Sätta ihop koppling (rätt) på R1'01?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har under vintern roat mig med att byta inre och yttre kopplingskorg, lameller och skivor på min R1'01. Vid provstart i helgen visade det sig (hördes det) att den inte riktigt satt ihop på ett adekvat sätt. När jag nu rivit av kopplingskåpan igen (gick smutt utan att luta hoj, eller tappa ur olja) så märker jag att samtliga skruvar på solfjäderbrickan (16 i bilden) är rätt nedslitna på skallarna, vilket tyder på att de skrapats emot kåpans insida. Ser dock inga direkta skador på insidan av kåpan.

Vad jag dock undrar över, hur hela paketet kan sitta, eller har suttit så långt ut, trots att det inte varit några som helst problem att sätta ihop hela kopplingen?

Kan det vara så enkelt att (13) i bilden, suttit åt fel håll, och inte medfört att solfjäderbrickan (14) hamnat rätt? Ska solfjäderbrickan ligga på planet på (13) eller ska solfjäderbrickan ligga som i ett spår på 13? (I profil/snitt är ju 13 L-formad, vilket medför ett spår.)

Vidare, om detta nu inte är felet, kan jag ha satt yttre kopplingskorgen "för långt ut"? Det kändes även här, helt rätt, när jag förde in den, och skruvade ihop. Hur vet man att den är i "rätt" läge?

Tips emottages tacksamt, Haynes har inte gett mig alla svar jag önskat, såhär långt.

Bifogat

• clutchr1.jpg
    clutchr1.jpg
    210.2 KB · Visningar: 279
fjäderbrickan ska ligga med tänderna mot
lilla brickan och i 13, 13 ska ligga i 11.
så om du håller 11 i handen skall 13 ligga som ett U
och solfjädern med taggarna uppåt.

lite bättre bild nedan

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    58.7 KB · Visningar: 89
fjäderbrickan ska ligga med tänderna mot
lilla brickan och i 13, 13 ska ligga i 11.
så om du håller 11 i handen skall 13 ligga som ett U
och solfjädern med taggarna uppåt.

lite bättre bild nedan
Tack för info!

Har lite fler bilder här med följdfrågor:

Bild 1, bild 2 och bild 3. Här känns det som att den yttre korgen verkligen är intryckt så långt det går, vilket i min värld känns rätt, och ser rätt ut.

Bild 4 är med lås/tandbrickan, vilken i "bottenläge" medför att korgen och planet (brickan) mot axeln också känns rätt.

Bild 5, 6, 7, är detta fel eller rätt läge på 13?

Bild 8, eller är detta så som 13 ska ligga?

Ledsen för retarderade frågor, men jag får fan inte ihop det. :mad:

Bifogat

• DSC00103.jpg
    DSC00103.jpg
    127.7 KB · Visningar: 63
  • DSC00102.jpg
    DSC00102.jpg
    140 KB · Visningar: 74
  • DSC00101.jpg
    DSC00101.jpg
    173.3 KB · Visningar: 73
  • DSC00099.jpg
    DSC00099.jpg
    214.3 KB · Visningar: 57
  • DSC00096.jpg
    DSC00096.jpg
    114.4 KB · Visningar: 58
  • DSC00095.jpg
    DSC00095.jpg
    180 KB · Visningar: 77
  • DSC00094.jpg
    DSC00094.jpg
    190.3 KB · Visningar: 83
  • DSC00104.jpg
    DSC00104.jpg
    171.5 KB · Visningar: 98
Fick lite mer info nu per telefon från Y-center och det ska visst vara som på bild 8, alltså att solfjäderbrickan ligger mot planet, och inte i "spåret" som på bild 6, 7, 8.

Bara att hoppas på det bästa nu då.

Fantastiskt att Y-center inte hade låsbrickan (för muttern #17 i första bilden - 90215-25218-00) hemma på lager.

:tummenupp

Så du menar att brickan i bild 7 som solfjädern ligger i ska vändas åt andra hållet så den fasade biten pekar från självaste solfjädern?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv blev lite osäker då jag har monterat sofjädern och bakomvarande bricka nr 13 precis som du håller den i bild 7.

Jag har dock inte märkt några skrapmärken på skruvarna som håller solfjädern, men på självaset ytterkanterna av kopplingskorgen som på denna bild
10gybr5.jpg

Men jag kan inte hittar varifrån skrapmäskena kommer...

Så du menar att brickan i bild 7 som solfjädern ligger i ska vändas åt andra hållet så den fasade biten pekar från självaste solfjädern?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv blev lite osäker då jag har monterat sofjädern och bakomvarande bricka nr 13 precis som du håller den i bild 7.

Jag har dock inte märkt några skrapmärken på skruvarna som håller solfjädern, men på självaset ytterkanterna av kopplingskorgen som på denna bild

Men jag kan inte hittar varifrån skrapmäskena kommer...
Skumt.

Nu kan jag dock bekräfta att "diaphragm spring" ska sitta med L-formen inåt och att solfjäderbrickan ska ligga på planet, på tryckplattan.

Satte ihop min dynga idag, och den gick fint. Jävlar så gött.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman