Sär skrivning

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kan inte vara tyst längre

Hur fan står det till därute i landet, varför särskrivs det så förbannat!!!
Överallt!! här på SH börjar eländet breda ut sig rejält, & det är fan beklagligt hur skolväsendet har misslyckats så kapitalt....

Sluuuuta!!!!!! :mad:

Liten gratislektion:

Krash kåpor = Krashkåpor
Aluminium ram = Aluminiumram
Broms ok = Bromsok
Kanon pris = Kanonpris
Topp skick = Toppskick

Börjar det klarna? :rolleyes:

Last edited:
Jag hittade ett belysande exempel.

Bifogat

• nivaer_i_helvetet.jpg
    nivaer_i_helvetet.jpg
    193 KB · Visningar: 244
Biltmore: Jag gillar dig, vad jag vet hittills, men det känns ändå som om det varit på tapeten i minst 5 år.
Men självklart ställer jag upp. ihopskrivare vore man ju annars, typ not.

kram

Biltmore: Jag gillar dig, vad jag vet hittills, men det känns ändå som om det varit på tapeten i minst 5 år.
Men självklart ställer jag upp. ihopskrivare vore man ju annars, typ not.

kram

För låt. Mena de inte att vara dum.

F.Ö. så låt oss inse att utrikiska ofta skriver isär, så där ere åkejj.
(Missade vad herrn hade i sitt utlägg)

Last edited:
Det är väl internet och det utrikiska språket engelska som ställt till det för folk.
Jävla internetgeneration.

Jag kan själv komma på mig själv att jag antagligen skriver sämre än vad jag gjorde innan internet forum dök upp som svampar ur marken. Man ser mycket stavfel och särskrivningar och undermedvetet så påverkas man av det man läst.

Ur språksynpunkt tror jag inte att internet forum har tillfört särskilt mycket. Sedan ska man kanske inte förvänta sig för mycket av folk. Man får acceptera att alla inte har samma förutsättningar att uttrycka sig korrekt i skrift. Läser man tidningar numera så verkar journalisterna inte heller kunna uttrycka sig längre och korrekturläsning verkar vara ett minne blott. Alltså ett förfall över hela linjen.

Vem orkar sitta och bli irriterad på småsaker när man läser ett innehåll så länge det är bra struktur och lättläst bara för att det smugit in lite särskrivningar och stavfel?

Om tillräckligt många särskriver ord kanske det tillslut blir accepterat. Språk och dialekter ändras hela tiden. Utländska uttryck anammas och tas upp och blir tillslut naturligt.

*/ ?>
Back