Sänkta fotpinnar

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Som redan stel 40-talist har jag blivit stelare så behöver sänka mina fotpinnar på min Er-6N (2009). Kollade Ebay som tycks bli billigaste alternativet, dvs att köpa från US, England är dyrare. FC- Moto har, dock dubbla priset. Någon som har goda råd? Finns någon svensk firma som man kan hitta något hos?
 
Som redan stel 40-talist har jag blivit stelare så behöver sänka mina fotpinnar på min Er-6N (2009). Kollade Ebay som tycks bli billigaste alternativet, dvs att köpa från US, England är dyrare. FC- Moto har, dock dubbla priset. Någon som har goda råd? Finns någon svensk firma som man kan hitta något hos?
- Ey..jag skrev precis ett inlägg om just detta med sänkta fotpinnar/reglage. Finns det verkligen, eller är det bara tillbakaflytt/uppåtflyttade?
 
hej
Det finns ett jätteutbud på Ebay, mest företag i US som säljer. Dock är det bara sänkning av fotpinnarna som erbjuds (lowered footpegs), nästan alltid 25-40 mm. Jag har ej sett något kit där bromspedal/ växelspak hänger med. Tror att jag kan ändra växelspaken själv och vad gäller bromsen så är det ju mest frambroms som gäller. Ska ju inte tävla direkt utan bara köra litet lugnt
 
På min Busa sitter fotpinnarna med reglage fastsatta med 2 skruvar i ramen.
Jag gjorde efter först köpt några tillbakaflyttade (=uppåt&lite bakåt) egna "mellanlägg".
Det behövdes ju bara en stadig plåt (använde själv dubbel 6mm aluminium) med 4 hål.
2 hål för skruvar som gå in i ordinarie gängade hål i ramen.
2 hål för skruvar som har skruvskallarna på baksidan # och sticker ut på framsidan där dom går igenom "fotpinnarna med reglage" och sedan 2 nylocmuttrar för hålla fast "fotpinnarna med reglage".
På höger sida (bromsen) fick jag dra om bromslangen från bromsvätskebehållaren.
På vänster sida fick jag göra en ny "växelförbindelse" mellan reglage och växellåda. Jag använde ett aluminiumrör med fastepoxade skruvar från tex en vantskruv.
Verktyg: Handborrmaskin med stativ
1743933067259.png
Bågfil, Vinkelslip. Filar. Det underlättar att man kan använda "reglagen" med 2 hål i som "jigg" när de nya hålen ska borras. Det är (var i varje fall för mig inga problem att göra 4st i princip sådan här bitar 6 mm tjocka bitar som sedan epoxades ihop två och två, svartsprayades och användes på vänster respektive höger sida.
# Det som är kritiskt med sådant här är två saker:
1) Svingen blir bredare ju längre bakåt man vill ha fotpinnarna bakåt. Och jag ville ha dem längre bakåt. Så det var nödvändigt sätta 6-kantskallarna på de bakre skruvarna in mot ramen för 6-kantskallarna byggde mindre än Nyloc muttrar in mot svingen. Tror det var mest kritiskt på höger sida på Busan.
2) Avgasrören. I varje fall på GSX1300R var det avgasrören som begränsade hur långt ner det gick att sätt reglage med fotpinnar.
Själv provade jag ut vad som var möjligt med bitar av hålband mellan ramen och reglagen.
Principskiss för sänka och något flytta bak fotpinnar på hoj där växel och broms hålls med
två skruvar in i ramen.
1743975848397.png
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top