Sänka hojen fram?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om Jag släpper ner hojen på gaffeln lite, 4cm nå´nting, hur mycket påverkar det körningen? Blir det sportvobbel på en gång och swish ner i krondiket eller?

(Självklart så vill Jag göra det enbart för att Jag tror att Jag kommer få ligga mer.)

Du får en hoj med sämre markfrigång, mer nervös och som svänger snabbare. 4 cm är aldeles för mycket om du ska prova. Testa 5-10 mm och se hur du upplever hojen innan du går längre är mitt råd.

Du får en hoj med sämre markfrigång, mer nervös och som svänger snabbare. 4 cm är aldeles för mycket om du ska prova. Testa 5-10 mm och se hur du upplever hojen innan du går längre är mitt råd.

5 mm e gay! Jag tänkte trycke på styrhalvor över gaffelkronan och ha ssssportbroms till bakhjulet där. (kör inte bana eller löjlar mig) vill bara wheela.

5 mm e gay! Jag tänkte trycke på styrhalvor över gaffelkronan och ha ssssportbroms till bakhjulet där. (kör inte bana eller löjlar mig) vill bara wheela.

Bögigt vetefan. Snarare svenskt lagom.
Vi bögar brukar snarare gilla helt urartade förändringar. :tungan
Om man nu ska generalisera över huvud taget...

Bögigt vetefan. Snarare svenskt lagom.
Vi bögar brukar snarare gilla helt urartade förändringar. :tungan
Om man nu ska generalisera över huvud taget...

Jahmendåhsåh, Då kör vi 5 cm ner fram, på med styrhalvorna och ssssportbromsen och SEN får jag nog ligga.

Last edited:
Jag säger ungefär som tobbe#11: 4cm är hyfsat mycket, speciellt om du inte sänker något bak samtidigt. Du får en mycket brant styrvinkel och ett kraftigt minskat försprång.

Varför fråga om du inte följer dom råd som dom ger dig?

för att planen är att göra just detta på något sätt. Jag undrar bara om den omdelbart sprängs i tusen brinnande bitar eller om den bara blir lite vinglig. Kan tänka mig att den blir som min gamla R1:a och det kan man ju leva med.

Det är lättare att wheela om du höjer den

Elle om man sänker den i bak.

Vill man ligga kan man göra det på ena sidan ochså så slipper man sänka den.

Det är inte hojen Jag vill ligga med, lägger Jag styrhalvorna över gaffelkronan sitter Jag ju mer upprätt.

Gissningsvis för att du flyttar tyngdpunkten bakåt. :tummenupp

Det är lättare att hålla ballansen med tyngdpungten långt fram...

Det är ett fysiskt fenomen

Väldigt fysiskt i så fall. Testa detta. Ballansera en sopkvast ena gången med skaftet i handflatan och andra med själva borsten ner och se vilket som är lättast...

Last edited:
Sätt då styrhalvorna under övre gaffelkrona :tummenupp

nänänä, så här: Jag ämnar sänka hojen för att sätta styrhalvorna över gaffelkronan så Jag sitter mer upprätt, får på sssportbromsen och för att får tyngpungten längre fram (så det blir LÄTTARE stt hula...).

Det är inte hojen Jag vill ligga med, lägger Jag styrhalvorna över gaffelkronan sitter Jag ju mer upprätt.

Låter ju bra mycket bättre att slänga på en fighterkrona med ett annat styre i så fall. så slipper du problematiken med vingel!

nänänä, så här: Jag ämnar sänka hojen för att sätta styrhalvorna över gaffelkronan så Jag sitter mer upprätt, får på sssportbromsen och för att får tyngpungten längre fram (så det blir LÄTTARE stt hula...).

Är det verkligen så att det blir lättare att wheela med tyngdpunkt långt fram? Vilket objekt du än väljer blir ju mer instabilt om tyngdpunkten är längre från marken... Fast jag kan ju inte wheela så det kanske är något jag förbiser.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025