Sätta motarden på dragkroken...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena!

Har länge funderat på detta men kan inte riktigt sätta mina ideer i verklighet.

Jag vill kunna ta med mig hojen när jag far iväg med bilen. Har redan husvagn så ett till släp blir bökigt att få plats med. DOCK eftersom jag har husvagn så har jag dragkrok. Har man dragkrok så borde man ju kunna ha den till nåt.... catch my draft?

Hur illa är det att ha en motard på dragkroken?
Kommer kroken rätas ut och hojen släpa i backen?
Är det själva fästningskonstruktionen som är problemet?

Blir detta ett succé behöver jag inte ha mycket i provision inte :p

Vad brukar max dragkroksbelastning ligga på?

En "stor" motard får alltså plats... :tummenupp

Det finns två problem tyvärr.

1 max kultryck på en normal dragkrok brukar vara c:a 75 kg. Alltså inte förväxla med med max släpvagnsvikt som brukar vara 1000 - 2000 kg.

2 Nummerskylt och bakljus skymms av crossen. Det är lätt fixat med en ljusramp med skylt.

Det första problemet är betyligt värre när det fullvuxna cross/ motard.
Juniorcross och fiddys bör funka. Att överskrida vikter är inte tillåtet på nyare heltypgodkända fordon. På gamla fordon är det lite luddigare.

Last edited:
Det finns två problem tyvärr.

1 max kultryck på en normal dragkrok brukar vara c:a 75 kg.

2 Nummerskylt och bakljus skymms av crossen. Det är lätt fixat med en ljusramp med skylt.

Det första problemet är betyligt värre när det fullvuxna cross/ motard.
Juniorcross och fiddys bör funka. Att överskrida vikter är inte tillåtet på nyare heltypgodkända fordon. På gamla fordon är det lite luddigare.

Ah, hade väl på lur att det inte var så enkelt som man hade hoppats på.

När blir en bil nyare, finns det något årtal?
Tunga böter?

En KTM 660 tycker jag är för tung att sätta på en dragkroksställning.

Har kört mycket crosshojar på ställning och tycker annars det funkar bra. Den tyngsta hoj jag haft på dragkroken var en XR500 och då knarrade det i hela bilen så där var nog viktgränsen passerad.

jag gjorde en egen crossställning liknande den som har på 24mx.se körde min LC4 på den med endurohjulen på funkade skitbra! bilen vart lite baktung men funkade bra!

Jag har en likadan ställnig som på 24MX,
går finfint att köra med en KTM 450SX på kroken,
dock blir som sagt max kultryck för stor. Var beredd på att konfrontera dig med polisen. :tuttar

Körde 10 mil med KTM450:n på den igår.. Och jag fick hem crossen:yoparty

Jag hade ett hemmatillverkat ställ som jag körde min motard på (ca 130kg).
Låg och pendlade mellan Stockholm och Gränna med den på kroken och då är det skönt att inte behöva köra 80km/h.
Kroken höll även vid lite större gupp i vägbanan.
Bra är med ljusjustering på bilen då ljusen tenderar att stå lite högt.
Tyvärr har jag inte kvar det längre för någon tyckte de bövde det bättre än mig och skruvade av det en natt. :arsele

Vad har du för bil?

XR600 kändes som gränsen för vad jag kunde tänka mig att åka med på mitt dragkroksställ (påhängt på en 740).

Kroken måste hålla med tanke på vilken jäkla kraft den är byggd för i vanliga fall.

Min tolkning är att man kan räkna det som last då man inte drar något efter bilen. Viktigt är dock att inte överstiga maxlasten på fordonet och att vara väl medveten om att köregenskaperna är en smula annorlunda.

Har du en kort och/eller kraftigt bygg bil med en rejäl dragkrok så bör det inte vara några probs. Se till att göra ett smart ställ som lägger största belastningen rakt ovanför kulan. Tänk även på att motardhjul nog inte går ner i baljan/spåret på det genomsnittlige dragkroksstället.

Får du tag på, eller gör, ett ordentligt ställ där du har godkänd belysning, flyttar skylten, markerar ut med lykta/reflex om de sticker ut förmycket från bilen etc så ska det inte vara några probs.

Har själv mött farbror mässingsknapp ett flertalet gånger med upplastad hoj, utan reaktion.

//J

Jag har en volvo 740 -91 idag med en ganska trött fjädring där bak.

Är dock på jakt efter en 10 år nyare bil. Kanske Renault Megane eller liknande.

Kört 100 tals mil med både 250 cross eller husaberg 650 (108 kg torr...) på dragkrokställ utan problem. Passat -91 har bland annat använts som draghäst.
Vissa ställ kommer med tre insexskruvar som ska dras åt runt dragkroken. Om så är fallet är ett tips, om du har möjlighet, att borra upp hålen och gör gäng för ex. M10 bult ger en mycket robustare konstruktion och tål större åtdragningsmoment och påfrestningar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT