Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0
Sofiiaa skrev:
Jag tror inte heller riktigt på talang i den här typen av sport.

Musik och idrott, där är det talang. Man måste ju vara musikalisk/ha bollsinne för att det skall funka där. Man kan inte öva bort exempelvis tondövhet. Och jag kommer aldrig få ett bollsinne :tungan

Hehe, ta inte illa upp men jag tror du har ganska dålig förståelse för RoadRacing...

Man skulle väll kanske kunna hävda i Sverige men inte mer, visserligen var man ju mer för att pressa sig själv vid 18:års åldern för att inte nämna koplexen man hadde när man var 12. Nu är man små fet och glad i depån istället :D

björn

Jag kryssade i SM-SO alternativet...men det är gränsfall till överskattning av min egen förmåga.

När det gäller RR tror jag mer på att rå talang gör dig till en vinnare än i tex MX och enduro. Ju mer jobbig och fysiskt krävande en sport är så är det "lättare" att träna sig till toppen.
Att ligga med driftande bakhjul i en kurva i 260km/h och känna kontroll är mer talang än att jaga ikapp ledaren i ett 40min crossheat på sista varvet.

moto-gg skrev:
Ligger nåt i det du säger men om man säger som så här Rossi har kört mycket cross i sina dar men han skulle alldrig kunna kvala in till ett cross vm.
Inte ens om han gav sig fan på det?

Vad är sannolikheten att en viss förare blir världsmästare eller framgångsrik?

Vilka individuella egenskaper eller yttre förutsättningar är givna.

Dom yttre är att du måste ha råd, sponsorer , en kostymfarsa som är fixerad i motorintresse och gärna vara ex tävlingsförare.
Det är knappast en slump då att Rossi, Roberts Jr, Hopkins, Everts mm blivit framgångsrika då alla yttre förutsättningar fanns.
Undantag finns tex Biaggi som relativt sent började tävla är han då en naturtalang?.

Hade Rossi blivit den han är om han inte haft den gynnsamma miljö som han hade.

Sedan kommer man till personens psyke, samtliga Världsmästare har en mentalitet som gör dom extrema.

Jeremy Clarkson hade en intressant intervju med M Schumacher och visade en psykopat liknande egenskaper med extrem målmedvetenhet och förmåga att skärma av allt ovisentligt som en stridspilot som är extremt fixerad med förmåga att reagera adekvat och rationellt i situationer som normala människor inte klarar.

Jag tror kombinationen rätt uppväxt miljö och psyke ger en bra förare.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Världens psykologer håller inte med dig.

Självfallet är det enorma mentala skillnader på folk.
Det är rätt, men det betyder ju fortfarande ingenting om man sätter det i sitt sammanhang.

Att få skulle nå under 10 sekunder på 100m även med all tänkbar uppbackning håller jag med om för inom fysikens gränser har vi kommit ganska långt.

Men när det gäller psykisk prestationsförmåga har vi bara skrapat på ytan än vilket medför att det finns en betydligt större potential att utforska.

Sen en allmän fråga, inom bilsporten är skillnaderna så små mellan de 5-10 bästa förarna, inom de större grenarna, så det iallafall blir den som bidrar med mest pengar eller har tur och hamnar i rätt stall vid rätt tidpunkt som blir världsmästare. Se bara hur långt Alonso var från täten för 1-2 år sedan.

Är det inte likadant inom RR?
(Jämför gärna Rossi med Schumacher)

PS. Inom idrotten räcker ju inte talang längre, de flesta (förutom de 5-10 främsta) är träningsprodukter. De 5-10 främsta har begåvats med både talang och träningsvilja.

R1 wannabe skrev:
...inom fysikens gränser har vi kommit ganska långt.

Men när det gäller psykisk prestationsförmåga har vi bara skrapat på ytan än vilket medför att det finns en betydligt större potential att utforska.
Vilka enorma möjligheter för utveckling ser du framför dig?

:va

moto-gg skrev:
Ligger nåt i det du säger men om man säger som så här Rossi har kört mycket cross i sina dar men han skulle alldrig kunna kvala in till ett cross vm.

Näe, men hans kulle säketr åka åttor runt massor med folk som tränat cross i hela sitt liv.... Eftersom han har mera talang än kreti och pleti som sladdar runt på den lokala crossbanan varje helg.....

Nyteknik skrev:
Vilka enorma möjligheter för utveckling ser du framför dig?

:va
Sorry, jag glömde att vissa nådde sitt max redan vid födseln :pannkyss
Skämtåsido, borde inte just den frågan väcka lite tankar även hos dej?

Rannsaka dej själv och berätta hur mycket tid du lagt på mental träning under årens lopp....

Ett exempel:
Vid cancerdiagnos med dödlig utgång (inom några månader) delades de undersökta in i 3 grupper:
1. De som accepterade att de bara hade månader kvar av livet.
2. De som inte trodde på läkaren.
3. De som ville kämpa och försöka besegra cancern.

Vilka levde längst?
Jo, de som inte trodde på diagnosen....
Och forskarna tror sig veta varför men har väldigt svårt att vetenskapligt bevisa detta faktum.

