Sätta magnet på oljefiltret

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tja

Hörde från en kompis här om dagen att man kan sätta en kraftig magnet, typ neodym antar jag, på oljefiltret för att samla upp ev spån och så i motorn för att förhindra slitage. Sen när man byter oljefiltret så hänger allt skit med.

Är det någon som kör denna metod? Den låter inte helt knasig tycker jag om det fungerar.
 
Vet inte om din hoj har oljeplugg med magnet men de flesta nyare hojar har det annars finns dom att köpa på ebay billigt. Enklare än din lösning och den funkar.
 
Vet inte om din hoj har oljeplugg med magnet men de flesta nyare hojar har det annars finns dom att köpa på ebay billigt. Enklare än din lösning och den funkar.

Visst, finns det färdig magnetiserad oljeplugg så är det skitbra. Om jag skulle gissa är nog inte min plugg magnetiserad, då känns det ganska smidigt att slänga på en magnet någonstans bara.

Beställa från ebay känns ju lite jobbigare än att sticka till clas och köpa en magnet för 30 kr och slänga på. Men var är smidigast att sätta magneten? Borde ju gå att sätta den på pluggen eller intill pluggen också. Att sätta på filtret kanske riskerar att täppa igen det?
 
Last edited:
Fast oljefiltret lär ju stoppa eventuella metallrester så varför?
Magnet på pluggen är däremot tänkt att hindra pyttesmå metallpartiklar från att nå oljepumpen (de lite större stoppas däremot av pumpens/pickupens sil) + att den ger ägaren en sorts analys av slitageläget vid varje oljebyte.
 
Oljeplugg med integrerad magnet är så mycket smidigare än en lös en. Sedan kan det ju inte bli så mycket mer bekvämare än att beställa från nätet.

Sant, att få dit den nya pluggen innebär dock ett oljebyte och det är visserligen en mindre grej men ändå jobbigare än att slänga dit en magnet.
 
Sant, att få dit den nya pluggen innebär dock ett oljebyte och det är visserligen en mindre grej men ändå jobbigare än att slänga dit en magnet.

Du kommer behöva göra det ändå. Skiten väger mer än oljan o hamnar i botten då det står still, det är där du ska ha magneten isf.

Köp på ebay, o shoppa loss 3 liter mc olja från biltema så du kan få det avklarat.

Du vill INTE ha en fulmeckad magnet som lossnar på insidan o slår sönder saker bara för du ville spara in på en liter olja !!!!

Lägger du hojen på sidan då du byter plugg lär det inte hinna rinna ut många deciliter btw.
 
2013.JPG

denna bild blev framröstad som årets bild på ducatiklubben. Om oljepluggen ser ut så här rekommenderas att göra mer än att bara hälla i ny olja :)
 
Bara att tjöpa en näve neodyniummagneter och trycka dit runt på filtret. Finns starka rackare på Klas från Insjön. Någon nytta gör det säkert. :fyllisar
 
Metallflisor, synliga med blotta ögat, når förstås aldrig oljefiltret - turligt nog kommer de inte ens in i oljepumpen.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top