Sänkningssats till Honda cbr 600f -99

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Tjena!

kan någon ge mig tips på ett billigt sätt att sänka en honda cbr 600f -99:a?
Har försökt att hitta ett bra alternativ på ebay, men e det att lita på och hur mkt kan man sänka den? 2 eller 3 centimeter? vill gärna höra från er som har erfarenhet från detta?

Mvh Sofie
en tjej som är 165 cm lång(kort) o når inte ner när hon sitter på sin nyiköpta hoj :(

Ska du sitta på din stillastående hoj med fötterna i backen och posera då, eller ska du köra den mest?

Om du ska sänka är bästa sättet att byta länkarmarna till bakfjädringen, brukar antingen vara s.k. "hundben" eller trianglar. Finns massor av såna på eBay och om du köper av nån med myckiet feedback brukar det sällan vara problem. Annars tror jag mc-kompaniet (om det finns kvar) har sänkningssatser. Är någon händig med tillgång till verktyg går det att göra själv. Kom bara ihåg att det är utväxling, 3 cm längre hundben ger INTE 3 cm sänkning :3freak

Fram sänker du genom att skjuta upp gaffelbenen i kronan. Se bara till att hojen ungefär sänks lika mycket fram som bak, annars sabbar ni köregenskaperna ännu mer. Max 2 cm fram eller så länge fullt infjädrat hjul inte tar i kylaren och kanske 3 cm bak. Sen kan man ta ur sadeln så den blir smalare, det gör mycket att inte behöva sitta med benen rakt ut. Flera cm faktiskt bara av det.

Åter till min otrevliga fråga i början, en sänkning drabbar ovillkorligen köregenskaperna. Min sambo är i den längden och kör utan större problem sin GSX-R750 från -00. När hon rullar ska hon ju ha fötterna på pinnarna och när hon stannar sätter hon ner en fot rejält och står då stadigt istf feppla med tårna på båda sidorna utan balans. Det är bättre att träna på det än att sänka hojen om det alls går att undvika (vilket det inte gör enligt vissa som är 15 cm kortare ändå)

Lycka till med sänkningen, allt som man inte övat på är otrevligt i början :)

Last edited:
Instämmer med föregående talare!

Utväxlingen i Hondalänkage är oftast måttliga 1:1,25 Kawor och Sukor har ofta 1:1,5 men det finns en uppsjö olika varianter, med värstingarna på runt 1:3

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back