Sätta expansionskärl under tanken? Kawasaki zxr 750 -89

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

Hade gärna velat bli av med det fula expansionskärlet som sitter på sidan av hojen och sätta de under tanken. vad tror ni om de? skulle de bli väldigt omständigt att kolla/fylla på vätskenivån? plats under tanken är inget problem så någon kol NOS flaksa eller nått liknande hade varit coolt och använt. kom gärna med tips annars

Varför ha expansionskärl öht? Många expansionskärl på moderna hojar är inte ens expansionskärl utan är bara ett kräk-kärl för att det inte skall rinna ut i naturen vid hög temp...

Kör på vatten och pumpsmörjning så kan det få koka över ut i naturen bäst det vill....

Varför ha expansionskärl öht? Många expansionskärl på moderna hojar är inte ens expansionskärl utan är bara ett kräk-kärl för att det inte skall rinna ut i naturen vid hög temp...

Kör på vatten och pumpsmörjning så kan det få koka över ut i naturen bäst det vill....

Åh fan. Då kan man ju dumpa de då. Men en sak jag inte har fatat, om de nu inte är nödvändigt varfär finns de en min och max gräns på kärlet? Då är de ju mkt smidigare att bara dra ut en slang lite snyggt nånstans jämte motorn istället då

Nu vet jag inte alls vad ni pratar om men fryser inte vatten vid noll grader?

Kör med vanligt glykolblandat vatten så är du säker på att det inte fryser om du eller kommande ägare ställer den i kallföråd. Kylvattnet expanderar när det blir varmt, därför har du expansionskärl. Skulle du bara plocka bort det skulle det finnas 0,5dl luft i kylaren när motorn är kall men när den blir varm trycks luften ur. Lite luft blir alltid kvar och din kyl får lixom ett inbyggt expansionskärl. Det kommer pissa ut lite vatten i början innan det blir rätt nivå i kylen och kanske senare om motorn blir väldigt varm men sen kommer det inget så du behöver ingen slang heller. Nu kommer någon påpeka att det blir halt när kylvattnet rinner ut och hamnar på bakdäcket och att man inte skall hälla ut kylvatten i naturen det är så små mängder.

Last edited:
Det är värre med för lite kylarvatten än för mycket på din hoj.

Rekommenderar expansionkärl så blir det lättare att ha koll på nivån.

OKey. så med andra ord kan man dumpa kärlet om man vill då? men skulle de inte bli problem med att veta hur mkt vatten man ska hällai så man inte häller i för mycket istället? är det de som kärlet är till för det det står min och max?

om jag nu skulle vilja ha ett kärl. skulle detta kunna funka då tro:
http://www.ebay.co.uk/itm/DEDC-Alloy-Engine-breather-Reservior-Oil-Catch-coolant-overflow-Can-Tank-/180800777356?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a1890ec8c ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph