Sänka hojen? Hur? (XR600)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har efter lite misslyckat meckande bestämt mig (nästan helt säkert) att sänka skiten i närmaste sjö. Hur ska man göra för att skiten ska lida så mycket som möjligt? Lättaste sättet att ta den dit på smärtsammaste sättet? (1km till sjön).

Kan överväga att behålla den och köra vidare om någon kan berätta för mig varför den inte vill starta. Eller den startar och går något varv och sen tvärdör. Låter som den inte får fram nån soppa. Men inget är ändrat (har bytt vippor på den, ventiler o allt är justerat som det ska (tror jag)
 
Nope, jag har inga bra förslag på vad det kan vara. Inte ett endaste.

Därför så föreslår jag att du ger hojen till mig.

Alternativt så sänker du den i en sjö. Men gör du det så måste det filmas. Dynamit kan vara ett bra tillbehör för att sänkningen ska bli lyckad.
 
Säkert något enkelt fel.
Typ. soppagranen eller något i den stilen.

Börja därifrån och arbeta dig framåt.
Kommer det soppa ur tanken..Finns det soppa i tanken...Är det stopp i filtret...osv..
 
FreddaAbborre skrev:
Har efter lite misslyckat meckande bestämt mig (nästan helt säkert) att sänka skiten i närmaste sjö. Hur ska man göra för att skiten ska lida så mycket som möjligt? Lättaste sättet att ta den dit på smärtsammaste sättet? (1km till sjön).

Kan överväga att behålla den och köra vidare om någon kan berätta för mig varför den inte vill starta. Eller den startar och går något varv och sen tvärdör. Låter som den inte får fram nån soppa. Men inget är ändrat (har bytt vippor på den, ventiler o allt är justerat som det ska (tror jag)

Du har inte en såndär vakkumslang till bensinkranen som du glömt sätta dit på förgasaren? Annars spräng skiten mä dynamit :yoparty
 
Gammelstånkor än nästan som mopeder (nåja) antigen är det fel på soppan eller tändningen om allt snurrar runt utan missljud.

Dom lever också efter det gammla ordspråket -all skit kommer ifrån förgasaren.

Riv förgasaren och rengör,kolla ginstan.

Edit. Byt stift om du surkickat den mycket,dom brukar stryka med då.
 
Last edited:
Någon som har dynamit till salu?


Dagens meck, med förgasaren i mikrokyler gav inget mer resultat än ytterliga svordommar och dödshot.
Har däremot lokaliserat problemet till dekompen. Verkar vara så iaf. Autdekomen är borta, och nu slänger den in en dekomp när den känner för det... Blir till o riva ventilkåpa i morn... (ikväll skulle jag bara bli förbannad)
 
FreddaAbborre skrev:
Någon som har dynamit till salu?


Dagens meck, med förgasaren i mikrokyler gav inget mer resultat än ytterliga svordommar och dödshot.
Har däremot lokaliserat problemet till dekompen. Verkar vara så iaf. Autdekomen är borta, och nu slänger den in en dekomp när den känner för det... Blir till o riva ventilkåpa i morn... (ikväll skulle jag bara bli förbannad)

nåt luktar felinställt :tungan :rolleyes:
 
Gammelhondan...

Tjena Fredrik,
vilken kam kör du med? Testa XR-kammen med autodekomp, eller är det den som knasar? Förresten så byter ju en händig kille som du kam på en grisblink :tummenupp , lite trevligt kvälls-meck bara..
/O
FreddaAbborre skrev:
Någon som har dynamit till salu?


Dagens meck, med förgasaren i mikrokyler gav inget mer resultat än ytterliga svordommar och dödshot.
Har däremot lokaliserat problemet till dekompen. Verkar vara så iaf. Autdekomen är borta, och nu slänger den in en dekomp när den känner för det... Blir till o riva ventilkåpa i morn... (ikväll skulle jag bara bli förbannad)
 
jag tror jag vet.

Du har tagit bort toppen va?


Har rivit min xr motorn några gånger.

Senaste gången så starta den inte hur jag än gjorde. Den tände till några gånger sen dog den och var död.


Jag öppna ventilkåpan och snurra kammen ett halvt varv och satt fast den igen, utan att röra kedjan alltså. Tog bort dom 2 skruvarna som drevet sitter fast med, sen vred kammen ett halv varv så jag kunde skruva i skruvarna igen.

Då starta den hur lätt som helst!


edit: Men jag vet inte varför de har betydelse? den står liksom lika med tändläget och allt. Ähh nu funkar min klockrent iaf.

Blev själv helt galen.
 
Last edited:
DJM skrev:
jag tror jag vet.

Du har tagit bort toppen va?


Har rivit min xr motorn några gånger.

Senaste gången så starta den inte hur jag än gjorde. Den tände till några gånger sen dog den och var död.


Jag öppna ventilkåpan och snurra kammen ett halvt varv och satt fast den igen, utan att röra kedjan alltså. Tog bort dom 2 skruvarna som drevet sitter fast med, sen vred kammen ett halv varv så jag kunde skruva i skruvarna igen.

Då starta den hur lätt som helst!


edit: Men jag vet inte varför de har betydelse? den står liksom lika med tändläget och allt. Ähh nu funkar min klockrent iaf.

Blev själv helt galen.


Hur fan kan du ha monterat kammen ett halvt varv fel utan att ha råkat ut för att ventilerna kysser kolven? :confused:

Du kan dock ha problem med att autodekompen inte släpper utan alltid pyser ut komp. Kompressionsprovare är en bra uppfinning
 
Borsiin JR skrev:
Hur fan kan du ha monterat kammen ett halvt varv fel utan att ha råkat ut för att ventilerna kysser kolven? :confused:

Du kan dock ha problem med att autodekompen inte släpper utan alltid pyser ut komp. Kompressionsprovare är en bra uppfinning
Alltså, kammen ser ju precis likadan ut på båda varven.
För antingen öppnar den avgasventilerna efter öd eller så öppnar den insugsventilerna. Det beror på vilket håll man vänt kammen.

Men fast man vänder den åt ena eller andra hållet så är fortfarande ventilerna stängda i öd.

edit: det är samma sak som att snurra vevaxeln ett varv, då ska ju kammen snurrat ett halv varv? eller hur?
 
Last edited:
660 skrev:
Tjena Fredrik,
vilken kam kör du med? Testa XR-kammen med autodekomp, eller är det den som knasar? Förresten så byter ju en händig kille som du kam på en grisblink :tummenupp , lite trevligt kvälls-meck bara..
/O


Hehe...
Du, hitta en trevlig sak på toppen jag köpte av dig, hårda ventilfjädrar. Mums.




Kammen som sitter i är en HotCam mambojambo sak utan autodekomprission. (ska ge mer effekt, men köpte den för va billigaste jag hitta).
Background:
Körde med hojen i början av sommaren (med HotCam), men märkte att ventilspelet ökades hela tiden på en sida (v-avgas). Vipporna slets ner.
Av med ventilkåpan och böt ventiler. (visserligen tog det tre månader mellan det att ventilkåpan rök till att nya ventiler satt i). Alltså: helt utan att rubba kammen vs ventiler.
Ska ut o pilla av ventilkåpan i morn och se vad den döljer. Önska mig lycka till
 
DJM skrev:
Alltså, kammen ser ju precis likadan ut på båda varven.
För antingen öppnar den avgasventilerna efter öd eller så öppnar den insugsventilerna. Det beror på vilket håll man vänt kammen.

Men fast man vänder den åt ena eller andra hållet så är fortfarande ventilerna stängda i öd.

edit: det är samma sak som att snurra vevaxeln ett varv, då ska ju kammen snurrat ett halv varv? eller hur?

Jaha det är en SOHC motor då är det lite lättare
 
Jag har kommit på meningen med mitt liv. Jag ska söka upp sneögat som konstruerat XR motorerna. Och jag ska tortera han. Öva in gonattsånger på japanska, med ruggigt fel uttal. Infektera hans säng med nypokärnor tills han sover på bart golv. Jag ska fylla hans avgasrör på bilen han har (gissar jag) med potatis. Jag ska bryta upp golvet i hans vardagsrum och odla tulpaner där.

En ventil kärvar (varför?!) och när toppen skulle av så har bultjäveln som håller kamkedjesträckaren fastnad och därför begåvats med runddragen skalle, vilket gör att sträckaren spänner hela tiden (utan att kunna lossas) och det gör att kamdrevet som fortfarande håller kvar kedjan håller kvar toppen.
 
Xr...

:yoparty ..just det.. den toppen har gått med en WB 1652-kam, å den brukar gilla hårdare fjädrar. Grattis!
/660
FreddaAbborre skrev:
Hehe...
Du, hitta en trevlig sak på toppen jag köpte av dig, hårda ventilfjädrar. Mums.
 
DJM skrev:
nå? hur gick det?

Det är lugnt. Kommer aldrig få bekymmer med den igen. (såvida inte nå kommunnissar råkar hitta hojen på botten av sjön och stämmer mig för miljöförstöring).


Lyckades få bort bulten. Har nu bytt topp (och lyft cylindern, hittade några spännande repor i den (nyborrad, gått under 100 mil) men hoppas att det är lugnt ändå.
Har precis satt ihop skiten igen (efter ungefär 3 timmars försöka att få på kamkedjan som har en tändens att hoppa från det nedre kamdrevet). Återstår bara att dra fast sista bultarna, ställa ventilerna, på med förgasaren och kicka till skiten går i gång.
 
Får ingen rätsida på den.


Hur ska man veta hur kammen ska vara monterad? Menar att det finns två sätt att välja mellan, 180 graders skillnad? Så kammen tajmar tändningen lixom.
 
FreddaAbborre skrev:
Får ingen rätsida på den.


Hur ska man veta hur kammen ska vara monterad? Menar att det finns två sätt att välja mellan, 180 graders skillnad? Så kammen tajmar tändningen lixom.


hmm, hur fan va det..

tror det var så att nockarna skulle sitta så det tog ett halvt varv innan dom öppnade ventilerna. Förstår du?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top