Sänka gaffel med distanser, ja, men hur mycket är rimligt?

Har du en bild på gaffeln? Vilken modell är den ursprungligen tagen ifrån? Hur mycket hade du tänkt sänka den?

Ja det finns kompatibla fjädrar som är kortare till de flesta KTM gafflar. Störst sortiment har http://slavensracing.com/product-category/suspension/fork-springs/

De kortaste jag känner till som passar i KTM SX/EXC gafflar är 450/560 SMR fjädrarna som heter 91410020S och de är 455mm långa. Lär inte vara jättevanliga beg dock....

Det är en WP 4357 MXMA-gaffel, tror jag skrev det i första inlägget? 43 mm innerben, med offset i hjulinfästningen. Tror att vissa årsmodeller av KTM 625SXC hade den. Hojen är annars en CCM R30 -03 (en KTM Duke-liknande modell), och levererades med den gaffeln original.

I nuläget vill jag nog bara sänka den 3-4 cm (eller motsvarande vad max sänkning på bakdämparen medger). Längre fram funderar jag på sänka den betydligt mer, kanske så mycket som 10-12 cm, men det beror på större ombyggnadsplaner i övrigt.

Last edited:
Det är en WP 4357 MXMA-gaffel, tror jag skrev det i första inlägget? 43 mm innerben, med offset i hjulinfästningen. Tror att vissa årsmodeller av KTM 625SXC hade den. Hojen är annars en CCM R30 -03 (en KTM Duke-liknande modell), och levererades med den gaffeln original.

I nuläget vill jag nog bara sänka den 3-4 cm (eller motsvarande vad max sänkning på bakdämparen medger). Längre fram funderar jag på sänka den betydligt mer, kanske så mycket som 10-12 cm, men det beror på större ombyggnadsplaner i övrigt.

Då är det nog tyvärr lite värre med fjädrar. 43mm gaffeln har inte lika många kompatibla fjädrar. Vet faktiskt inte på rak arm vilka som kan tänkas passa förutom 625SC supermoto. När det gäller fjäderkontant skall du troligtvis åka med åtminstone 4,8N/mm. Tycker du att även dämpningen är för mesig så borde det gå fint att kopiera shimsningen från samma cykel.

Då är det nog tyvärr lite värre med fjädrar. 43mm gaffeln har inte lika många kompatibla fjädrar. Vet faktiskt inte på rak arm vilka som kan tänkas passa förutom 625SC supermoto. När det gäller fjäderkontant skall du troligtvis åka med åtminstone 4,8N/mm. Tycker du att även dämpningen är för mesig så borde det gå fint att kopiera shimsningen från samma cykel.

Ok, tack för klockrent svar! Får leta runt lite. Racetech gör ju specialfjädrar bl.a.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...