sänka tändningen

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
okidoki... är ingen mek guru och undrar hur man gör när man sänker tändningen på hojen inför turbo/kompressor? z750 -82 kan man ändra tändningen på en orginal hoj på ett enkelt sätt?
el måste de till dyna 2000? vill undvika allt onödigt krafs.
(kommer inte tokladda)
 
har "hört" att de nästintill måste göras. så du menar man inte behöver det vid måttligt effektuttag? isf e jag nöjd :)



Hayabusor med 400+ hk exempelvis GR busan kör med standard tändning

Det vill säga alla insprutar hojar som kör med tillskotts injektorer kör standard tändmap
 
Bänkning är det enda stället för ändrad tändinställning, allt annat är bara chansning och att be om trubbel. Iofs är det riskfritt att sänka tändningen - men om man inte behöver det - varför göra det?
 
Om det är spikningar du vill undvika så kan du sänka kompet mha distanser/tjockare cylinderfotspackning.
 
Riktigt grovt räknat så ställer man tändningen efter hur långt det är från tändstiftet till cylinderväggen. Det finns förståss en handfull till parametrar att ta hänsyn till. Men så länge man inte bygger om motorn allt för mycket så stämmer orginal ganska bra.

Dålig klämspalt/squis, låg komp, större förbränningsrum tarvar snarare mer förtändning än mindre.

Mats
 
När jag flyttar tändnigen på xr650 som normalt är fast,,så slipar jag bara hålen i pickuppspolen ovala och flytter på så sätt hela den kusen några mm
 
Hayabusor med 400+ hk exempelvis GR busan kör med standard tändning

Det vill säga alla insprutar hojar som kör med tillskotts injektorer kör standard tändmap

jag har en fråga där om jag bara för bända mig in i tråden, du höll ju på med en "gammelgixxer" som du konverterade i någon tråd här. tänkte på pickupen där, kan du använda original pickupen då du skall ha dyna spolar tex eller måste man/bör man ha Dyna pickup:va
hur gjorde du på den moppen tex.
 
Om det är spikningar du vill undvika så kan du sänka kompet mha distanser/tjockare cylinderfotspackning.

tänkte förmodligen slippa det.. E85 samt 9,1 vad jag förstått borde väl gå o ladda 0,5- 0,6? mer?
bygger med kabinkompressor. ska mest se brutalt o coolt ut än att ge effekt, men skulle aldrig bygga utan att de ger nåt för de e menlöst :tungan
 
tänkte förmodligen slippa det.. E85 samt 9,1 vad jag förstått borde väl gå o ladda 0,5- 0,6? mer?

1 Bar med originalkolvar låter rimligt, lite drygt det med smidda. Jag med smidda 9:1 har laddat drygt 1.2 med E85 med 20% VP CSP i min B12 1370 motor . Som mest 285km/h på 402.
 
1 Bar med originalkolvar låter rimligt, lite drygt det med smidda. Jag med smidda 9:1 har laddat drygt 1.2 med E85 med 20% VP CSP i min B12 1370 motor . Som mest 285km/h på 402.

låter bra,, får prova mig fram när man får ihop det :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top