Sätt på Eurosport!

sandstream skrev:
Håller inte med om att Johan skulle ha gjort någon grym körning.
Han får ju pisk varenda gång av Harms som knappt sett en 4-taktare på vykort :hihi
Nej, Stiggy borde ta in Backlund till nästa år och ägna sig enkom åt att vara teamchef.

Johan och Harms hade ungefär lika mycket 4-takts-erfarenhet innan den här säsongen, d.v.s ingen.
En 8'e-plats är rätt grymt kört, Harms körning imponerar givetvis mer.
Men som du snackar nu är det bara löjligt, Johan kör ifrån Kai-Börre som körde från cralle i synsam.
Backlund har framtiden för sig, men han måste åka ännu fortare i torrt för att han ska ha nåt i VM och hämta, och att johan lyfter in Filip är ju inte alls någon omöjlighet. Hoppas verkligen han tar sig ut och kör i europa/VM istället för att harva här hemma.

Chris Ash skrev:
Grymt kört av Johan Snacka om succé!
Succé :confused: snacka om att ha låga krav. 6 och 8 som bästa placeringar på 10 race (ok, han har bara kört 9 av dom) och sen snacka om succé tycker jag är lite väl överdrivet. Nä, ska Johan få kliva upp på pallen, då måste nog han komma hem till norden o tävla (är inte så säker på att det blir pall plats då heller)

Chris Ash skrev:
Så du menar att om man får stryk av Robbin Harms så kan man inte ha kört bra?
Nej, jag menar att Johans körning inte var grym på något sätt.
Vi har tydligen helt olika referensramar när det gäller vad som är grymt.
Harms körning fram till vurpan var grym.
Chris Ash skrev:
Varför borde han ta in en förare som är långsammare än han själv? :va
kajlyl skrev:
Undrar jag också :va
Filip är grym på regn, men behöver nog någon sesong till innan han är redo för ett tort Europa.
Min förhoppning är att tex Stiggy Motorsport tar in Backlund så han får komma ut och köra i de stora mästerskapen.
Men Filip gör nog bäst i att köra något år till i Sverige.
Neutral skrev:
Vem fasiken är Lanzi? Bara kommer som ersättare och kör ifrån allihop. :Bugar
Han kör en privat Ducati i WSBK.
När det gäller Lanzi kan man snacka om GRYM körning, att vinna första gången man får köra hojen :Bugar

sandstream skrev:
Min förhoppning är att tex Stiggy Motorsport tar in Backlund så han får komma ut och köra i de stora mästerskapen.
Men Filip gör nog bäst i att köra något år till i Sverige.
Varför ska han köra i Sverige?
Det bästa tycker jag vore om Stiggy Motorsport tar in honom och han får köra i Superstock600EM för att få ett år att lära sig de europeiska banorna, möta tuff konkurrens och visa upp sig för teamchefer med deg. Han behöver inte bevisa ngt i Sverige även om han behöver öka tempot i torrt.

sandstream skrev:
...
När det gäller Lanzi kan man snacka om GRYM körning, att vinna första gången man får köra hojen :Bugar

Tyckte också det var bra kört av Lanzi men tyvär så får det mig att fundera på hur stor skillnaden är mellen en "costumers-" och en "factory-bike" från Ducati när en förare som normalt ligger och krigar runt 6:e - 10:de platserna och sen vinner direkt han sätter sig på en fabrikare. Fler fabrikare till startfältet!

Honda forever skrev:
Succé :confused: snacka om att ha låga krav. 6 och 8 som bästa placeringar på 10 race (ok, han har bara kört 9 av dom) och sen snacka om succé tycker jag är lite väl överdrivet.

Ett helnordiskt team som kör sin första säsong i SS600-VM. Förarna har varken vana från banorna eller hojarna (ens hojtypen, bägge har i princip bara kört tvåtaktsracers innan) och innan debutsäsongen är till ända så har de två förare gott och väl kapabla till topp-tio placeringar varav en med kapacitet att hänga med världens snabbaste 600-förare.

