sätta dit tank skydd, hur göra?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Hello

Ska sätta dit ett tankskydd på tanken, funderar lite på om jag bara skall trycka dit det, eller om jag ska blöta tanken med diskmedel/vatten å sedan sätta dit skyddet har fått för mig att det ska gå å flytta runt då. Vad tror ni?

Vill du vara säker på att du får det på rätt ställe kan du blöta grejorna. En droppe diskmedel i en liter vatten är lagom. Ta inte mer diskmedel, för då fastnar inte ditt tankskydd den här månaden. Häll din magiska blandning i en duschflaska och spraya på både tanken (som ska vara väl rengjord), och på tankskyddets klistersida. Lägg tankskyddet på plats på tanken, justera position och tryck sedan fast. Ta en trasa och gno inifrån och ut, så du pressar ut vattnet. Sen sitter det.

När jag klistrar dekaler och liknande använder jag små bitar maskeringstejp som jag mäter in och trycker fast lite lätt på t.ex tanken som i detta fall. Sen är det bara att rikta in dekalen mellan tejpbitarna och så sitter den perfekt.

När jag skulle klistra skyddsplast på min tank fick jag rådet från en Lackförseglare att tvätta med rödsprit innan.

"Så gör man alltid när man ska fästa dekaler ."

Själv hade jag hört att man ska blöta innan, just för kunna "efterjustera". (Har tidigare praktiserat det på modeller i min ungdom.)

Med sprit som tar bort allt fett sitter dekalen/padden antagligen bäst...men den fäster tvärt !

Kan tillägga att jag sabbade all skyddsplast tack vare spriten. (Såg för taskigt ut.)

Padden satte jag istället dit efter att vaxat tanken ordentligt.

Den sitter definitivt fast, och dessutom perfekt eftersom det gick att placera om den tills jag var nöjd.

Ja, naturligtvis ska man tvätta av med t-sprit först. Men det hindrar inte att man blöter ytorna sen.

Mattias skrev:
Ja, naturligtvis ska man tvätta av med t-sprit först. Men det hindrar inte att man blöter ytorna sen.

Det finns tydligen flera skolor... Lackförseglaren tyckte inte att jag skulle "blöta". Det kommer jag dock att göra nästa gång.

Funkade alltid perfekt när man byggde flygplan...

jag tryckte dit den torr. funka bra fick dit den skit fint, om jag hade orkat hade jag använt vatten&diskmedel..

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back