Sänka ZX9 fram??

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur ska jag göra för att fixa straps på enklaste vis till en ZX9 -98?? Bak har vi meckat till sänkningstag så den är låååååg! Nu är det fram kvar. Framhjulsbulten är ihålig så man kan pilla igenom ett spännband och dra i nedre gaffelkronorna, men hur säkert är det igentligen? Jag vill ju inte att det ska lossna och trassla in sig i hjulet eller något annat dumt. Sen är det ganska trångt så rejäla band (såna där som klickar, vet inte vad det heter :rodnar ) går nog inte att få dit. Att bara skjuta upp gaffeln går inte heller för då går det inte att svänga p.g.a staget till toppkåpan.

Kanske den här tråden skulle legat i racingforumet? Ähhh...

Edit: Hur mycket skillnad gör det på starterna med sänkning?

Last edited:
Har jag förstått den här tråden rätt?

Vill du lyfta upp gaffelbenen för att få en lägre markfrigång genom att pressa upp dessa med ett spännband?

Att sänka hojen fram, det förstår jag....men bak?

Du kan lyfta gaffelbenen ca 10 mm fram utan att det skall innebära några problem.

Häng upp cykeln i ett par spännband i taket alternativt använd ett styrkronedepåstöd.
Lossa därefter bultarna i styrkronan och pressa upp ett gaffelben i taget. Det underlättar um du snurrar gaffelbenet under tiden du försöker trycka upp det.

Han ska köra styrlåsracing, såklart. Ju lägre, desto bättre. Rigge, ta bort kåpstaget! Då är problemet löst.

Kapa till en järnbit som du borrar ett hål i med samma dimension som bromoket sitter med, sen borrar/filar du en smalt spår i den som du kan trä (?) igenom spännbandet.

Mattias skrev:
Han ska köra styrlåsracing, såklart. Ju lägre, desto bättre. Rigge, ta bort kåpstaget! Då är problemet löst.

Där slog du huvet på spajken! :tummenupp

Enligt vad jag fattar av dragräjsingkillarna så ska fjädringen inte fjädra ut, för det är dåligt av nån anledning. Därför är det bättre att dra ihop gaffeln än att skicka upp rören i kronan. Wibbe: Att fästa nere är nog inga bekymmer, det är hur jag ska dra över kronan som är kruxet. Räcker det med band på ena sidan? Hur seriöst band måste jag ha? Och HUR mycket stryk kommer jag få på lördag??? :D

UJUJUJ vilken skillnad på starterna! Helt vansinnigt va mycket mer det går att ge på... riktigt kul! Så här vart det med sänkning fram och längre dogbones.

Bifogat

• tierp sidasänkt.jpg
    tierp sidasänkt.jpg
    68.7 KB · Visningar: 314
Det ser lite tattigt ut med spännband men vafan...! :rolleyes:

Bifogat

• tierpframsänkt.jpg
    tierpframsänkt.jpg
    65.5 KB · Visningar: 300
Rigge skrev:
Enligt vad jag fattar av dragräjsingkillarna så ska fjädringen inte fjädra ut, för det är dåligt av nån anledning.

Ofjädrad död vikt är vad du vill lyfta, dvs du vill inte att gaffeln ska hjälpa till att lyfta framändan på hojen när du gasar.

Och HUR mycket stryk kommer jag få på lördag??? :D

Så mycket du ber om - och lite till! :crash

EMP

EMP har strapps om du vill köpa.

Annars har jag ett strapps och orginal muzzy sänkningsstag till bak oxå.

1. Fyll gaffeln med valfett
2. Ersätt luften med helium
3. Raka ögonbrynen
4. Billibompa filmen :whip

Jag tyckte den såg ut som ett höghus så jag gjorde längre stag på jobbet idag, kan den bli FÖR låg? Självklart utan att nåt tar i då...

Rigge skrev:
Jag tyckte den såg ut som ett höghus så jag gjorde längre stag på jobbet idag, kan den bli FÖR låg? Självklart utan att nåt tar i då...

på arrangerade tävlingar så måste du ha minst 50 mm markfrigång... rulla den över plankan.
annars är de väl bara att sänka..

ambulans skrev:
på arrangerade tävlingar så måste du ha minst 50 mm markfrigång... rulla den över plankan.
annars är de väl bara att sänka..

Du vet väl hur seriöst det är på Tierp och G-O???? :D

Jag kommer inte kapa nåt i gaffeln för jag tänker absolut inte köra sänkt hela tiden, det blir bara när det är något halvkriminellt rejs nånstans, dessutom har jag inte en chans iallafall, men det är ju kul att vara med så gott man kan.

Sicka grejjer man lär sig här!!!!

Det där måste testas på ett som vantigt högteknologiskt vis!

Åker genast till garanget och Yxar till nått!

Kamikaze kid skrev:
Sicka grejjer man lär sig här!!!!

Det där måste testas på ett som vantigt högteknologiskt vis!

Åker genast till garanget och Yxar till nått!

Busenkelt att fixa stag bak! Plattjärn med 12 mm hål. Mina första var 200 mm, nu har jag gjort 204, men dom är oprövade änsålänge :skrämd

Edit: Hmm, du har ju Honda ju, då hjälper ju inte mina mått dig nåt ju :notme

Ja jo visst är det enkelt..

Gäller bara att tänka på vad som behövs göras!
Ska genast se till att tillverka ett par ställbara om det går!
Ett par med 2 lägen i så man enkelt kan sänka den.
Kanon ju!

Om nu utrymme finns!

Kamikaze kid skrev:
Ja jo visst är det enkelt..

Gäller bara att tänka på vad som behövs göras!
Ska genast se till att tillverka ett par ställbara om det går!
Ett par med 2 lägen i så man enkelt kan sänka den.
Kanon ju!

Om nu utrymme finns!

PÅ min skulle hålen hamna för nära för att det skulle funka.

Kåmikke, den är ju fortfarande sänkt bak, skulle se lite roligt ut om den studsade upp i fram sen.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back