Sätta väv och måla! Svårt?

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Har skaffat en student-lägenhet i GBG.

I två av rummen är det sunkiga tapeter, som ska sättas väv över och sedan målas! Dock så har de bara EN målare som ska på semester nu (precis när alla byter lägenheter och behöver få skiten gjord...) så de hinner inte fixa min förrän i höst eller så!!
Tycker själv att det är lite tråkigt att köra ner alla grejjer, fixa soffa osv. och ställa in i några rum med riktigt sunkiga tapeter. Dessutom behöva stå ut med färglukt och skit sen när de väl fixar det!

När jag ringde sa de att jag kunde få grejjer och fixa det själv om jag ville.
Har aldrig gjort detta förut, är det svårt?
Måste man göra något underarbete eller är det bara slänga på väven och sen måla?
Vad skulle en målare ta för att göra detta arbete annars?

PS. Seriösa svar tack :) DS.

Är du helt säker på att du vill ha väv? Med tanke på att det inte är 70-talet längre tänkte jag. Alla andra kämpar för att bli av med väven:D Inte så konstruktivt kanske men jag var tvungen:)

Det är inte jag som bestämmer... Det är SGS studentbostäder :) De vill sätta väv o sen måla. Alt. kan man ju måla direkt sa hon, men det är ju ett jäkla jobb med underarbete o skit då... Plus att det är stor risk för bubblor.

sätt väv o då menar jag easy cover eller liknade o jag förmodar att det är det målar firman har. Easy cover sätter man så man slipper bredspackla, så du kanske behöver spackla lite. Easy cover väv kan du tapetsera på:tummenupp
Lätt o sätta, frugan min har satt det när vi renoverade huset.
//h-street

sätta väv

blir ett tåligt underlag..dock fult som stryk.. men det krävs samma underarbete som vid tapetsering...! det lättaste för en amatör är att måla rakt på tapeten..är man rädd för blåsor kan man i värsta fall oljegrunda först för att minimera risken..sen på med väggfärg (vattenbaserad GIVETVIS ) finns dick ingen annat..om du måste sätta väv sätt inte grövre än g80 snälla..

Är du helt säker på att du vill ha väv? Med tanke på att det inte är 70-talet längre tänkte jag. Alla andra kämpar för att bli av med väven:D Inte så konstruktivt kanske men jag var tvungen:)

Faktum är ju det att fler sätter väv då många fler målar sina rum istället för att tapetsera. Det finns dock en uppsjö av olika strukturer på väven. Den gammla finmaskiga (fiskben) är väl dock inte super poppis längre...

///Micke

Jag och exet satte upp tapetväv.
Lättare att arbeta med än glasfiberväv och mindre dammigt.
Går också att separera precis som en vanlig tapet när man vill ändra nåt senare.
Lite putsning behövs väl på väggen, men inte som med en vanlig tapet.
Uppsättningen var som för tapeter.
Det är för att målas på.
Rekomenderas om man hittar den. (Jag har inte fixat väggar på många år)

Jag och exet satte upp tapetväv.
Lättare att arbeta med än glasfiberväv och mindre dammigt.
Går också att separera precis som en vanlig tapet när man vill ändra nåt senare.
Lite putsning behövs väl på väggen, men inte som med en vanlig tapet.
Uppsättningen var som för tapeter.
Det är för att målas på.
Rekomenderas om man hittar den. (Jag har inte fixat väggar på många år)

vänta lite nu... det BEHÖVS samma underarbete som tapeter..dessutom finns mig veterligen ingen väv som man separera för att få ett slätt underlag.. dock en mycket tålig yta samt att man inte behöver skarvremsor om man bygger nytt... dom vanliga vävsorterna går lös på ca 20:-/m ..en meter bred är dom. nackdelen är som sagt att om man senare i livet vill ha tapet där är det mycket MER jobb för att få den slät igen.. dock finns en easy cover som hjälper till med detta.. dock dyr ca 300:- för 10 kvm + våtrumslim..

vänta lite nu... det BEHÖVS samma underarbete som tapeter..dessutom finns mig veterligen ingen väv som man separera för att få ett slätt underlag..

Eftersom väven redan är lite "bucklig" så märks det inte om man inte har det superslätt under, men vill man vara noga så..... Tapet fast väv så att säga!

Och inte "för att få ett slätt underlag" utan för att slippa det hårda arbetet som för att få bort glasfiberväven.

Får kolla om det har utgått ur sortimentet, men jag tyckte det var suveränt bra!!! Lättarbetat, behändigt, enkelt, snyggt.

men ...

Eftersom väven redan är lite "bucklig" så märks det inte om man inte har det superslätt under, men vill man vara noga så..... Tapet fast väv så att säga!

Och inte "för att få ett slätt underlag" utan för att slippa det hårda arbetet som för att få bort glasfiberväven.

Får kolla om det har utgått ur sortimentet, men jag tyckte det var suveränt bra!!! Lättarbetat, behändigt, enkelt, snyggt.

har hängt väv mer än en gång.. det är som jag säger... även om den inte är slät så SYNS det!(ser lika illa ut som en tapet med dåligtr underlag).. det finns olika sorters väv g80 är relativt fin strukturerad, allt som är grövre ser inte vettigt ut.. alternativt finns en microlit som arkitekterna gillar vid nybyggen MEN dom slipper hänga upp den och den är som schottapapper att hänga.. vad är det som har utgått ur sortimentet?

men som sagt...
all väv med mönster = 80 tal
glöm inte underarbet o HANDSKAR!!!
även en riktigt bra ide att grunda väven ..suger fina mängder färg..om man inte målar med ÖoB färg då är det skit samma, då får ni ändå måla 39 ggr innan ni får täckning

Det är inte jag som bestämmer... Det är SGS studentbostäder :) De vill sätta väv o sen måla. Alt. kan man ju måla direkt sa hon, men det är ju ett jäkla jobb med underarbete o skit då... Plus att det är stor risk för bubblor.

Ja..för vattnet i limet som du sätter väven i är magiskt i förhållande till vattnet i färgen.

Det blir lika lätt blåsor när du vävar som när du målar.

Vill du ha det bra så oljegrunda innan så att vattnet i färgen/limet inte kan komma åt tapeten.

:)

well said

Ja..för vattnet i limet som du sätter väven i är magiskt i förhållande till vattnet i färgen.

Det blir lika lätt blåsor när du vävar som när du målar.

Vill du ha det bra så oljegrunda innan så att vattnet i färgen/limet inte kan komma åt tapeten.

:)
helt korrekt

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!