Sänkning VS lägre däcksprofil?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Till XT 660 m fl finns det en sänkningssats som sänker ca 7 cm om jag förstått det rätt men hur inverkar det på vägegenskaperna?

Vidare så är originaldäcken 120/70-17 fram och 160/60-17 bak och nu när jag rotat runt lite så har jag funnit att Metzeler M5 http://www.metzelermoto.com/web/products/newproducts/sportecm5/product_features/default.page är de absolut bästa däcken till denna hoj vad gäller körbarhet och hållbarhet.
Approved by VBK :yoparty
De däcken finns dock även i dimension;

Fram 120/60
Bak 170/60, 180/55, 190/55

och alla går att få på, frågan är bara hur det påverkar vägegenskaperna?
Poängen är ju även att få en utseendemässig förändring, därav justeringarna.

Någon som testat, ev med en annan liknande hoj?

Last edited:
Du kan antagligen få på ett 300-däck från Avon också, men eftersom fälgen, och hojen, är anpassad för 160-däck så är det den bredden du ska ha. Ett bredare däck kommer bli för runt, dvs se konstigt ut, ge urusla vägegenskaper och bara impa på dom som inte får köra 125'a än pga åldern. Men det är klart, ska du enbart stå utanför korvmojen å torrgasa så kanske vägegenskaperna är sak samma? :rolleyes:

Förändring av däcksprofil ger inte så stora skillnader i höjd på motorcykeln. Skillnaden mellan ett 190/55 och ett 180/55 i höjd är t.ex. bara drygt 5mm.

Jag skulle gå efter vad tillverkaren rekommenderar till hojen och köpa mig en sänkningssats. Givetvis påverkar sänkningen vägegenskaperna men då får man justera efter stötdämparna så att det fungerar med den nya setupen.

sänkningsatsen är till för dom som tycker den är för hög (korta ben) vad ja sett men för utssende NEE :död

bredare bak däck moppe style :hojsmilie

Sen att däcken dom levereras med är så mjuka så dom slits ut snabbt XT660X har man tur så håller bakdäcket ca 300 mil ja bytte till nogot michelin minns inte vilken det va just nu men det körde ja med ett tag och såg inte samma slitning på detta :)

sak du har den o lätt körd mm så kör med dom mått som du har ev styva upp framstötdämparna då denna är lite mjuka :rolleyes:

//Robin

Last edited:
Poängen för mig är att enbart förbättra vägegenskaperna så det är ju input vad gäller det jag är ute efter.
Stajla vid korvmojjen får någon annan göra...

Poängen för mig är att enbart förbättra vägegenskaperna så det är ju input vad gäller det jag är ute efter.
Stajla vid korvmojjen får någon annan göra...

170däck går säkert bra på din 160 fälg utan att det blir direkt märkbar försämring av vägegenskaperna. Går alldeles utmärkt att växla mellan 180 och 190 däck exempelvis. Ja procentuellt händer det lite mer men...

Dock får du ingen förbättrad köregenskap av den anledningen som tidigare sagts. På vilket sätt vill du förbättra vägegenskaperna?
Vad känns mest dåligt just nu? Vid broms? Vid kruvtagning?
Har du ställt in fjädringen optimalt? Finns ju fullt med guider...
Vad väger du? ÄR du tung kanske du skall fundera på hårdare fjäder.
~ 85+

Var kör du? Bana? grus? om du vill ha bra svar får du ställa bra fråger...

Styva upp fjädringen och montera ett par fina racingdäck, så har du gjort det som går att göra utan större ingrepp.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!