Sätt Trafikverket på plats

Skulle du bidra för att få Trafikverket att stå för sina misstag

• Antal röstningar
    0

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hur mkt pengar skulle du vara beredd att skänka för att driva igenom en rättegång mot Trafikverket?

Just ny pågår en diskussion om att sponsra/ge bidrag till SMC så att de får råd att driva en rättegång mot Trafikverket så långt det går.

Om t.ex. alla c:a 60 000 SMC-medlemmar la en 100:ing var så är det 6 mille bara där :yoparty

Jag tror nog att många här som inte är medlem (ännu?) skulle haka på.

Märk gärna inbetalning: SÄTT TRAFIKVERKET PÅ PLATS
(pengarna är *inte* öronmärkta utan används till all fall som en MC-förare anmält sig förfördelad)

*Hur sätter du in medel på SMCs Rättsfond?*

Sätt in önskat belopp på vårt bankgirokonto 176-3549. Fyll i vem som skickat och i vilket sammanhang medlen samlats in på inbetalningen. Rättsfonden kan inte göra utbetalningar innan det finns täckning på kontot. Därför behöver Rättsfonden bidrag innan utbetalningar kan påbörjas. SMC tackar på förhand för alla bidrag!

Edit: 131012 10:19
Det finns även FB-grupp upplagd nu.
http://www.facebook.com/groups/1397521653815474

Last edited:
Vad är syftet med att dra dom till domstol för menar du? Dåliga väglagningar?
Den låga friktionen på vissa nyasfalterade sträckor?

Man kan ju börja med att dra ihop en massa anmälningar till Riksdagens ombudsmän innan man skramlar ihop en massa pengar. :)

Om åklagare inte hittar ngn brottsrubriceringen så går det alltid att öppna ett civilmål med skadeståndskrav för de skadade och anhöriga till de avlidna.

Även om vi inte vinner ska det f-n bli j-vligt obekvämt för herrarna i ledningen som smiter från sitt ansvar.

Jag skulle gärna lägga en hundring för nöjet att se dem vrida på sig när det blir obehagligt.

Skulle det drivas in i kaklet skulle jag definitivt vara med att finansiera. Gäller Trafikverket eller i stort sett valfri myndighet. Varför inte Domstolsverket?

Tror det är svårt.

Någonstans längst ned i deras papper för deras uppdrag från regering och riksdag står det säkert något flummigt som att de skall verka för "långsiktigt förbättrande av trafikmiljön" gissar jag.

Att visa att de brutit mot en sådan formulering på ett brottsligt vis går inte. Att visa att enskild person begått något brottsligt inom ett sådant verk är, här gissa jag igen, i princip omöjligt.

Har själv försökt gå på Posten företagspaket och gått på pumpen där. Med ovan svårigheter i ett grovt sammandrag.

Det är så myndigheter skyddar sig och gör sig och de sina omöjliga att utverka skadestånd av.

Spelar egentligen mindre roll om vi tror att vi kan vinna varje mål.
Har vi musklerna att säga ifrån när ngt är fel ska vi göra det.
Att knyta näven i fickan på svenskt manér funkar liksom inte alls.

Samla 1000 hojar utanför riksdagshuset i sann fransk upprorsanda och stå där och grilla korv och skandera och berätta om skicket på vägarna, hoten mot motorcyklisterna som trafikverket utgör och deras suspekta beteende där de mörkar livsfarliga vägar och håller entreprenörer om ryggen?

Är inte det ganska mkt 70-tal ;)
Tror att pengar tyvärr räknas högre än en samling utanför regeringskansliet.

Är inte det ganska mkt 70-tal ;)
Tror att pengar tyvärr räknas högre än en samling utanför regeringskansliet.

Det ena utesluter ju inte det andra.
Och att visa ett missnöje genom att ställa upp med en märkbar mängd människor och peka på reella problem kan ge press och bilda opinion. Det är många även av de som inte kör mc som tycker att kvalitén på Sveriges vägar är bedrövlig, för att inte säga under all kritik. Någon behöver så att säga hålla i facklan, för att andra ska kunna sälla sig...
Och politiker är ena ryggradslösa kräk som viker sig för opinionen. Politikerna är de som kan få till någon ändring på myndigheterna.

Jag hade gärna sett att Trafikverket tillsattes via politiker, dvs att Tingvall & Co kunde åkt ut i samband med ett regeringsbyte. Jag tror de skulle bli mer populistiska då och kanske verka för högre genomströmningshastigheter på våra vägar.
Idag verkar viljan att UTVECKLA vägnätet vara lika med noll.

Vill någon driva något sådant kan jag sponsra med en tusenlapp om året.

Nja. Politiskt tillsatta tjänster funkar ju sådär.
Kolla på alla politiskt tillsatta nämndemän i våra domstolar som har noll koll på juridik :brinnerupp

Det systemet har iofs upphört (är under avveckling?). Men bra var det inte.

Tja, det är väl lättare att dra in 6M och skänka alla till de anhöriga, istället för att lägga massa deg på dyra advokater.

Om åklagare inte hittar ngn brottsrubriceringen så går det alltid att öppna ett civilmål med skadeståndskrav för de skadade och anhöriga till de avlidna.

Även om vi inte vinner ska det f-n bli j-vligt obekvämt för herrarna i ledningen som smiter från sitt ansvar.

Jag skulle gärna lägga en hundring för nöjet att se dem vrida på sig när det blir obehagligt.

Samla 1000 hojar utanför riksdagshuset i sann fransk upprorsanda och stå där och grilla korv och skandera och berätta om skicket på vägarna, hoten mot motorcyklisterna som trafikverket utgör och deras suspekta beteende där de mörkar livsfarliga vägar och håller entreprenörer om ryggen?

Eller en kortege som åker genom stan APLÅNGSAMT så att det blir tvärstopp i hela stan.

Eller en kortege som åker genom stan APLÅNGSAMT så att det blir tvärstopp i hela stan.

Det går ju att köra kortege in till en mötesplats, och sedan kortege ut igen. Lite lagom sådär runt klockan 8-9 på morgonen in, och 15-16 på vägen ut. ;)
Fast man vill nog helst undvika att irritera folk, även om det definitivt hade fått uppmärkssamhet.

Tja, det är väl lättare att dra in 6M och skänka alla till de anhöriga, istället för att lägga massa deg på dyra advokater.

Denna gång kanske, men om det ska till en ändring så inte FLER omkommer eller skadas allvarligt på grund av mörkanden, ryggdunkar och genuint slarv är nog en rättslig prövning mer att föredra i längden. Kan det få till en tydligare ansvarsfråga kommer det öka chanserna för att utförda vägarbeten inte är trafikfarliga.

Bara en tanke.

Jag tror att det enda som händer är att åklagare och advokaterna kommer att skratta hela vägen till banken. :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT