Sänkt stöd till kärringar som dansar afrikanskt?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
http://www.svensktnaringsliv.se/fra...t/konsten-att-strula-till-ett-liv_136378.html

Svampkunskap, kreativ matlagning och tecknade serier. Det är exempel på kurser som hålls på svenska universitet och högskolor och det är inte effektivt, vare sig för studenterna eller för samhället i stort, anser Svenskt Näringsliv. I rapporten "Konsten att strula till ett liv" föreslås därför att kurser som inte uppfyller grundläggande akademiska krav inte ska kunna finansieras via studiemedelssystemet på samma sätt som idag.

Svenska studenter är i internationell jämförelse bland de äldsta när de etablerar sig på arbetsmarknaden. Den svenska etableringsåldern, det vill säga när tre fjärdedelar av en kull etablerat sig på arbetsmarknaden, har ökat från 21 år i början av 1990-talet till 28 år idag. Det drabbar den enskilde studenten, genom lägre livsinkomst, och det leder till samhällsekonomiska förluster, enligt rapporten, som är skriven av samhällsekonomerna Stefan Fölster, Johan Kreicbergs och Malin Sahlén.

Drivkrafterna att genomföra effektiva studier måste därför stärkas, anser Svenskt Näringsliv.

Det kan ske exempelvis genom att studenter som genomför sina studier på utsatt tid får nedskrivna studieskulder. Utbildningspremien, ett mått på avkastningen av högre studier, måste stärkas. Det kan ske exempelvis genom ökad lönespridning och genom att värnskatten avskaffas.

Ett problem på landets universitet och högskolor är att nuvarande anslagssystem inte innehåller spärrar mot att så kallade hobbykurser anordnas. Det finns exempel på att lärosäten anordnar kurser i svampkunskap, kreativ matlagning och tecknade serier. Det är inte effektivt vare sig för den enskilde studenten eller för samhället i stort, anser Svenskt Näringsliv.

Det är centralt att universitet och högskolor bedriver utbildning och forskning som håller akademisk standard som genererar hög kvalitet och goda resultat. Hobbykurserna hör inte hemma i högskolan. Lärosätena måste få tydligare drivkrafter att avstå från att arrangera sådana kurser. En idé som bör prövas är därför att kurser som inte uppfyller grundläggande akademiska krav inte ska kunna finansieras via studiemedelssystemet på samma sätt som idag, enligt rapporten.

Fattar inte riktigt vad din artikel hade med kärringar eller afrikansk dans att göra, men i vilket fall kan man konstatera att i ett bättre land vet dom hur man får ut universitetsstuderande i arbete OCH garanterar lugn och ro på samma tid. Kanske något att ta efter... :tummenupp

http://di.se/Default.aspx?tr=290252&rlt=1&pid=239272__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Nordkorea har stängt alla sina universitet de närmaste tio månaderna och skickat iväg studenterna till arbeten i fabriker, på byggen och i jordbruket. Det skriver brittiska The Telegraphs nätupplaga.
Jordbruket drabbades hårt av en tyfon nyligen, och kräver uppbyggnad. Det enda undantaget, enligt rapporter från Sydkorea, är studenter som tar examen de närmaste månaderna samt utländska studenter, enligt The Telegraph.

Enligt regeringen i Pyongyang måste ekonomin förstärkas så att Nordkorea ska bli en ”stor, framgångsrik och mäktig nation” 2012 då det är hundra år sedan den forne ledaren Kim Il-Sung föddes. Dessutom fyller den nuvarande ledaren Kim Jong-Il 70 år i februari, enligt The Telegraph. Mycket tyder på att han då vill överföra sin makt och en mer ekonomiskt välmående nation till sin son, Kim Jong-Un.

Men japanska analytiker hävdar att det kan finnas andra skäl till att den slutna nationen sprider sina studenter över hela landet, som demonstrationer på universiteten.

Nordkoreas ledning har skrämts av revolutionerna i Nordafrika och har köpt kravallutrustning av Kina de senaste månaderna, säger den Tokyobaserade professorn Toshimitsu Shigemura till Telegraph.

Ja detta är väl väntat från Svenskt Näringsliv? Det handlar ju bara om att slussa ut folk i arbete så fort som möjligt så de kan börja tjäna pengar och konsumera, det behöver vi mer av! :gnissla :död

Slå ihop krukdrejarkurserna med Teknisk Fysik på KTH och låt Esrange sponsra. Då skulle man även få bukt med den ojämna könsfördelningen på raketforskningen.

Mach 22-krukor:
Rocket%20Nozzle.JPG

Last edited:
Ja detta är väl väntat från Svenskt Näringsliv? Det handlar ju bara om att slussa ut folk i arbete så fort som möjligt så de kan börja tjäna pengar och konsumera, det behöver vi mer av! :gnissla :död

Fast å andra sidan är det väl rätt rimligt att anse att de utbildningar som berättigar bidrag från våra gemensamma skattemedel också ger studenten färdigheter att komma ut på arbetsmarknaden och betala tillbaka i form av skatt de med.

Om det bara är 20 konstnärer och 15 skådisar som får jobb varje år är det ju rätt orimligt att vi öser skattemedel över hundratals estetiska själar som aldrig kommer kunna betala tillbaka eller försörja sig på den utbildning de fått när övriga gått till sitt arbete varje dag.

Däremot är jag inte för olika studiebidrag för de som studerar utan jag att det borde vara betydligt bättre balans mellan arbetsmarknadens behov och skolornas utbildningsplatser samtidigt som det då blir hårdare uttagningar och kanske högre kvalité på de som faktiskt lyckas komma in på de lite mjukare humanistiska utbildningarna.

Ja, de j-a svinen Svenskt Näringsliv alltså!:mad:

Kan inte vi få fortsätta försörja 35-åringar som klottrar sönder tunnelbanetåg eller lepricons som målar om statyer om vi vill? Liksom!

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstfackeleven-har-tjanat-75000-pa-videon

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstfack-stoppade-elev

• Gilla
Reaktioner: SGM
Slå ihop krukdrejarkurserna med Teknisk Fysik på KTH och låt Esrange sponsra. Då skulle man även få bukt med den ojämna könsfördelningen på raketforskningen.

Mach 22-krukor:
Rocket%20Nozzle.JPG

Fan är det för fel på LTH nurå?:mad: Pallar inte flytta nu igen:huvet

Fast å andra sidan är det väl rätt rimligt att anse att de utbildningar som berättigar bidrag från våra gemensamma skattemedel också ger studenten färdigheter att komma ut på arbetsmarknaden och betala tillbaka i form av skatt de med.

Om det bara är 20 konstnärer och 15 skådisar som får jobb varje år är det ju rätt orimligt att vi öser skattemedel över hundratals estetiska själar som aldrig kommer kunna betala tillbaka eller försörja sig på den utbildning de fått när övriga gått till sitt arbete varje dag.

Däremot är jag inte för olika studiebidrag för de som studerar utan jag att det borde vara betydligt bättre balans mellan arbetsmarknadens behov och skolornas utbildningsplatser samtidigt som det då blir hårdare uttagningar och kanske högre kvalité på de som faktiskt lyckas komma in på de lite mjukare humanistiska utbildningarna.

Är du gift med Kristan Axén Olin?

Eller glömde hon bara quote-tecknena i morse när hon gästade SVT's nyhetsmorgon?

Fast etableringsålder på 21 när kortaste "riktiga" högskoleutbildningarna är tre år?! Det blir lite smygsvårt att uppnå tror jag.

Det har nog lite att göra med flumkurserna, LR?

Last edited:
Fast etableringsålder på 21 när kortaste "riktiga" högskoleutbildningarna är tre år?! Det blir lite smygsvårt att uppnå tror jag.

Det har nog lite att göra med flumkurserna, LR?

Alltid en stor del av befolkningen som inte läser vidare, därav den låga etableringsåldern.

Finns det några afrikaner som dansar "Afrikansk dans"?
Eller är det bara vita medelålders kärringar?

Alltid en stor del av befolkningen som inte läser vidare, därav den låga etableringsåldern.

Jo det förstår jag.
Men då är det ju knappast något dåligt att etableringsåldern höjts, snarare tvärtom?
Jag tolkar artikeln som att de försöker beskylla flamskurser på högskolorna för den högre etableringsåldern. Men är det verkligen folk som bara läser flamskurser i 7år?
Har inte den högre etableringsåldern att göra med att folk kanske tar ett sabbatsår och sedan läser en 5årig högskole/universitetsutbildning, kanske?

Jag förstår liksom inte kopplingen etableringsålder-flamskurser när de hänvisar till en etableringsålder så låg att du inte ens kunnat gå ut som högskoleingenjör.

Jo det förstår jag.
Men då är det ju knappast något dåligt att etableringsåldern höjts, snarare tvärtom?
Jag tolkar artikeln som att de försöker beskylla flamskurser på högskolorna för den högre etableringsåldern. Men är det verkligen folk som bara läser flamskurser i 7år?
Har inte den högre etableringsåldern att göra med att folk kanske tar ett sabbatsår och sedan läser en 5årig högskole/universitetsutbildning, kanske?

Jag förstår liksom inte kopplingen etableringsålder-flamskurser när de hänvisar till en etableringsålder så låg att du inte ens kunnat gå ut som högskoleingenjör.

Det är väl alla 50-åriga tanter som nu ångrar att de gick Barn o Fritid och mest hängde i rökrutan som ska förverkliga sig själva antar jag. Det är kanske inte jätteofta de faktiskt pluggar till tex civilingenjör vilket kan komma att gynna samhället. Kanske inte alla gånger deras hjärnor är kapabla till svårare studier heller.

Frågan är ju, hur många gånger har man rätt att "gå om" skolan utan att samhället, som faktiskt betalar rätt mycket pengar för utbildning, får nåt tillbaks. Antar att det är där deras koppling kommer in.

Det finns ju faktiskt andra sätt att lära sig flamsigheter på. Kvällskurser på ABF till exempel. Där ligger säkert studietempot på en mer lagom nivå också. :hihi

Last edited:
Det är väl alla 50-åriga tanter...

Så det är 50åriga tanter som drar upp etableringsåldern på studenter till 28år? :va

Jag tycker visserligen det är bra att tramskurserna försvinner, men just etableringsåldern är ett väääldigt vagt argument.

Det är bara säga som bamse till alla studenter som gnäller över att studiestödet till liknande kurser sänks:
"Skärp dig!"

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...