Last edited:
R1 wannabe skrev:
Sorry, jag glömde att vissa nådde sitt max redan vid födseln :pannkyss
Skämtåsido, borde inte just den frågan väcka lite tankar även hos dej?

Rannsaka dej själv och berätta hur mycket tid du lagt på mental träning under årens lopp....

Ett exempel:
Vid cancerdiagnos med dödlig utgång (inom några månader) delades de undersökta in i 3 grupper:
1. De som accepterade att de bara hade månader kvar av livet.
2. De som inte trodde på läkaren.
3. De som ville kämpa och försöka besegra cancern.

Vilka levde längst?
Jo, de som inte trodde på diagnosen....
Och forskarna tror sig veta varför men har väldigt svårt att vetenskapligt bevisa detta faktum.
Frågan var olika individers möjlighet att nå den högsta nivån inom roadracing. Somliga menade att skillnader i talang (där mental förmåga förstås är en väsentlig del) avgör om det är möjligt eller inte. Du skrev att vi bara har "skrapat på ytan" vad gäller utveckling av vår mentala förmåga. Menar du att grundläggande positivt tänkande enligt ditt exempel är något nytt i sammanhanget?

Nyteknik skrev:
Frågan var olika individers möjlighet att nå den högsta nivån inom roadracing. Somliga menade att skillnader i talang (där mental förmåga förstås är en väsentlig del) avgör om det är möjligt eller inte. Du skrev att vi bara har "skrapat på ytan" vad gäller utveckling av vår mentala förmåga. Menar du att grundläggande positivt tänkande enligt ditt exempel är något nytt i sammanhanget?
Ja faktiskt, för hur många har verkligen lagt ner tillnärmelsevis så mycket tid och ansträngning på just de bitarna i förhållande till vad man lägger ner när det gäller det fysiska. Jag TROR att många skulle bli förvånade om de anade vilken nytta detta gör för oss.

Det värsta är dock att såna som du (som inte är speciellt övertygade) når längst när ni väl anammar tanken.
Det förtjänar ni verkligen inte :fatta! :tungan

Men åter till grundfrågan....

Du måste ha både talang OCH träningsvilja för att ta dig till toppen.

Talang får man väl ändå klassa som arv och föga påverkningsbart medans träningsviljan, både mentalt och fysiskt, ger ett resultat som är helt påverkningsbart.
Problemet är att vi sedan länge förstått vidden av fysisk träning men först på de sista 15-20 åren insett vikten av mental träning.

Så jag vill påstå att vi bara "skrapat på ytan" när det gäller den mentala biten om vi relaterar den mot den fysiska.

Ps. Det är väl inte du som kör på din avatar??? Isåfall blir jag riktigt avundsjuk Ds.

Last edited:
jag är för sopig för att ta mig nånstans alls trots många mil i sadeln lika bra att vara ärlig :(
Ska jag skryta om något så har jag spöat polarna i gokart några gånger och satt en firmabil i en stolpe thats it :D

R1 wannabe skrev:
Ok, så Rossi sopar hem full pott i samtliga delar: Genetiskt medfödd talang, mental styrka och fysisk styrka. Hur långt når man då med enbart full pott i mental och fysisk styrka och helt normal genomsnittlig talang?

Teddy skrev:
Ok, så Rossi sopar hem full pott i samtliga delar: Genetiskt medfödd talang, mental styrka och fysisk styrka. Hur långt når man då med enbart full pott i mental och fysisk styrka och helt normal genomsnittlig talang?
I vissa grenar/sporter ända till toppen och vissa inte ens nära!!!
Det beror ju mer på konkurrensen.

Jag har aldrig hävdat att Rossi "sopar hem full pott", tvärtom har jag föreslagit att han kanske inte gör det då det även beror på tillfälligheter och pengar.

Ps. Teddy, finns det möjlighet att prata allvar med dej angående miljövänlig bensin i motorsportsammanhang? Ds.

R1 wannabe skrev:
Du måste ha både talang OCH träningsvilja för att ta dig till toppen.
Det tror jag alla har insett för länge sedan och det lär inte finnas många idrottsutövare på elitnivå som inte kombinerar talang med hård träning (inkl. olika former av mentala övningar). Du kan vara säker på att samtliga förare i MotoGP har konsulter för mental träning.

Jag delar alltså inte din uppfattning att man i roadracing-sammanhang bara har "skrapat på ytan" beträffande utveckling av den mentala förmågan.

Nyteknik skrev:
Det tror jag alla har insett för länge sedan och det lär inte finnas många idrottsutövare på elitnivå som inte kombinerar talang med hård träning (inkl. olika former av mentala övningar). Du kan vara säker på att samtliga förare i MotoGP har konsulter för mental träning.

Jag delar alltså inte din uppfattning att man i roadracing-sammanhang bara har "skrapat på ytan" beträffande utveckling av den mentala förmågan.

Jag undrar vad Rossi och hans psykolog snackar om :gnissla

Nyteknik skrev:

Inte jag heller, inte när man sett Mick Doohan eller Carl Fogarty stå på startplattan med blicken som skulle kunna skära igenom hela slagskeppet Bismarck och fortfarande på andra sidan skulle få en genomsnittlig B-förare att skita knäck....

Mentala begränsningar är inte det första man tänker på när man pratar om dessa killar.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra