Sänka gaffel med distanser, ja, men hur mycket är rimligt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill sänka min SM både fram och bak, baktill antagligen genom en annan dämpare, och framtill genom att montera distanser i gaffeln för att minska utfjädring. Har dock några funderingar kring det sistnämnda.

Gaffeln är en WP 4357 MXMA, 900 mm längd. Slaglängd är 275 mm (tror jag). Och ja, jag är medveten om att detta egentligen är en crossgaffel, men det är en senare fråga.

För det första, hur mycket är rimligt? Jag vill sänka så mycket som 10-12 cm. Möjligen ännu mer, om det går. För det andra, vilka konsekvenser får en sänkning, om vi enbart ser till gaffeln, även med en mindre sänkning? Jag har läst någonstans att fjäderns förspänning kommer öka (känns rimligt). Kommer lämplig luftspalt också att bli mindre?

Till sist, hur ska distanserna utformas, och vilket material ska de vara av? Funkar plast?

Hur tänkte du nu? sätta i distanser och få en kortare gaffel?:confused:

Min "Supermono" DR 650 sänkte jag bara med att släppa upp gaffelbenen 5-6 cm i kronorna. Så bultade jag clip-on styren i det som stack upp. Blev mäkta fränt. Bak så borrade jag bara ett nytt bulthål i Öhlinaren jag satte dit.:hej

Det går, inga större problem men man får ta bort mer än fjädern.

Nu vet jag inte vad alla delar heter i gaffeln men man sätter distanser så att gaffeln inte kan åka lika långt upp som normalt.

Last edited:

Det går, inga större problem men man får ta bort mer än fjädern.

Nu vet jag inte vad alla delar heter i gaffeln men man sätter distanser så att gaffeln inte kan åka lika långt upp som normalt.

Inte riktigt som Thorped säger, snarare tvärtom. Man sättter distanserna i botten av gaffeln, under fjädern, så att den inte fjädrar ut lika långt. Dvs, det blir som att gaffeln är delvis komprimerad hela tiden.

Min "Supermono" DR 650 sänkte jag bara med att släppa upp gaffelbenen 5-6 cm i kronorna. Så bultade jag clip-on styren i det som stack upp. Blev mäkta fränt. Bak så borrade jag bara ett nytt bulthål i Öhlinaren jag satte dit.:hej

Jag vill behålla nuvarande Fatbar-styre, vilket går över gaffelbenens ovansida, så jag kan max höja gaffelbenen 2-3 cm på det sättet.

-edit- dessutom tycker jag inte det ser snyggt ut när gaffelbenen sticker upp så mycket. Det ser liksom "fel" ut.

Last edited:
Inte riktigt som Thorped säger, snarare tvärtom. Man sättter distanserna i botten av gaffeln, under fjädern, så att den inte fjädrar ut lika långt. Dvs, det blir som att gaffeln är delvis komprimerad hela tiden.

Precis vad jag menade (fast inte kunde uttrycka).

Här i krokarna sitter mina distanser:
Namnlös.jpg

Man begränsar slaglängden, I know broo! ;)

Last edited:
För att förklara hur detta funkar för alla som inte förstår så kan jag dra en kort beskrivning när vi ändå har min fina bild framme. (Sorry Ola lite OT)

31-stången bredvid fjädern rör sig upp och ner i takt med att fjädern rör sig. Då glider denna igenom 42-grejen där min röda ring är, den grejen har nämligen ett hål i sig. 42-grejen sitter i toppen av 58-röret som i sin tur sitter fast i innerbenet. 31-stången sitter även fast längst upp i gaffeln i det där 85-locket. Om man sätter distanser i botten av 31-stången, under 42-grejen, kan denna inte åka lika långt upp som normalt. Därav kan man distansera ner en gaffel. Alla gaffelexperter får ursäkta för min dåliga kunskap på vad alla delar heter.

Boris borde veta hur distansering av gafflar ska göras, han kan allt.

Last edited:
För att förklara hur detta funkar för alla som inte förstår så kan jag dra en kort beskrivning när vi ändå har min fina bild framme. (Sorry Ola lite OT)

.. klipp ...
- förklaring -
.. klipp ...

Ja, ungefär så. Hur som helst, min fråga är alltså hur långa distanserna kan vara maximalt utan att gaffelns prestanda påverkas negativt?

Ibland har jag inte koll. Detta är ett sådant tillfälle. Jag har aldrig sänkt en gaffel mer än ungefär den mängd man gör när man motardkonverterar en crossgaffel.

Sitter och funderar på hur det påverkar gaffelns dynamik om man kortar den. Luftkammaren blir ju mindre dvs den kommer att vara progressiv snabbare men det är ju en önskvärd effekt om man skall gatkonvertera en crossgaffel så det bekymrar inte mig. Shimsning och hydraulik är ju huvudsakligen hastighetsberoende och inte positionsberoende så den borde inte protestera.

Min gissning är att du kan sänka gaffeln ganska ordentligt utan att få problem. Du kommer att uppleva shimsningen för mjuk men det kan du ju åtgärda genom att stoppa i motardsettingen.

