Säsong 2007; Uppföra oss på vägen?

Samtidigt går det att påverka.. "Göd inte den hand som slår.."

Om intresset för dessa filmer etc. övergår till kritik ex. så kan den allmänna inställningen bli att det inte är accepterat ens internt, vilket i sin tur leder till att dte slutar vara tufft och bara blir dumt.

Jag slangar ofta och gärna, ställer en stoppie i nån korsning då och då.. Men det blir faktiskt inte roligare för att dte är många som ser en, något som kanske måste ut mer. Problemet är ju att det är så förbaskat kul att busa i tid och otid, jag tillhör defimnitivt dem som måste kamma håret och ta hjälmen i hand och be om ursäkt.. Men jag tänker faktiskt på det, oftast!

Med det vill jag säga att dem som vi vill nå skiter blankt i vad
som skivs här.
Just my two c.
Tror inte jag håller med dig. Jag vågar nog påstå att mer eller mindre alla sporthojsåkare skiter blankt i hastighetsbegränsningar, jag är en av dem, följ med på valfri gruppkörning med sporthojar så får du det bekräftat. Folk med lite erfarenhet, eller som i mitt fall med småbarn, inser att man tar det lugnt i tätbebyggda områden. Samma erfarenhet får en att tippa av och vara beredd på att bromsa när det dyker upp bilar på anslutande vägar, istället för att hålla fullt och utgå ifrån att man syns.

Hur man än vänder och vrider på saken kommer höga hastigheter på landsvägar att orsaka tråkiga olyckor, jag tror dessutom att gruppkörningar är ett utmärkt sätt att få mindre erfarna förare att köra över sina begränsningar. Oavsett hur ofta man påtalar att alla ska köra i sitt tempo så medför kombinationen män och motorcyklar en viss prestige.

Bankörningar och utbildningar i olika former är det enda jag tror på, förutsatt att man inte bara använder sina nya kunskaper för att köra ännu fortare på gata.

/A

Kan inte hålla med om att filmer från Bulten och bogan skulle ligga oss i fatet. Mitt tycke är att vi till stor del "får" leka på dessa vägar för allmänhet. Det är buset på Sveavägen och utanför småstadens "resecentrum" som sätter oss i skiten. Dessutom åker sällan tant Agda bulten, så hon kan dra åt....
Varje bilist och andra trafikanter på bogan (eller annan valfri väg) som blir omkörd eller möter nån som kör en "Bombar körning" har en klar uppfattning om sporthojsåkare, sedan kan vi argumentera tills vi blir blå om vi vill utan att dom ändrar uppfattning!
Men det spelar ingen större roll vart man kör när man filmar, det är den typen av häftiga filmer och det som skrivs i trådarna som gör att trovärdigheten för sh medlemmar som kollektiv inte har en chans att förespråka trafiksäkerhet.

Varje bilist och andra trafikanter på bogan (eller annan valfri väg) som blir omkörd eller möter nån som kör en "Bombar körning" har en klar uppfattning om sporthojsåkare, sedan kan vi argumentera tills vi blir blå om vi vill utan att dom ändrar uppfattning!
Men det spelar ingen större roll vart man kör när man filmar, det är den typen av häftiga filmer och det som skrivs i trådarna som gör att trovärdigheten för sh medlemmar som kollektiv inte har en chans att förespråka trafiksäkerhet.

Givetvis, visst är vi helt fel grupp att leka duktiga.. Men faktum kvarstår att de flesta olyckor sker i tätbebyggt område och i anslutning till korsning eller liknande. Att bomba bulten medför framförallt en risk för ens egen hälsa, något jag anser är var mans ansvar. Att slanga i stan i 100+ är dumt dumtelidumdumt som Flanders skulle ha sagt. När det skiter sig där är risken stor att man klipper benen på nån som verkligen inte valt sin risk! DET är vad jag säger!

Givetvis, visst är vi helt fel grupp att leka duktiga.. Men faktum kvarstår att de flesta olyckor sker i tätbebyggt område och i anslutning till korsning eller liknande. Att bomba bulten medför framförallt en risk för ens egen hälsa, något jag anser är var mans ansvar. Att slanga i stan i 100+ är dumt dumtelidumdumt som Flanders skulle ha sagt. När det skiter sig där är risken stor att man klipper benen på nån som verkligen inte valt sin risk! DET är vad jag säger!
Fast dom flesta som dör gör det på 70 vägar och ca. 45% är singel olyckor.
Oavsett om man bara skadar sig själv så drabbar publiciteten och statistiken hela kollektivet sporthojsåkare.

