Sätte dekor på bil - var, billigast? - Sthlm

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har en närstående som driver firma som tyvärr ger mindre pengar än den borde. En orsak är bristande marknadsföring. Ett sätt att synas i närområdet är att sätta dekor på bilen.

Nu är frågan var i Sthlm man gör detta billigast. Det verkar vara stora prisskillnader och att googla planlöst gör det inte lättare att sålla agnarna från vetet.

Det handlar om att sätta dekor på två bilar. Troligen kommer det bli två lite större "loggor" på respektive bil samt en del text, storlek så det är över huvuddelen av bilsidorna....

Någon som har erfarenhet eller tips?

Någon som sitter på en vinylskärare hemma och em massa rullar film som kan göra det för en billig penning?

Jag söker snarare budget.. :)

Inga svåra grejor. Två loggor. En del text.. smackelismack...

Var billigast / mest prisvärt?

...någon som har erfarenhet som vet vad prislappen hamnar på ungefär per bil?

Gissningsvis blir det typ:
Bilsida 1:
- Text över bilsidan, typ:
"Vi erbjuder superprodukten till pangpriset. Bäst pris för dig kompis"
www.vårhemsida.se"
- Logga över fönster & bakdel

Bilsida 2:
- Logga längst bak och upp över fönstret
- STOR TEXT längs hela sidan, typ:
"www.produktnamnet.se"

Baksida/bagagedörr:
- TExt:
"KÖp superprodukten för pangpriset"
"08- 111 222 333"
"www.foretagsnamnet.se"

Last edited:
Hur svårt är det f.ö. att sätta dekor på en bil? Jag får för mig att dekoreringsarbetet är det som kostar. Kan man bara beställa dekalerna och sedan sätta fast dem själv?

Last edited:
Hur svårt är det f.ö. att sätta dekor på en bil? Jag får för mig att dekoreringsarbetet är det som kostar. Kan man bara beställa dekalerna och sedan sätta fast dem själv?

Ja det kan man...

Har iof bara gjort det på en släpvagn med färre välvda ytor men är man bara metodisk och noggrann så är det ingra problem....

Men sök på bildekor på google. Du får ett par träffar att läsa igenom.

Jo, det är just det jag gjort men det ger lite för många träffar för att kännas lönt att kontakta vart och en...

Därför kändes det vettigt att se om någon har några erfarenheter/känningar som gör att jag kunde få ner antalet "kandidater".

Ja det kan man...

Har iof bara gjort det på en släpvagn med färre välvda ytor men är man bara metodisk och noggrann så är det ingra problem....

Är det sprayflaska med vatten och diskmedel som gäller eller hur går man till väga?

Jo, men jag kom aldrig förbi deras sida med monteringsanvisningar...:
http://www.bildekor.se/Monteringsanvisning.htm :tuttar

Last edited:
Jo, det är just det jag gjort men det ger lite för många träffar för att kännas lönt att kontakta vart och en...

Därför kändes det vettigt att se om någon har några erfarenheter/känningar som gör att jag kunde få ner antalet "kandidater".

Är det sprayflaska med vatten och diskmedel som gäller eller hur går man till väga?

Åk förbi Idealgravyr och fråga vad dom vill ha och hur dina önskemål ser ut.
Monteringen är plättlätt.

Tänk bara på att en logga på en halvdassig sossecontainer från -90 talet inte ger någon positiv bild till företagsnamnet i någon bemärkelse.

Jag har ju viss erfarenhet av dekalmontering och jag skulle faktiskt avråda från att montera själv. Misslyckas du med monteringen får du köpa nya dekaler. Misslyckas firman med monteringen får de vackert gå tillbaka till skäraren och göra nya. Gratis.

Å andra sidan, misslyckas man med montering av dekaler på enkla ytor utan handtag tex så är man ett jävla jon och bör inte ens ha körkort.
Jag har dekalerat flertalet bilar och varje gång ser det bättre ut än när proffsen som gjorde det tidigare åt oss då de antagligen stressade dit skiten som de flesta "proffs".

Tänk bara på att en logga på en halvdassig sossecontainer från -90 talet inte ger någon positiv bild till företagsnamnet i någon bemärkelse.

Jo tack, därför är sossecontainern från 90-talet avpolletterad sedan någon vecka. :)

Misslyckas du med monteringen får du köpa nya dekaler.

Med undantag för två relativt simpla loggor så är allt annat rak och enkel text. Det kan väl inte vara så vansinnigt svårt att montera på en bilsida eller missade jag något fundamentalt? Jag blev lite distraherad när jag tog del av monteringsanvisningarna i den där länken som jag bifogade tidigare så sanningen är att jag inte minns alls vad som skrevs...

Jag har dekalerat flertalet bilar....

Några "do's and don'ts", tips och tumregler?

Last edited:
Några "do's and don'ts", tips och tumregler?

Den där instruktionen med den fula tjejen säger det mesta faktiskt. Rikligt med vatten och se till att bilen är kliniskt ren innan. Tejpa upp dekoren först, se till att det linjerar med BILEN och inte med vattenpass eller dylikt. Ska du ha stor text på rutan så är det väldigt lätt att applicera men det är inte skoj om det blir fel. Tejpa upp maskeringstejp som du mäter in efter tak/fönsterkant eller vad det nu kan vara och sen utgår du från det.
De dekaler jag har monterat är stora som går längs hela bilen och över lister och ibland även handtag.
Om jag lyckas med dessa så ska du se att ni gör det samma, det handlar bara om att vara nogrann. De är inga hjärnkirurger de som monterar dekaler direkt, även om de tar betalt som en sådan...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg