Sänka hojen i gaffelkronan

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tja!

Tänkte sänka hojen fram med 2mm för att få den lite mer lättsvängd, dv s lossa bultarna som håller gafflarna i kronan och helt enkelt sänka ner den lite längre på gafflarna.

Frågan är om någon har uppfattning om detta går att göra utan depåstöd fram, eller om hela hojen rasar ner på gafflarna?

Jag har ett depåstöd fram, men det lyfter under gafflarna och inte i kronan så det gör ingen skillnad.

Någon som gjort detta?

Hej Peter,

Det går utmärkt, jag brukar lossa ett ben i taget. Är Ni två kan en bryta upp hojen på stödet medan den andra justerar.

Lycka till:)

Tar du en gaffel i taget så går det nog bra :tummenupp

Inga problem. Lossa ett ben i taget och lossa bara lite. Sen tar du en plasthammare el dylikt och knackar på övre styrkronan. Vips så kommer benet kika ut lite mer än innan. Dra fast och upprepa på andra sidan. Det spelar ingen roll om den står på depåstöd eller sidostödet.

Tack för alla svar, då blir det till att skruva i helgen när det ändå blir regn :)

Det skulle förvåna mig väldigt om du märker nån skillnad på 2mm

Lite otydlig kanske, det blir säkert mer sänkning än 2mm, men kände bara att det är en grej där jag vill ta lite i taget så att man inte får en överraskning i första kurvan :)

I dagsläget sticker inte gafflarna upp nånting, så det borde gå att få den lite kvickare genom att sänka lite, eller tänker jag fel?

Last edited:
Jag sänkte 1cm direkt. Det blev ingen skillnad som man blev rädd av. :)

Det beror nog på vilken hoj man har och hur nära önskad geometri man har lyckats hitta. På min gamla Daytona var 3 mm en märkbar skillnad, även nuvarande hoj reagerar på en sådan förändring.

Samma här, sänkte gaffeln 1cm, det jag märkte av var att den blev lite lättare att hantera i kurvor i långsamma partier, men lika stabil raktfram som innan sänkningen :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back