Så det kan gå...

• Thread starter Thread starter adl
  • Start date Start date

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Tränade på manöverbanan i kväll, lyckades få några tider under 20 sekunder och började koncentrera mig på att ta det lugnt men ändå behålla farten.
Då händer det! Bromsar på mig och går omkull.
Vilken grej, manöverbanan på 19,6 med liggande målgång!
Vilken tur att jag lyssnade på den lilla rösten som sa "Du kommer att lägga omkull den, strunta i utseendet!" när jag letade hoj.
Nu blir det meka och ta nya tag! :tummenupp

PS
Dessutom försvann stora delar av fegranden på ena sidan framdäcket! :D

Bifogat

• klotat.jpg
    klotat.jpg
    65 KB · Visningar: 147
Hmmm ska man gratulera eller beklaga???

Nå ja

Du verkar ju glad i alla fall så grattis!
Men du behöver nog inte kasta dig över målsnöret nästa gång! :tummenupp

adl skrev:
Tränade på manöverbanan i kväll, lyckades få några tider under 20 sekunder och började koncentrera mig på att ta det lugnt men ändå behålla farten.
Då händer det! Bromsar på mig och går omkull.
Vilken grej, manöverbanan på 19,6 med liggande målgång!

Nu kanske jag svamlar men har för mig att det inte är så benhårt med tiden på den där banan. Det är mer en riktpunkt. Kör du på 22-23 sek. men tydligt visar att du har koll på vad du gör ska det väl funka? Minns inte vad jag körde på, det var ju några år sen det begav sig..... Då är det nog viktigare att tessempel inte tvärlåsa bakhjulet vid bromsproven vilket jag gjorde i ren nervositet första uppkörningen <humm>. "Gör om, gör rätt!"

Undrar hur det är i andra länder när det gäller uppkörning för MC-kort? Har vi i Sverige ovanligt hårda regler? Nån som har nån erfarenhet av Europa? Resten av världen? Att ta bilkörkort i USA lär visst vara ett skämt... Kör runt kvarteret så är det grönt, typ.....

Enligt min trafikskola så är sverige bland dom hårdaste - därför ska ju garagevändningen kanske bort osv.... grekland, spanien har jag också hört att man får kort om man kan svänga på en parkering typ, vet dock inte om det är en esse eller inte.

På min uppkörning (den sista heh) så var det en enda som klarade under 20 sek - men han blev inte godkänd ändå på det hela.

hrc skrev:
Nu kanske jag svamlar men har för mig att det inte är så benhårt med tiden på den där banan. Det är mer en riktpunkt. Kör du på 22-23 sek. men tydligt visar att du har koll på vad du gör ska det väl funka? Minns inte vad jag körde på, det var ju några år sen det begav sig..... Då är det nog viktigare att tessempel inte tvärlåsa bakhjulet vid bromsproven vilket jag gjorde i ren nervositet första uppkörningen <humm>. "Gör om, gör rätt!"
Jepp, det verkar vara så men jag resonerar som så att om jag utan att tokstressa kan ligga stabilt kring 19,5 kan jag ta det något lugnare på uppkörningen och ändå ligga kring 20-20,5.

Kamikaze kid skrev:
Du verkar ju glad i alla fall så grattis!
Men du behöver nog inte kasta dig över målsnöret nästa gång! :tummenupp
Blir ju inte bättre om jag surar. Kroppen är ju trots allt hel!
Fast nog lär det komma en del ånger också, borde nämligen ha lagt på vänster sida i stället då den är (eller var) betydligt skabbigare... :D

Last edited:
MostWanted_NKPG skrev:
haha man klarar jue lätt under 20sek! även så det ser lugnt å snyggt ut??
Kan det bli snyggare än förare & cykel på varsinn sida om hindret?
:)

hrc skrev:
Undrar hur det är i andra länder när det gäller uppkörning för MC-kort?

Här i Australien början man med att ta "Learner Permit". Kostar $19 och då ska man visa att man kan göra vänster och högersväng. Stanna med framhjulet i en ruta. Krypköra mellan två linjer rakt fram 18m på över 10 sek och bromsprov från 20km/h samt visa att du kan hantera blinkers, reservkran osv utan att titta på dom. När du blivit godkänd så får du köra själv på max 260cc.
Efter minst 3 månader får du köra upp för ditt "prohibitiv permit". Då ska man göra en motstyrningssväng åt höger, vänster och bromsprov allt i 20km/h. När du är godkänd så är det egentligen ingen skillnad mot innan förutom att nu ska byta din L-skylt på din mc mot en P-skylt. När du har haft ditt P-körkort i 12 månader så får du ditt riktiga körkort och får köra obegränsad mc och ta passagerare.

Edit: Jag kan mycket väl ha missat någon punkt men allt är inom samma svårighetsgrad, allt på bana och ingen uppkörning i trafik.

Kom ihåg att de är de första bromskonerna som man ska räkna tiden mellan! Vi räknade från start till stopp å jag låg just under 21 sek, och sen när vi mätte rätt låg jag plötsligt på 17 sekunder! Var bara att smyga runt lungt sen :D

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back