Sänkning av styre?!

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Tjo flöjt...

Jag har en Kawasaki Z550f -85 och vill eliminera upprättsittandet genom att sänka styret eftersom jag håller på med ett cafébygge (kanske ska ligga i den tråden flytta isf.). Såhär ser nuvarande styre ut och jag har försökt att vända själva infästningen åt andra hållet men så enkelt var det inte. någon som vet vart man kan köpa färdiga "styrinfästningar" eller måste man svetsa till egna? :va

såhär ser det ut på hojen:
sarah002.jpg
 
trodde de fanns kunnigt folk här ja... :/
 
Jag tycker att det ser ut som om du har clipon...:va Om så är fallet, kan du inte bara sätta dem nere på gaffeln under styrkronan då?
 
Jag tycker att det ser ut som om du har clipon...:va Om så är fallet, kan du inte bara sätta dem nere på gaffeln under styrkronan då?

Jo det är clipon mycket riktigt.. hur menar du jag ska göra? lossa styrkronan och sen montera cliponen under och sen på med syrkronan igen?!
 
Om gaffeln är luftassisterad,dvs om det sitter en luftnippel under gummit så har jag för mig att det är ett litet hål i gaffelbenen innanför styrinfästningen.
 
Om gaffeln är luftassisterad,dvs om det sitter en luftnippel under gummit så har jag för mig att det är ett litet hål i gaffelbenen innanför styrinfästningen.

det stämmer att de sitter en liten nippel för att ta ut luften ur gafflarna är lite rädd för att "råka" släppa ut trycket i gafflarna om jag skruvar på fel skruv. Men styrkronan är lugn att ta bort då m.a.o?
 
det stämmer att de sitter en liten nippel för att ta ut luften ur gafflarna är lite rädd för att "råka" släppa ut trycket i gafflarna om jag skruvar på fel skruv. Men styrkronan är lugn att ta bort då m.a.o?

Nja,jag tror faktiskt att luften till gaffelbenen går genom styrkronan för att man ska få samma tryck i båda,men jag kan ha fel.
Det ska bara vara mellan 2 och 4 hektos lufttyck i gaffeln så det fyller du lätt med en handpump.
 
Jo det är clipon mycket riktigt.. hur menar du jag ska göra? lossa styrkronan och sen montera cliponen under och sen på med syrkronan igen?!

Ok, dåså. Lossa då på cliponen (plocka av dem helt), lossa på gaffelbenen och för ner dem en bit så att det går att trä på cliponen på gaffelbenen men under styrkronan (de ska alltså sitta kvar på hojen men bara i det nedre fästet. dra ner dem så att toppen på gaffelbenen är en bit under övre fästet), trä på cliponen, för tillbaka benen upp i kronan och skruva fast, skruva fast clipon på önskad höjd. Klart!:)

Sen det där om att det går luft genom kronan och sådär eller om det sätter käppar i hjulen för omplacering av styret har jag tyvär ingen aning om... Men om inget är knas (olika diametrar uppe och nere på gaffelbenen, konstiga luftpassager som sitter i vägen osv) så bör du kunna sätta dina clipon under styrkronan:)
 
Vänd på cliponen annars :)


De skrev jag att jag hade testat och utan lycka...

Ok, dåså. Lossa då på cliponen (plocka av dem helt), lossa på gaffelbenen och för ner dem en bit så att det går att trä på cliponen på gaffelbenen men under styrkronan (de ska alltså sitta kvar på hojen men bara i det nedre fästet. dra ner dem så att toppen på gaffelbenen är en bit under övre fästet), trä på cliponen, för tillbaka benen upp i kronan och skruva fast, skruva fast clipon på önskad höjd. Klart!:)

Sen det där om att det går luft genom kronan och sådär eller om det sätter käppar i hjulen för omplacering av styret har jag tyvär ingen aning om... Men om inget är knas (olika diametrar uppe och nere på gaffelbenen, konstiga luftpassager som sitter i vägen osv) så bör du kunna sätta dina clipon under styrkronan:)


Jaha det måste jag testa! Har man en fredagkväll planerad framför sig med andra ord undra vad cheyen säger om de..:tuttar
 
Last edited:
Jaha det måste jag testa! Har man en fredagkväll planerad framför sig med andra ord undra vad cheyen säger om de..:tuttar

Lycka till, hoppas att det går vägen och blir så bra som du tänkt dig:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top