MotoGP-hoj hade varit... Var skulle den köra in tiden nånstans? Okej nån halvsekund snabbare kan jag sträcka mig till.

Bättre däck, fler hästar, bättre chassin, nog fanken knäcker en vm-250 definitivt en bit under minuten när både Folkesson och fredde kan köra på minuten jämnt.
När superbike åker 1.01 här hemma, tror ni inte de med traction-control kan frisera till tiderna ännu mer. Ja knutstorp är twisty, men i VM åker man fortare överallt på banan, oavsett om det är en lång svepande böj eller ett gathörn.
Jag tror iofs snabbaste 250 skulle vara snabbare än rätt många motogp-cyklar, men som sagt inte alla, och de tar det i accelerationerna.

hmm, glöm inte att de absolut snabbast piloterna är inkörda på och sitter på MotoGP-hojar

gthyni skrev:
hmm, glöm inte att de absolut snabbast piloterna är inkörda på och sitter på MotoGP-hojar

Jo men 250-piloterna är lika inkörda på sina hojar. Jag tror inte skillnaden mellan tex Rossi och Pedrosa är speciellt stor.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back