Intresant men inte så kul läsning.
http://www.vv.se/filer/27656/Presentation_Mc-OLA_Tylosand.ppt#30

Last edited:
Det är inte farten som dödar, utan den häftiga uppbromsningen...!
Och..

...det är ett fysiskt faktum att rörelseenergin växer med kvadraten på hastigheten. Så om du kör 140 km/t istället för 100 km/t , då har du och din mc dubbelt så stor rörelseenergi. Vid en eventuell kollision kommer denna större rörelseenergi att omvandlas till andra energiformer, dvs till att slita sönder mc:n, föraren och eventuellt också passageraren. En kollision vid högre hastighet ger större skador än en kollision vid lägre hastighet, förutsatt att övriga omständigheter är samma. Så är det bara.
Att förneka hastighetens betydelse är egentligen lika dumt som att t.ex. förneka tyngdlagen och sedan tro att man kan hoppa från höga höjder utan att skada sig.
Med detta sagt vill jag egentligen bara lyfta fram att gå från 100 till 140 är ett litet knyck på handtaget på en modern hoj, men stora skillnader vid en olycka. Att ge sig ut o gasa röven av sig tidigt på våren innan man kommit in i matchen är helt vansinnigt. Finns väl ingen som tror att man göra samma varvtider på bana de första varven på våren som man gjorde på de sista racen på höstkanten...Nu förespråkar jag nog inte att man skall gasa röven av sig sen heller. Men att vrida lite på gashandtaget emellan är väl högst mänskligt. Men man får göra det med omdöme och välja tid o plats. Om vi mc-åkare uppträder med gott omdöme kan vi med fog ställa krav på bilisterna om detsamma. Men om vi har sådana som kör som dårar så är det nog tveksamt om vi har rätt att höja näven åt en idiot som tex gör en tokig vänstersväng i korsning. Sen vill jag även nämna nåt om att "mörka" i kurvor som har nämnts i forumet. Dvs att skära in på mötandes körbana i vänstersväng under skymd sikt... Helt vansinnigt!! Hoppas verkligen inte att någon på Sporthoj ägnar sig åt sådant..åtminstone inte medvetet.. felbedömningar kan ju alltid ske, såklart. Det är i högsta grad ett tecken på dåligt omdöme...inte minst för sig själv. Jag arbetar som polis och håller på att utbilda mig till mc-förare. Kursen är 6 veckor och rätt krävande. En sak är helt klar där... mörkar du vid ett tillfälle får du en rejäl smäll på fingrarna ..gör du det en gång till åker du ut från kursen..ovillkorligen. Varför?..därför att det är livsfarligt...

Kör lugnt...eller fort, men på bana. Det tänker jag göra i 250 SP-klassen.
/u

Det dör många många fler av alkohol, våld, tobak, självmord mm varje år än det dör i samband med mc-olyckor, i synnerhet om man bara räknar singelolyckor. Men vi syns, dör någon hemma i badkaret så blir det inte ens en tidningsnotis.

ja vad det gnälls, lätta måltavlor jämfört med allt knark och annat folk sysslar med, ex. på sjön går det bra att köra med alkohol i kroppen, kör man lite fort eller liknande med mc så är det mest en själv man utsätter för fara, jag klagar inte på sjöfartsreglerna.

Lätt berusade semesterfirare med stora motorbåtar kan även i fortsättningen dra iväg från sjökrogarna utan att riskera något straff, så länge de inte utgör en fara för andra båtar. Arnold Kutzner, chef för sjöpolisen i Stockholms län, beklagar det.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1205501

Ja mina vänner, huruvida denna orgie i självinsikt har någon verklig effekt vet vi inte förrän den 31/12 2007 då antalet döda i trafiken på mc står klart. En sak är dock säker; ett forum som detta är ett utomordentligt (kanske det bästa) sättet som finns att förändra attityder. För även om vägverket viftar med pekpinnen, politker höjer skatter, inget av detta påverkar vad folk tycker, bortsett från att de än mer ogillar vv samt politiker. Men när ett kollektiv som detta kraftfullt tar avstånd från vansinnesfärder, då tror jag att det påverkar folk.

Jag kan bara se på mig själv, som innan jag joinade denna community tänkte att vafan, det där händer inte mig, det händer bara 21-åringar på R1:or. Men tro mig, sällan har jag besökt en sida som så ofta givit mig tankeställare på tankeställare, som givit mig klump efter klump i halsen efter alla tragiska olyckor, som fått mig att rysa i kroppen av rädsla (japp ni läste rätt) för det faktum att jag faktiskt inte kommer hem till sambo och hund igen. Låta bli att åka hoj? Nej, men jag tar med mig dessa tankeställare, klumparna och rädslan ut i trafiken, och helt plötsligt är jag faktiskt än bättre förare på mc än jag är när jag tuffar fram i min V70.

Jo, det finns många förslag till hur man sänker olyckorna ...
Dock kommer de alltid att finnas, olyckorna, det sker en massa bilolyckor också utan att alla dessa hamnar på första sidan.
Varför är det så?
En förklaring kan vara att när det, speciellt inom tättbebyggt område, kommer en hoj i mycket hög hastighet eller på bakhjulet så skrämmer det och retar folk. Det vet även journalisterna så de hakar naturligtvis på folks indignation för att få sålt fler tidningar till dem som nu får bekräftat att "de hade rätt".

Att köra fort inom tättbebyggt område är inte särskilt smart, vare sig för individen eller mc-kollektivet i stort.
Detsamma gäller i tät trafik utom tättbebyggt. Varför då? Jo, när man rör sig bland en massa bilar så kan man vara ganska säker på att hälften inte har sett en och en del gör manövrar för att "visa" att du inte följer lagen, t ex genom att blocka, trängas, o likn. Man måste ha marginal kvar för att klara sig ifrån dessa "älgar". Du ser 50 m bort en bil som du tänker passera med stor hastighetsskillnad ... tänk efter ... om bilen är en meter längre till vänster när du precis påbörjar din omkörning, klarar du det då?

Det ÄR kul att hissa på vägar och att få fartkänslan, MEN fartkänslan infinner sig i betydligt lägre hastigheter på en liten 70-väg än på en motorväg. Om något händer blir konsekvenserna av samma fartupplevelse som regel betydligt trevligare i 100 km/h än i 280 km/h.

Så, vill du ha en adrenalinkick så är det smartaste rådet att köra på bana ... funkar inte det så välj glestrafikerade 70-vägar som du känner till!! Med "känner till" menar jag att man ska veta om det är skymda utfarter, om det brukar finnas barn eller djur på vägen, om det finns åtknytande svängar, utfarter, grus, osv. Där det normalt är säkert, gasa där istället för att reta folk med att köra rundor runt dem och deras barn ... De blir inte imponerade av dig ... bara förbannade!

Swedie, ska du inte lägga in din artikel i den här tråden? Den har hamnat rätt långt ner på första sidan nu :tummenupp

Så, vill du ha en adrenalinkick så är det smartaste rådet att köra på bana ... funkar inte det så välj glestrafikerade 70-vägar som du känner till!! Med "känner till" menar jag att man ska veta om det är skymda utfarter, om det brukar finnas barn eller djur på vägen, om det finns åtknytande svängar, utfarter, grus, osv. Där det normalt är säkert, gasa där istället för att reta folk med att köra rundor runt dem och deras barn ... De blir inte imponerade av dig ... bara förbannade!
ja det funkar bra att köra bana eller att gasa lite på småvägar, men precis som elwe säger så måste man ha björnkoll på utfarter och hus nära vägen.

Slå av ordentligt vid hus och framförallt om du möter barn eller hästar, många rider häst på småvägarna och du vill inte få två hovar i hjälmen.

Att adrenalinpunda på allmän väg utan trafikempati ger vatten på förbudskvarnen.

Människor

Jag håller med om att man ska tänka sig för och slå av på rullen i tätbebyggt område och där annan fara föreligger för våra kära medmänniskor. Punkt.

Nog att det är positivt att detta "snabbkörande" diskuteras men vi är alla människor.

Det är enkelt att sitta här bakom datorn och diskutera hur vi ska köra i helgen. Men när väl helgen kommer med torra och fina vägar, underbara kurvor och potenta motorcyklar är det nåt helt annat.
Man känner adrenalinet flöda och vips, så är vi där igen.
Och att då tänka, VILJA (köra lugnt) och säga till polarna, - "Ska vi ta det lite lugnt och köra lagligt idag eller? :va
ELLER HUR...hur många är med på det?

Sen är det garanterat enkelt att moralisera över detta om man spenderar flera dagar i veckan på bana med en racinghoj, och knappt befinner sig på allmän väg. Då får man säkert sitt behov uppfyllt.
Och det är kanske den vägen vi "snabbåkare" ska vandra....till banan.

Avslutningsvis tror jag att allmänheten är bra på att misstolka och döma.
Öppna avgassystem och slip-on gör garanterat att det tycks som att det går snabbare.
En snubbe som kör på slangen i 2km upplevs säkert som farligare än mormor Agda som garanterat inte ser en Elefant på 20 meters avstånd. "Hon kör ju så lugnt och fint...."

Jag hoppas att alla som skriver i denna tråden verkligen är ärliga, dubbelmoralen som ibland existerar på detta forum gynnar ingen.

/En av de långsamma "snabbåkarna"

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...