Sätta upp ftp med router?

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Hur gör jag? ftp-programmet, i det här fallet bulletproof, vill bara använda mitt routertilldelade ip.

/C

Du får väl lägga din FTP på den port du vill ha utåt. Alltså säga till routern att på port 21 (exemplevis) ska dator:port vara lixom.

th0r skrev:
Hur gör jag? ftp-programmet, i det här fallet bulletproof, vill bara använda mitt routertilldelade ip.

/C
Du måste öppna en port till det externa nätet. Logga in på routern, och hitta något som heter "Virtual Server" (det är det vanligaste iaf..)

Öppna publik port 21 och intern port 21.. peka till ditt interna ip. Klart.
(Internt IP, oftast börjar det på 192.168.0.xx)

John skrev:
Du måste öppna en port till det externa nätet. Logga in på routern, och hitta något som heter "Virtual Server" (det är det vanligaste iaf..)

Öppna publik port 21 och intern port 21.. peka till ditt interna ip. Klart.
(Internt IP, oftast börjar det på 192.168.0.xx)

Haha, jag var väl inte smidigast när jag beskrev felet kanske... det jag vill och jag tror fick löst i och med detta svarat var alltså...

Ha igång en ftpserver från en dator utav flera kopplade till en router ut mot internet. Men detta borde lösa de.

Tack!

th0r skrev:
Haha, jag var väl inte smidigast när jag beskrev felet kanske... det jag vill och jag tror fick löst i och med detta svarat var alltså...

Ha igång en ftpserver från en dator utav flera kopplade till en router ut mot internet. Men detta borde lösa de.

Tack!

Du vill ha en ftp-server på en dator som får internet delat från en router?

skriv in din dators ip-adress i DMZ (Demilitarized Zone)

gå sen in i dhcp och skriv in det ip:t som du vill ha och ditt nätverkskorts mac adress
där du skriver in vilka datorer som ska få statisk ip adress
så att det nätverkskortet alltid tilldelas det ip:t

Det finns även risker med att sätta datorn som DMZ. Öppna de portar du behöver, sen beroende på om du ska köra passive lr active ftp lr kanske båda så får du ändra inställningar i servern så den vet ditt externa ip. Sätt ett litet spann med passive ports.

/ Hannes

MattE. skrev:
Du vill ha en ftp-server på en dator som får internet delat från en router?

skriv in din dators ip-adress i DMZ (Demilitarized Zone)

gå sen in i dhcp och skriv in det ip:t som du vill ha och ditt nätverkskorts mac adress
där du skriver in vilka datorer som ska få statisk ip adress
så att det nätverkskortet alltid tilldelas det ip:t

Nej! :fatta! :fatta!
Inte DMZ. Tokfarligt om man använder datorn. Okej om den _enbart_ står som server, men annars är det som att gå på styltor bredvid ett spjut. :död

:3freak

Löste det sig, th0r?

John skrev:
Nej! :fatta! :fatta!
Inte DMZ. Tokfarligt om man använder datorn. Okej om den _enbart_ står som server, men annars är det som att gå på styltor bredvid ett spjut. :död

:3freak

Löste det sig, th0r?

Verkar inte som att de vill fungera, hittar inget som jag kan likna vid "Virtual Server". Har en netgear router, kanske hjälper någon? Va detta ska vara störande då.

th0r skrev:
Verkar inte som att de vill fungera, hittar inget som jag kan likna vid "Virtual Server". Har en netgear router, kanske hjälper någon? Va detta ska vara störande då.

Har för mig att det heter "Port forward" på Netgear...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8