Sänkt skatt på borsten

P@trik skrev:
Nej,men det är vad du ville skriva..

Eller hur,erkänn,va,va,va.. :nicka

Nope, faktiskt inte. Det räcker med den förklaringskjedja jag beskrivit ovan.
Skulle kunna tillägga att man förmodar att de grupper i Sverige som redan i dag ligger i riskområdet för att utveckla ett alkoholberoende, är med största sanolikhet de som kommer att stå för den största delen av konsumtionsökningen.

gladh

Nu framstår problemet som lättlöst, vi höjer priset på alkohol och skyddar på så sätt folk i riskzonen. Dricker man "för mycket" så hittar man endast till bolaget och blir på så sätt en priskänslig alkoholkonsument. Det kanske är så... :tomten

mb skrev:
Eget ansvar är bra, men kan man prata om individens fria val när det är barn som kommer i kläm? Ska man tro på trenderna som noterats bl.a. i Finland nyligen så kommer alkoholismen att öka, somtidigt som skatteintäkterna för att bekosta alkoholskadorna minskar.

Inte verkar alkoholismen öka nämnvärt här. Men allt kring skattesänkningen har spelat motståndarna i händerna. Sänk skatten lagom till våren då alla skolor börjar få lugnare program, media har varit som gamar på alla alkoholrelaterade olyckor. Har nån t.ex. kört rattfull så är det en tydlig indikation på att det var fel att skatten sänktes, trots att personen inte haft körkort och dömts för liknande oräkneliga gånger tidigare.
Som jag sade i inlägget tidigare, konsumtionen minskar hela tiden. De som ska veta nåt har räknat att totala konsumtionen stiger med nån procent, men gissningsvis är detta på grund av att det inte lönar sig såå mycket att fara till Estland. Samt att folk inte är lika inspirerade att köpa hembränt då det endå är relativt billigt på alko.

Sen måste man komma ihåg att de skatteintäkter staten förlorar på ett ställe nog tas in på ett annat.. :gnissla

Det är underligt att resten av Europa klarar av normalt spritpris. Vi i Norden måste vara genetiskt felavlade. :va

mb skrev:
Som de flesta här säkert vet, så kostar alkoholskadorna redan idag mycket mer för samhället än skatteintäkterna.

Jag tycker inte samhället ska betala, i Italien så får man supa ihjäl sig hur mkt man vill, utan att staten stör.

valmers skrev:
Det är underligt att resten av Europa klarar av normalt spritpris. Vi i Norden måste vara genetiskt felavlade. :va

Klarar och klarar.

Statistiken för skrumplever ska visst vara abnorm i Frankrike, vinets förlovade land.

Lägg sen till det att man i delar av Europa har promillegränser på uppemot en promille..... och se naturligtvis vad det gett för avtryck i olycks-statistiken. Nu spekulerar jag lite, men 'klarar' är allt ett relativt begrepp.

Chrille skrev:
Klarar och klarar.

Statistiken för skrumplever ska visst vara abnorm i Frankrike, vinets förlovade land.

Lägg sen till det att man i delar av Europa har promillegränser på uppemot en promille..... och se naturligtvis vad det gett för avtryck i olycks-statistiken. Nu spekulerar jag lite, men 'klarar' är allt ett relativt begrepp.

Sen har iofs tex fransmännen en helt annan attityd till drickande och bilkörning än vad svenskar har. Att hela förklaringen ligger i prisskillnaden är att göra det lätt för sig.

Jag tror inte jag kommer att dricka mer bara för att det är billigare.
Köper ju nästan aldrig från systemet iallafall :rolleyes:

Chris Ash skrev:
... Att hela förklaringen ligger i prisskillnaden är att göra det lätt för sig.

Självklart. Det var inte det jag menade även om det kanske lät så.

Jag anser att statistiken över alkoholrelaterade sjukdomar sätter ett stort frågetecken vid fransosernas förmåga att "klara av spriten".

Britterna har en förmåga att skina igenom som "alkoholist light" när man umgås med folk som anser att deras brittiska stil med några pintar efter jobbet är "rätt" vilket gör mig skeptisk till även deras förmåga att "klara av"

Men sydeuropeerna då? "Klarar" dom av spriten?
Jag vet inte.

eus skrev:
Det ska bli skönt med lite fler rattfyllon, alkisar å fyllebråk
priset på hembränt är ju det samma så jag tror inte det blir mer eller mindra bråk för det..

Jag tycker det är bra eftersom jag har 100 m till bolaget :yoparty

valmers skrev:
Då bränner folk hemma istället. När ska sossarna fatta det?

När jag som artonåring bodde i studentlänga så var det skitsvårt att få tag på folk som köpte ut. Så vi köpte en hembrännare istället. Enkelt och greit.

Hade det varit så jävla viktigt med brännvin för mig så hade jag ordnat mig vettiga anskaffningspriser.... Men då hamnar jag utanför statistiken och det kan inte vara bra när det ändå är "folkhälsan" som är på tal...

Chris Ash skrev:
Italien är ju ett riktigt föredöme bland europeeiska länder.....

Ja, för min del så är dom det.
Jag anser mig vara tillräckligt klipsk för att inte bli alkoholist och vill heller inte bekosta någon annans dumhet.

NoicE skrev:
....
Jag anser mig vara tillräckligt klipsk för att inte bli alkoholist och vill heller inte bekosta någon annans dumhet.

Låt mig gissa: du är för smart för att bli sjuk, skadad eller husbrand också?

Tror du missbruk bara är en fråga om smarthet så är du inte så smart som du tror.

NoicE skrev:

Smartness har inget med saken att göra, huruvida du har en fallenhet för att bli alkoholist eller inte. Däremot gör sprit dig dum både på kort och lång sikt.

Och nej, jag är varken nykterist eller förespråkare av absolutism.

gladh

NoicE skrev:

Det är svårt att greppa att det är en vuxen människa som skriver såna inlägg....

På fritidsgårdarna är det en vanlig uppfattning dock.

Jag tycker man ska höja spritskatten med 200% istället. Då tjänar alla smugglare mer pengar och staten förlorar på det. :tomten

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden