Säve flygplats blir motorstadion ?!!

Raderad medlem 51742

Guest
Hade ju varit fantastiskt om vi fick en bana i Göteborg, men som sagt... Det kommer nog överklagas in absurdum och med den politiska majoritet som råder i Göteborg känns det mer sannolikt att det i slutändan blir ett grönsaksland, men om det ändå blir en motorbana blir det i såna fall med vägbulor och en cykelbana i mitten.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Jäklar vad det hade vart awsome :Bugar, hoppas det går igenom, som de säger i artikeln området är ju redan bullerstört så varför inte! :fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ur GPs artikel:

Det stod snart klart att den statligt ägda flygplatskoncernen Swedavia ville lämna Säve och satsa allt på
Landvetter istället.

http://www.gp.se/nyheter/detta-ska-hända-med-säve-flygplats-1.789175

Ja, så hette det för ett år sedan.

Men, för två veckor sedan så meddelades att:

2016-04-28, kl. 12:19

Mark- och miljööverdomstolen ger Göteborg Landvetter Airport tillstånd till 90 000 rörelser, starter och landningar, per år i en dom som meddelades i dag. Därmed sänker domstolen antalet rörelser från 120 000 som angavs i miljötillståndet från mark- och miljödomstolen i juni 2015.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/press-och-nyheter/nyheter/landvetters-miljotillstand-begransas/

Alltså: man tvärstänger den kommersiella trafiken på Säve ena året och flyttar över Ryan, Whizz och vad de nu heter till Landvetter istället - och får nu en jääävligt snäv kostym att arbeta från som tack.
Som det ser ut nu kan inte Landvetter längre utöka och växa som det var tänkt, och plötsligt faller nästa gigantiska infrastrukturprojekt platt till marken. (men det vill ingen erkänna ännu...)

https://www.swedavia.se/Global/om_flygplatsen/Landvetter/Iluften_okt_2012.pdf

Finns ingen anledning att bygga dyr bergtunnel och station under Landvetter Flygplats om Mark- och miljööverdomstolen sätter ett så lågt tak för antalet rörelser på flygplatsen.

..och, utan samordningsfördelarna med ett stopp på Landvetter, är det då ens någon idé att bygga nytt dubbelspår till Borås...? Men som sagt: den tanken har ingen vågat yttra ännu.

Panta rei, kära politiker och planerande tjänstemän!
Dumma, dåligt underbyggda och hastigt fattade beslut kommer gärna tillbaka och biter en i stjärten. Hårt!
En kvarts, eller rent av en halv miljard i investering för att bygga bort bristerna på Säve kanske hade varit ett bargain för att behålla Säve som en alternativflygplats tillLandvetter.
...om man nu klarar av att lägga två tankar till varandra.


Nå, det var en utvikning över vår kommande skandal här i Muteborg.
Motorbana på Säve? Skulle inte tro det!

http://www.gbghorsepark.se/kontakt/

Det ser hEstarna till. :D
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hade varit helt underbart om detta blir verklighet.
Men tror på det när jag ser att det står på plats.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror på det när jag själv kört på Säve. Tack notrightrider för #4 :Bugar. Nu förstår jag varför det inte funnits flyg från Göteborg utan det blivit Stockholm och Köpenhamn och varför det tom går flyg från Ängelholm(?!?) söderut !
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Kommunen som beslutat om västlänken... att en bana skulle bli verklighet....tyvärr
Kanske om det endast tillåts elhojar eller något annat lurigt (köper väl en givetvis, motvilligt).
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Team 13 gokartbanan har stora problem med klagomål på buller. Det är boende i nya villaområden i Torslanda som upplever sig störda.

Jag tror att permanenta anläggningar i området har svårt att få tillstånd tyvärr. Området är ett Göteborgs få områden som kan användas som " markreserv" för framtida bebyggelse.

På bilsiden måste man fråga sig om inte en elbilslösning är det enda rätta. Kommer vi att få tillverka något annat om femton år. Det är den tekniken som är intressant för ungdomarna att köra och utveckla. Man får inte glömma att en " gokartunge" mycket väl kan vara en framtida elbilsutvecklare eller marknadsförare.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men: Serneke har hittills fått igenom det mesta han hittat på så jag är försiktigt positiv.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vi (som kollektiv) uppmanas att kontakta projektledaren för MC-anpassing.
Är det någon med äkta erfarenhetet av sådant här eller ska jag försöka göra ett amatörförsök?

https://www.facebook.com/serneke/ph...92547¬if_t=photo_reply¬if_id=1463032225667771

Grymt!

Från länken så uppmanas vi kontakta projektledaren (rickard.edlund@serneke.se) med konstruktiva förslag samt påvisa vårt intresse. Uppmanar alla att (på ett trevligt sätt) kontakta honom med konkreta förslag eller bara påvisa att ett stort intresse finns även för MC-verksamhet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har mailat honom mina kontaktuppgifter och kommer skrika här när läskiga frågor dyker upp.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top