Sänka hojen fram?

Är det verkligen så att det blir lättare att wheela med tyngdpunkt långt fram? Vilket objekt du än väljer blir ju mer instabilt om tyngdpunkten är längre från marken... Fast jag kan ju inte wheela så det kanske är något jag förbiser.

Testa sopkvasttricket Jag beskrev så förstår du.

Äh, nu ger Jag upp.

Testa sopkvasttricket Jag beskrev så förstår du.

"Sopkvasttricket" ger jag inte mycket för. Jag anser du ändrar förutsättningarna då du vänder på kvasten. Din hoj kommer ha precis samma förutsättningar bortsett från tyngdpunktförflyttningen i de båda fallen medans sopkvastens geometri förändras genom en vändning (inte fysiska geometri, men den relativa geometrin). Tycker inte att det går att jämföra riktigt. Men det tåls att funderas på.

Du har öppnat mina ögon om detta stämmer.

Nu är jag med. Om man håller sitt skaft i den ena handflatan så behöver man ett högre styre.

Nu börjar det brännas!

"Sopkvasttricket" ger jag inte mycket för. Jag anser du ändrar förutsättningarna då du vänder på kvasten. Din hoj kommer ha precis samma förutsättningar bortsett från tyngdpunktförflyttningen i de båda fallen medans sopkvastens geometri förändras genom en vändning (inte fysiska geometri, men den relativa geometrin). Tycker inte att det går att jämföra riktigt. Men det tåls att funderas på.

Du har öppnat mina ögon om detta stämmer.

Så mycket motsägelser i ett och samma inlägg... Tänk igenom det där en gång till. Poängen är att det är lättare att ballansera något om tyngdpungten är högre upp. Det var inte vad den här tråden handlar om iof men när vi ändå pratar om det. På vilket sätt skulle det vara lättare att åka på bakhjulet med en hoj som har tyngdpungten runt bakhjulet? Det borde vara i princip omöjligt ju.

Last edited:
På vilket sätt skulle det vara lättare att åka på bakhjulet med en hoj som har tyngdpungten runt bakhjulet? Det borde vara i princip omöjligt ju.

Mmm, du har nog rätt... Med tyngdpunkten på bakhjulet blir det ju faktiskt svårt att accelerera då det skulle slå över på en gång.

Jag ger mig! :tummenupp

Mmm, du har nog rätt... Med tyngdpunkten på bakhjulet blir det ju faktiskt svårt att accelerera då det skulle slå över på en gång.

Jag ger mig! :tummenupp

man vill att den övre delen rör sig långsammare än den undre för man flyttar den undre delen för att ballansera den övre....typ.

Varför har Jag börjat skrIva soM En fJoRTon ÅRiG tJej?! AAAaRg Vad ärdEt SOm hÄNdeR?!? AAAAaaaaa-h-h-h

Jag har psyklat omkring på en 2,5 meters enhjuling och det är definitivt lättare än en vanlig (dagens sanning). At hämta hem när man fått för mycket vinkel blir jobbigare däremot.
Det överenstämmer i viss mån med vad du tänker.
Problemet här är att med ett högre styre så blir inte effekten den att tyngdpunkten höjs i hjulat läge utan tvärt om den blir lägre. Rimligtvis blir effekten av åtgärden att tyngdpunkten sänks och manövreingsmöjligheterna kring balansvinkeln där du tänkt åka omkring på bakhjulet ökar.

Jag hajaringet asså! Hur hojen blir på slangen är skit samma i det här fallet, det kommer inte ändras ett skit tror Jag. Jag hör det för att få på ett par styrhalvor som är bredare så Jag får bättre konrtoll på hopp å lek. Det Jag undrade var om hojen kommer bli omöjlig att använda som åkdon.

Då är svaret på frågan att du ska sätta på ett fajter-styre :tummenupp

och då är cirkeln sluten... här kommer vi tillbaka till biten om att få ligga. Jag vill inte ha en strijtfajter, Jag vill ha min kåphoj för att det är ballt och man får ligga mer. Jag skulle kunna tänka mig i snitt 2,3 gånger mer per sommar faktiskt.

Problemet här är att med ett högre styre så blir inte effekten den att tyngdpunkten höjs i hjulat läge utan tvärt om den blir lägre. Rimligtvis blir effekten av åtgärden att tyngdpunkten sänks och manövreingsmöjligheterna kring balansvinkeln där du tänkt åka omkring på bakhjulet ökar.

NU hajar Jag vad du menar och det stämmer inte alls. Du har rätt förutsatt att min vikt ränkas ihop med hojens men grajen är att så funkar det inte. Jag apar rund och burkar när man står upp och hjular.

Last edited:
Varför göra justeringar öht. Kan du wheela spelar det ingen roll med sådana små justeringar. Sätt på Cross styre, sänk den 1 cm bak - då, blir den verkligen lätthanterlig:)

Lycka till.

Bästa tråden jag någonsin läst, inte ens OT.

Fram för mer 'ligga' trådar med halvgalna skaparhjärnor. Jag vill också ligga mer :)

Teo, va aktsam med att tänja på gränserna så där - du är farligt nära ett crossstyre när du vinklar ut cliponet. Ungefär som att köra i jeans men ändå ha på sig knäskydd.
jag tror att du får dit sssportbakbromsen ändå om du skär av lite av greppet. Tjejjer gillar när cliponen sitter under styrkronan :fakta

Då föreslår jag byte av hoj istället.

h o s t * h o s t!

Man får inte sänka en hoj bak! 4 cm lägre arsle ger ca 1 ligg/sommar mindre. Jag vill endast undvika omedelbar krondikeskörning pga nedsatt hanterbarhet iom sänkt front.

Det var väldans vilken het potatis detta var. Jag kan ha varit lite otydlig med info ang ärendet, därav alla vansinniga inlägg. Mitt fel:gnissla

Teo, va aktsam med att tänja på gränserna så där - du är farligt nära ett crossstyre när du vinklar ut cliponet. Ungefär som att köra i jeans men ändå ha på sig knäskydd.
jag tror att du får dit sssportbakbromsen ändå om du skär av lite av greppet. Tjejjer gillar när cliponen sitter under styrkronan :fakta

PHUCK! Jag hoppades att ingen av er skulle hitta den här novistråden. Deal, dom åker på under! Grejen är bara det att efter som 1000R är en trött sport-tourer med högt kåpglas och hemorojdervänligt mjuk sadel så har de satt på diskbrocksclipon som är förhöjda. Mina ssss ss- sssssphortclipon är raka och Jag kommer garanterat få ligga med de på. även på hojen alltså.

vill ligga på ryggen,kanske.....det e inte specielt svårt att whela med en gixxer -03:va :huvet

Det har aldrig varit tal om det och rygg fick Jag ligga på i somras, se bild <--. Grejen är att Jag måste skicka mina orginalclips för att få på min gangstabroms och de andra cliponen är låga. Men det får gå. Kan Ingel försäkra att Jag får lita åtminstånne 0,7 ggr/ sommar med i så fall så har Jag ju inget val.

jag känner inte av ett jävla dugg(se bild)

men det är för att din hoj nu börjar närma sig min hojs orginalstyrkarraktär...

Last edited:
Om Jag släpper ner hojen på gaffeln lite, 4cm nå´nting, hur mycket påverkar det körningen? Blir det sportvobbel på en gång och swish ner i krondiket eller?

(Självklart så vill Jag göra det enbart för att Jag tror att Jag kommer få ligga mer.)

Min är höjd bak 35 mm med ett annat länkage. Kanske lättare att höja bak, så blir det väl lite lägre fram på köpet:va

Min är höjd bak 35 mm med ett annat länkage. Kanske lättare att höja bak, så blir det väl lite lägre fram på köpet:va

styrhalvorna.. äh, läs hela tråden. Jag har kommit till min slutpledering. Jag struntar i det hela. klämmer på dom där dom ska sitte (under övre kronan). Alla vinner på det förutom min 5:e samt 6:e ryggkota, men vad gör väl det?

Bästa tråden jag någonsin läst, inte ens OT.

Fram för mer 'ligga' trådar med halvgalna skaparhjärnor. Jag vill också ligga mer :)

och ungefär där dog tråden.

Last edited:
Åhhhneeej :näsblod

Har du köpt stunt-clippisar? stackare... jaja, då ska du nog ha dom över kronan och vinkla dom framåt... anledningen till det är för att det ska va skonsamt mot handlederna för att du kommer behöva friska handleder i sommar, speciellt höger.

å andra sidan kör marcus med såna och han säger att det är USA och han får ligga mer än mig för tillfället, men jag hävdar att det är bara för att jag alltid däckar innan tjejjerna hinner bli tillräckligt fulla.

5 mm e gay! Jag tänkte trycke på styrhalvor över gaffelkronan och ha ssssportbroms till bakhjulet där. (kör inte bana eller löjlar mig) vill bara wheela.
Troligen får inte styrhalvorna plats ovanför kronan, men om du lyckas så blir det nog svårt att få plats med händer, svänga och annat som kan vara kul.

Satsa på raisers, texasstyre och snabbgas från Hobbex, du kommer att få ligga hela sommaren.

Bifogat

• 00219.jpg
    00219.jpg
    5.7 KB · Visningar: 85
Jag har funderat lite över det här med gaffelvinkel och kommit fram till att en negativ vinkel är att föredra om man skall få ligga.

Att sängka framfjädringen är både besvärligt och ksotsamt samt att det faktiskt försämrar kruvtagningsegenskaperna. Glöm låret i backen säger jag bara.

Mitt förslag på en billig och bra lösning som verkligen får dig att sticka ut är att ersätta framhjulet med ett sånt här hjul. Mindre vikt fram -> fräsigare wiielies.

Bifogat

• mini-plast-hjul-kort-bolt-200.gif
    mini-plast-hjul-kort-bolt-200.gif
    14.7 KB · Visningar: 85
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!