Såååå coooolt!!!! Att möta sina räcerhjältar!!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kolla in den här bilden. Dan Gurney. Kan det bli coolare än så här, Formel 1 i mitten på 60-talet.

För det var ju Formel 1-förare jag skulle bli när jag var 7. Bilder som dessa som visar Dan Gurney flygandes på Nurburgring kunde få vilken yngling som helst att gå i spinn!

En av idolerna var just Dan Gurney. Anledningen till det var att han körde den snyggaste bilen, en Eagle Weslake med V12-motor. Och visst är den SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygg!!!!

Det är inte så ofta man ser kromade rör, och MÅNGA kromade rör, i F1 numera. SNYGGT!!!

Så han var en av mina idoler! Och inte har det blivit sämre av att på senare tid fått veta att han var en grym Stock Car-förare ochså

och har man tävlar med AC Cobra så är man ju ALLTID rätt!!

Vidare har han startat traditionen att spruta champagne efter racingsegrar. När Dan Gurney och A J Foyt vann Le Mans 1967 så fick Dan en 3-liters Moet&Chandon i handen, och när han fick se Ford-chefen (som inte hade trott Dan och A J skulle ha en chans till segern) med fru nedanför podiet, så såg han sin chans och i euforin efter segern, sprutade ner dem och alla andra med champagne!

Vidare skapade Dan ett Racingföretag som lever än idag, All American Racers är ett företag som bygger Indy-vinnande bilar i denna dag! Och när en kille som jag då läser att Dan lever och i största allmänhet är en kul kille, ja vad gör man då?

Jo, man skriver till honom, och berättar att han är en hjälte och var en barndomshjälte, och så skickar man med ett par av de senaste "Racing is the opposite of FACEBOOK" tischorna, för "I believe you mr Gurney would appreciate one of these"...

Och, så blev det!!!!!! Här är mr Gurney himself, en räcerhjälte från en tid då F1-killarna var hjältar på riktigt, numra med Mozz racing-tischa i garderoben!!! Kan det bli bättre???

Ja jädrar, tänk om det var du, Mozz, som styrde och ställde med diverse RR tävlingar i Svedala.

Svårt att tänka mig det skulle fallera. :tummenupp

Wow jädrar va roligt, vilken grej, bra initiativ att kontakta honnom, vad säger man GRATTIS!!!

Måste också kommentera bilden från Nurburgring...det ligger en kvaddad bil i diket......

Men som sagt detta var kanonroligt idag är du min idol magnus_moss :tummenupp

Grymt kul! :yoparty

Och vilken maskinporr hans bil var. Nästan så man får byta underkläder.

Gurney byggde ett antal Eagle Weslake Mk1 där de senare versionerna använde både titan och till stor del magnesium. Detta trots att man visste om att magnesium i kombination med 250 liter 107-oktanig bensin i tankarna gjorde körningen minst sagt riskabel, MÅNGA förare dog i intensiva och svårsläckta bränder. Gurney menade att köra denna modellen jämförbart med att "driving a Ronson cigarette lighter"!

Jag förutsätter att han har Gurney-flaps på alla bilar han tillverkar :)

Mozz, du gör racingforumet till en bättre plats, ett nöje att läsa dina bedrifter. Jag mötte en räserhjälte förra året på Anderstorp efter ett SST600 race. Den snubben har rätt i att 'racing is the opposite of facebook'

Mozz, du gör racingforumet till en bättre plats, ett nöje att läsa dina bedrifter. Jag mötte en räserhjälte förra året på Anderstorp efter ett SST600 race. Den snubben har rätt i att 'racing is the opposite of facebook'

Tack!!! Jag blir glad! Tack!:tummenupp

Skickade tillbaka ett mail där jag tackade för den coola bilden och hälsade att om han någon gång kom till Sverige så måste han lägga ett mail så vi kunde ses och han kunde få hänga med i bussen på lite riktig backyard-racing.
Han replikerade via sin sekreterare att

"he says, if you ever come to Southern California, bring your helmet so you can ride the Alligator!

:)

Stay in touch

Han har konstruerat en mysko hoj, kallad the Alligator, som tydligen ska vara "jättebra" enligt de själva. Hmmmmm, jag uttryckte en viss skepsis och undrade varför inte Lorenzo och Rossis hojar ser ut sådana om de är så bra!?!
Vi får se vad han svarar!

Bifogat

• Alligator.jpg
    Alligator.jpg
    68 KB · Visningar: 948
Låg tyngdpunkt på den där Alligatorn, känns lite feltänkt, det skall vara masscentraliserat INTE superlåg tyngdpunkt??

Härligt att träffa Dan Gurney! You lucky bastard! :)

...

Han har konstruerat en mysko hoj, kallad the Alligator, som tydligen ska vara "jättebra" enligt de själva. Hmmmmm, jag uttryckte en viss skepsis och undrade varför inte Lorenzo och Rossis hojar ser ut sådana om de är så bra!?!
Vi får se vad han svarar!

På den där lär man aldrig kunna skrapa knäpuckarna. Det måste vara därför som Lorenzo, Rossi och de andra grabbarna vägrar köra den. :hihi

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti