sänkning

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Tja jag undrar om det finns någon möjlighet att sänka en sporthoj typ som kawasaki ninja 600, suzuki gsx600r eller yamaha r6. Jag är bara 170. vet inte om det räcker därför undrar jag om det går o sänka ?

tack på förhand

Gaze skrev:
Tja jag undrar om det finns någon möjlighet att sänka en sporthoj typ som kawasaki ninja 600, suzuki gsx600r eller yamaha r6. Jag är bara 170. vet inte om det räcker därför undrar jag om det går o sänka ?

tack på förhand

Det funkar. Jag är bara 169 och jag har inte sänkt något.

ljungen_79 skrev:
Det funkar. Jag är bara 169 och jag har inte sänkt något.

jag är 162 och har inte heller sänkt nåt.... :va men så är jag ju korkad med :rolleyes:

Jag har testsuttit R6:an -03 men jag når bara ner med en fot..... du borde nog nå ner om du är 170, om du nu inte jhar J*ligt korta ben villsäga.... :3freak

170 låter inte så kort.
Åk till en mc firma och provsitt lite olika hojar så får du se hur det känns.

jag kan säga dig att jag når minnsan inte ner alls :gnissla

för jag är bara 1,56 ½ kort... :brinnerup

"Gulligt" säger alla killar, men satan så opraktiskt det är! :D

Men jag tar gärna emot tips (som alltid) på sänkningar å sånt som kan göra det lättare att hitta hoj.. :)

Ja, det finns möjlighet att sänka, till vissa med färdiga satser och till de andra med lite uppfinningsrikedom. Det kommer därermot att påverka väghållningen på något sätt.

Nej, är du 170 cm behöver du inte sänka en 600. Såvida du inte har väldigt korta ben...

Lilla_damen skrev:

Men jag tar gärna emot tips (som alltid) på sänkningar å sånt som kan göra det lättare att hitta hoj.. :)

ja ser ju att du redan har beställt en i lagon storlek :hihi eller?? Hoppas den är rolig! ska köpa mig en när ja blivit miljonär.... :3freak

Miss_Orchidee skrev:
ja ser ju att du redan har beställt en i lagon storlek :hihi eller?? Hoppas den är rolig! ska köpa mig en när ja blivit miljonär.... :3freak

Vad taskigt! :fatta!

minimotos ser helskoj ut..undra om det går att dubba däcken, och räjsa med om på isen? :va

tycon1 skrev:
Vad taskigt! :fatta!

minimotos ser helskoj ut..undra om det går att dubba däcken, och räjsa med om på isen? :va

Jag skojade ju bara.... därab smileyn :7peta Hoppas hon fattade iallfall! :pannkyss

ja sa ju att ja skulle med köpa en om jag haft råd! hade ju inte gjort det om jag tyckt det verka tråkigt :brinnerup

Ah nu vart man lite lättad faktist. har alltid vart orolig . men nå ner me ett ben det får man leva me :).

Om man säker 3-5 cm om d går skulle det ända mycke i väghållningen.
kan man inte göra så dämparen blir lite mjukare iställer ?

Gaze skrev:
Ah nu vart man lite lättad faktist. har alltid vart orolig . men nå ner me ett ben det får man leva me :).

Om man säker 3-5 cm om d går skulle det ända mycke i väghållningen.
kan man inte göra så dämparen blir lite mjukare iställer ?
Grejen är såhär: Om du kan sänka hojen proportionerligt lika mycket fram och bak så geometrin behålls någorlunda, utan att pilla med fjädringsinställningen, kommer du i stort sett "bara" att försämra markfrigången.

Detta gäller både förmågan att ta gupp och nedläggningsvinkel.

Om du gör fjädringen "mjukare" sabbar du bara hojens väghållning utan att egentligen vinna så mycket i höjd. Visst, du kan ställa ner förspänning och kompressionsdämpning så långt det går och vinna en del. Då blir hojen förmodligen okörbar i farter över 70 annat än rakt fram för du kommer inte att ha en fungerande fjädring.

Tekniken ligger i att i möjligaste mån skjuta upp gaffelbenen i kronan så mycket det går utan att nånting slår i vid max kompression samt att flytta övre fästet för bakfjädringen. Sen kan man tunna ur sadeln åxå naturligtvis.
Att skaffa en hoj med smal midja, typ twin, gör det dessutom enklare att nå ner då man inte behöver stå lika brett med benen. :tummenupp

Men....3-5 cm är i dessa sammanhang väldigt mycket om man räknar sadelhöjd med tanke på att fjädringsvägen på en sporthoj normalt ligger nåntans 12 cm....

Last edited:
Jåke skrev:
Grejen är såhär: Om du kan sänka hojen proportionerligt lika mycket fram och bak så geometrin behålls någorlunda, utan att pilla med fjädringsinställningen, kommer du i stort sett "bara" att försämra markfrigången.

Detta gäller både förmågan att ta gupp och nedläggningsvinkel.

Om du gör fjädringen "mjukare" sabbar du bara hojens väghållning utan att egentligen vinna så mycket i höjd. Visst, du kan ställa ner förspänning och kompressionsdämpning så långt det går och vinna en del. Då blir hojen förmodligen okörbar i farter över 70 annat än rakt fram för du kommer inte att ha en fungerande fjädring.

Tekniken ligger i att i möjligaste mån skjuta upp gaffelbenen i kronan så mycket det går utan att nånting slår i vid max kompression samt att flytta övre fästet för bakfjädringen. Sen kan man tunna ur sadeln åxå naturligtvis.
Att skaffa en hoj med smal midja, typ twin, gör det dessutom enklare att nå ner då man inte behöver stå lika brett med benen. :tummenupp

Men....3-5 cm är i dessa sammanhang väldigt mycket om man räknar sadelhöjd med tanke på att fjädringsvägen på en sporthoj normalt ligger nåntans 12 cm....

Tack för hjälpen och alla svar.
Nu tror jag inte längre att det behövs sänkas eller nått sånt efter fått svar i denna tråd:D

Lilla_damen skrev:

Du kan ha en glidare om du inte har ett krav på sporthoj;)
min mamma är ett par cm kortare än dej o fixar en glidare iaf.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...