Det måste vara ett helt hysteriskt undertryckt gnällbehov som gör att man kan klaga på nån som hyllar det som en bra prestation.

Honda forever skrev:
Nä, ska Johan få kliva upp på pallen, då måste nog han komma hem till norden o tävla (är inte så säker på att det blir pall plats då heller)

Nu får ni fanimej ge er......Johan har redan kört här hemma i norden och kört ifrån förare som Jan Hanson,Matti Maaranen,Ari Matikainen och Jimmy Lindström. Och nu på Karlskoga visade både han och Robbin att de inte hade haft några som helst problem med svenskt motstånd.

Kai Börre Andersen och Tage Solberg blev klockrent ifrånåkta på en bana de känner väl till från tyska mästerskapet.

Johan hade varit seriös contender, för att inte säga storfavorit, i vilken SM-klass han än hade ställt upp i.

Chris Ash skrev:
Det måste vara ett helt hysteriskt undertryckt gnällbehov som gör att man kan klaga på nån som hyllar det som en bra prestation.
.
Och hur stort är inte "gnällbehovet" hos en person som klagar på en annan för att han inte hyllar och kallar det för succé när någon kör in på en åttonde plats. Jag menar vi pratar inte om någon duvunge precis, Johan har meriter och erfarenhet som gör att kraven på honom bör vara på MINST denna nivå, jag tror knappast att han själv kallar det för en succé säsong.

Goodstuff skrev:
Varför ska han köra i Sverige?
Det bästa tycker jag vore om Stiggy Motorsport tar in honom och han får köra i Superstock600EM för att få ett år att lära sig de europeiska banorna, möta tuff konkurrens och visa upp sig för teamchefer med deg. Han behöver inte bevisa ngt i Sverige även om han behöver öka tempot i torrt.
Nu när du skriver det så funderar jag också på varför han ska köra i Sverige :va

Media lär ju fungera likadant i övriga länder som i Sverige, så Filip skulle nog få massor av uppmärksamhet för sin ålder = lysande reklam för teamets sponsorer :)

Kan inte låta bli att läsa kommentarerna om "husguden" Stiggys resultat. Personligen så tror jag att vi längtar efter en svensk "Rossi" till den milda grad att vi tror att en som aldrig lyckats i 250 eller 500 ska kunna gå in och sopa banan i 600-klassen - den kanske tuffaste klassen av dom alla.

Jag hoppas verkligen att det ska lossna för Stiggy, för jag håller med föregående talare - en förare med den erfarenheten borde inte vara nöjd med nått annat än pallplatser...men nu gissar jag förstås bara....jag har ingen aning om vad han själv tycker - han kanske är nöjd med en åttondeplats. Nån som vet?

sandstream skrev:
Nu när du skriver det så funderar jag också på varför han ska köra i Sverige :va

Media lär ju fungera likadant i övriga länder som i Sverige, så Filip skulle nog få massor av uppmärksamhet för sin ålder = lysande reklam för teamets sponsorer :)
Jag tror han ska köra ett SUperstock EM i år vilket ska bli väldigt spännande att följa. Alexander Lundh körde ju riktigt bra på Brno där han kvalade elva om jag inte misstar mig. Backlund borde kunna ta topp tio och kanske topp fem om han får det att funka.

Chris Ash skrev:
Nu får ni fanimej ge er......Johan har redan kört här hemma i norden och kört ifrån förare som Jan Hanson,Matti Maaranen,Ari Matikainen och Jimmy Lindström. Och nu på Karlskoga visade både han och Robbin att de inte hade haft några som helst problem med svenskt motstånd.
Kai Börre Andersen och Tage Solberg blev klockrent ifrånåkta på en bana de känner väl till från tyska mästerskapet.
Johan hade varit seriös contender, för att inte säga storfavorit, i vilken SM-klass han än hade ställt upp i.
Jag håller med om att Stiggy hade varit i toppen av vilken SM-klass som helst, ingen tvekan.
Han gjorde tydligen en ruggig tid i torrt på fredagsträningen på Karlskoga (tror det var en hög 1.06).

Men vilka han har kört ifrån, hur bra han skulle köra på hemmaplan tycker inte jag har med saken att göra.
Ska man vara krass så är han inte mer än en medelmåtta i Supersport-VM.
Den dag han stadigt kör topp-5 ska jag ändra åsikt.

Chris Ash skrev:
. Och nu på Karlskoga visade både han och Robbin att de inte hade haft några som helst problem med svenskt motstånd.
.
Ja dom visade verkligen sin klass, Johan "sopade" banan, och Robbin var 22sek efter en 15-åring.

Att säga att stiggy har kört länge och har mkt erfarenhet och därför inte borde nöja sig med ngt annat än pallplats är lite snett. Vet ni vilket motstånd det är? Det toppskicktet i världen som sladdar runt på de där 600:orna...

Att tvivla på att stiggy skulle stå på pallen i norden verkar inte särskilt påläst heller. På SO:t på åsen lägger han 1.07.2 efter en träning och två kval. En bana som han inte kört på MYCKET länge.
Hade det varit torr race hade de inte varit omöjligt att det piskat folkessons banrekord 1.06.8.

Nä topp 10 i supersport VM är verkligen inte fyskam och ja tror inte att stiggy är missnöjd med en 8:e plats. Första året han kör i denna klass :tummenupp

Honda forever skrev:
Ja dom visade verkligen sin klass, Johan "sopade" banan, och Robbin var 22sek efter en 15-åring.
Duuh! de va regn och Backlund gjorde sitt livs race... :tummenupp
Om man räknar bort filip så va Harms inte kass precis, och att stiggy vurpade är lätt hänt i regn på en bana han inte kört i regn tidigare.

Goodstuff skrev:
Jag tror han ska köra ett SUperstock EM i år vilket ska bli väldigt spännande att följa. Alexander Lundh körde ju riktigt bra på Brno där han kvalade elva om jag inte misstar mig. Backlund borde kunna ta topp tio och kanske topp fem om han får det att funka.
Det vore kanon men då får man ju inte se honom på TV :huvet

fezt skrev:
Nä topp 10 i supersport VM är verkligen inte fyskam och ja tror inte att stiggy är missnöjd med en 8:e plats. Första året han kör i denna klass :tummenupp
Jag tror inte heller att han är missnöjd med en åttonde plats (11:a i totalen) men vad jag säger är att jag inte TROR att han är jättenöjd med säsongen heller. Det började kanon bra med en sjätteplats, men därefter har han legat i mitten av fältet på dom flesta race. Jag säger inte heller att Johan är en sopa, (en av Sveriges bästa) men jag blir lite less på alla hyllningar och prat om succé när han ligger på en elfteplats

Hur kan man tycka att toptio platser i VM inte är nått specielt??
Detta är två killar i ett nystartat team som inte har någon erfarenhet från klassen!
Är pallplats i motoGP ett måste för att det ska räknas som succé :va

Tycker det var bra presterat ändå. Visst kan man önska sig bättre. Men får ju se året som ett lärningsår och att nästa år vad det nu än blir då, kommer bli bättre.

Honda forever skrev:
men jag blir lite less på alla hyllningar och prat om succé när han ligger på en elfteplats

Ser du på racen överhuvudtaget? Missade du att Harms var uppe på pallplats och att han blev 4:a på Brno?

Jag vidhåller att teamet har gjort succé, de övriga teamcheferna i Supersport 600 VM håller med mig.

sandstream skrev:
Ska man vara krass så är han inte mer än en medelmåtta i Supersport-VM.
Den dag han stadigt kör topp-5 ska jag ändra åsikt.

Jag har väl inte sagt annat? Skillnaden mellan mig och de flesta andra här (verkar det som) är att jag anser det vara ljusår bättre att vara en medelmåtta i VM än kung i SM.

Johan Stigefelt har gjort mer än nån annan för svensk roadracing i ett internationellt perspektiv de senaste 10 åren och han får bara skit tillbaka. Det är jävligt trist.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti