Sätta tillbaka kopplingskåpa R1 2001

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Hej, jag misstänker att det ramlat in skräp när jag fyllde på olja och nu vill jag lossa kåpan och kontrollera. Är det ett straff att få tillbaka den? Jag tänker på armen som vad jag förstår sitter på en axel och trycker en kuggstång fram och tillbaka. Med andra ord måste man justera och hålla på sedan?

Det handlar alltså inte om att ta loss korgen utan endast kåpan för inspektion och eventuellt torka bort skräp som kan ha ramlat ned.

Hej, jag misstänker att det ramlat in skräp när jag fyllde på olja och nu vill jag lossa kåpan och kontrollera. Är det ett straff att få tillbaka den? Jag tänker på armen som vad jag förstår sitter på en axel och trycker en kuggstång fram och tillbaka. Med andra ord måste man justera och hålla på sedan?

Det handlar alltså inte om att ta loss korgen utan endast kåpan för inspektion och eventuellt torka bort skräp som kan ha ramlat ned.

Är ganska lätt att få tillbaka. Se bara till att kopplingsarmen har samma läge som innan. Missar du med ett kugg blir det en ganska stor skillnad på vinkeln.

Det finns markeringar på armen och kåpan som skall matchas upp. Nu var det några månader sedan jag gjorde det själv, men det var bara att vrida armen lite så kuggstången trycktes ut en bit och sedan låta det greppa och låta armen vridas tillbaka till rätt läge allteftersom man tryckte tillbaka kåpan. Var iaf mycket enklare än jag hade förberett mig på då jag både hört och läst att den skulle vara pillrig att få tillbaka, att man skulle behöva pilla med saker via oljehålet osv.

Däremot bör du förbereda dig på att packningen måste bytas till kåpan och att den kanske 12 år gamla packningen som sitter där kommer ta sin tid att pilla bort. Något bra dundermedel för att få bort packningsrester samt en bra skrapa som inte förstör godset kan nog vara bra att ha. Jag hade bara ett gammalt slitet rakblad och bromsrengöring eller nåt och fick hålla på en stund innan allt var borta...

Jag har en pdf manual till för 98-99 men jag antar att det ser lika ut, hur sitter kuggstången fast? Det framgår inte riktigt av någon av illustrationerna, är det så att den faller loss om man inte håller den på plats till dess att kåpan nästan är på plats?

Inget trillar loss från kopplingen bra för att du lyfter bort kåpan. Det är bara 12 år gammal packning som kommer ge dig lite extra jobb som sagt.

Fast jag är ju orginalsmurf så det blir nog att sponsra närmaste återförsäljare. Tack för svaren.

Det var pillrigt att få tillbaka den tyckte jag men till slut tror jag det blev rätt. Packningen orkade jag inte byta då den gamla såg ut som om den vore sprillans ny, får väl se om den håller tätt.

Fast nu blev jag orolig, på amerikanska siter gafflar dom om att märkena skall stämma innan första kuggen går i och inte efteråt. En påstår att kuggstången kan slå i kåpan, det är väl ändå omöjligt?

Den kan ju inte kugga över så trångt som det är tycker jag, däremot går det ju att vrida armen åt andra hållet så att den kuggar ut, alltså att den spottar ut kuggstången i riktning mot motorn innan man har tryck på kåpan.

När jag tar bort wiren så är armen lite åt vänster(det krävs ganska vassa nypor för att då vrida den åt höger med bara handen tills märkena stämmer), men när jag hakar tillbaka wiren och den alltså då är belastad så stämmer markeringarna precis.

Låter det korrekt?

Last edited:
Det var pillrigt att få tillbaka den tyckte jag men till slut tror jag det blev rätt. Packningen orkade jag inte byta då den gamla såg ut som om den vore sprillans ny, får väl se om den håller tätt.

Fast nu blev jag orolig, på amerikanska siter gafflar dom om att märkena skall stämma innan första kuggen går i och inte efteråt. En påstår att kuggstången kan slå i kåpan, det är väl ändå omöjligt?

Den kan ju inte kugga över så trångt som det är tycker jag, däremot går det ju att vrida armen åt andra hållet så att den kuggar ut, alltså att den spottar ut kuggstången i riktning mot motorn innan man har tryck på kåpan.

När jag tar bort wiren så är armen lite åt vänster(det krävs ganska vassa nypor för att då vrida den åt höger med bara handen tills märkena stämmer), men när jag hakar tillbaka wiren och den alltså då är belastad så stämmer markeringarna precis.

Låter det korrekt?
Näpp, det låter inte rätt, den är för spänd.
utan vire kopplad ska du med lätthet kunna vrida armen för hand precis fram tills märkena överrensstämmer, sedan går det tungt..

Ursäkta fel av mig, när jag kopplar bort wiren är armen roterad kanske 45 grader åt vänster, det enda motståndet verkar vara den lilla yttre fjädern. Jag kan lätt rotera den åt höger tills den är cirka 14-20 grader åt vänster och då stämmer märkena. Det är då det börjar gå tungt, jag måste använda en polygrip för att få den så långt åt höger att jag kan haka tillbaka wiren.

Ursäkta fel av mig, när jag kopplar bort wiren är armen roterad kanske 45 grader åt vänster, det enda motståndet verkar vara den lilla yttre fjädern. Jag kan lätt rotera den åt höger tills den är cirka 14-20 grader åt vänster och då stämmer märkena. Det är då det börjar gå tungt, jag måste använda en polygrip för att få den så långt åt höger att jag kan haka tillbaka wiren.
Ja men då är det rätt :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...