Det går utmärkt att svarva till distanser i plast som förhindrar utfjädringen. Jag har gjort mina i något Delrin-liknande jag hade över från ett annat projekt. Har du 505mm långa gaffelfjädrar så passa på att köpa de som är 485mm långa istället så får du inte ett helvete när du skall försöka montera dem.

De flesta framgafflar kan dras ihop genom att stoppa in distanser mellan de delar som fungerar som utfjädringsstopp. Detta är ett etablerat tillvägagångssätt även på gat- och roadracinggafflar.

Den uppenbara fördelen jämfört med att bara flytta framgaffeln i gaffelkronorna är att totallängd såväl som slaglängd minskar lika mycket. Detta betyder att framhjulet får samma läge som tidigare då framgaffeln är helt hoptryckt. Således finns ingen risk för krossad framskärm eller bucklad kylare, eller att man kraschar för att framhjulet slår fast mot ventilkåpan första gången man bromsar efter gaffelflytten...

Att dra ihop framgaffeln med invändiga distanser medför också att fjädern trycks ihop (förspänns) lika mycket. Om du vill behålla samma fjäder måste du hitta någon metod att minska denna förspänning. Om fjädern står på en distans eller ett så kallat förspänningsrör så måste denna kortas lika mycket (eller nästan lika mycket) som du drar ihop gaffeln. Om detta är omöjligt så måste du leta efter en kortare fjäder. Konsultera Boris om vad som finns tillgängligt till KTM-gafflar.

Om du gör en riktig motard-konvertering så kommer du ändå att vilja byta fjäder till en lite styvare.

Det går utmärkt att svarva till distanser i plast som förhindrar utfjädringen. Jag har gjort mina i något Delrin-liknande jag hade över från ett annat projekt. Har du 505mm långa gaffelfjädrar så passa på att köpa de som är 485mm långa istället så får du inte ett helvete när du skall försöka montera dem.

Bra tips. Att kapa fjädrarna till en mer passande längd är förstås dåligt? Tänker jag fel om jag tror att effekten blir en hårdare fjäder?

Att själv korta en framgaffelfjäder är inte att rekommendera. Den blir styvare, men original gaffelfjädrar brukar ha ganska schyssta ändvarv som är både nedlagda och planslipade. Svårt att återskapa själv.

Ibland har jag inte koll. Detta är ett sådant tillfälle. Jag har aldrig sänkt en gaffel mer än ungefär den mängd man gör när man motardkonverterar en crossgaffel.

Sitter och funderar på hur det påverkar gaffelns dynamik om man kortar den. Luftkammaren blir ju mindre dvs den kommer att vara progressiv snabbare men det är ju en önskvärd effekt om man skall gatkonvertera en crossgaffel så det bekymrar inte mig. Shimsning och hydraulik är ju huvudsakligen hastighetsberoende och inte positionsberoende så den borde inte protestera.

Min gissning är att du kan sänka gaffeln ganska ordentligt utan att få problem. Du kommer att uppleva shimsningen för mjuk men det kan du ju åtgärda genom att stoppa i motardsettingen.

Tack för detta!
Jo, att den är väldigt mjuk är ju redan någon jag har upplevt. Gaffeln sitter alltså redan på hojen.
Finns det kortare fjädrar än 485 mm?

De flesta framgafflar kan dras ihop genom att stoppa in distanser mellan de delar som fungerar som utfjädringsstopp. Detta är ett etablerat tillvägagångssätt även på gat- och roadracinggafflar.

Den uppenbara fördelen jämfört med att bara flytta framgaffeln i gaffelkronorna är att totallängd såväl som slaglängd minskar lika mycket. Detta betyder att framhjulet får samma läge som tidigare då framgaffeln är helt hoptryckt. Således finns ingen risk för krossad framskärm eller bucklad kylare, eller att man kraschar för att framhjulet slår fast mot ventilkåpan första gången man bromsar efter gaffelflytten...

Att dra ihop framgaffeln med invändiga distanser medför också att fjädern trycks ihop (förspänns) lika mycket. Om du vill behålla samma fjäder måste du hitta någon metod att minska denna förspänning. Om fjädern står på en distans eller ett så kallat förspänningsrör så måste denna kortas lika mycket (eller nästan lika mycket) som du drar ihop gaffeln. Om detta är omöjligt så måste du leta efter en kortare fjäder. Konsultera Boris om vad som finns tillgängligt till KTM-gafflar.

Om du gör en riktig motard-konvertering så kommer du ändå att vilja byta fjäder till en lite styvare.

Tack för utförligt svar. Har inte haft isär gaffeln, så vågar inte svara på om det finns förspänningsrör eller ej, men jag tror inte det? Befintlig fjäder är väldigt mjuk, ja. Frågar dig också, för säkerhets skull: att korta fjädern är inte ett realistiskt alternativ eller?

-edit- nevermind, redan fått svar :tummenupp

Att själv korta en framgaffelfjäder är inte att rekommendera. Den blir styvare, men original gaffelfjädrar brukar ha ganska schyssta ändvarv som är både nedlagda och planslipade. Svårt att återskapa själv.

Ok, ja, det låter svårt att få till det bra då. Det är förvisso en budgetlösning jag är ute efter, men gaffelfjädrar går ju att hitta för rimliga pengar.

Tack för detta!
Jo, att den är väldigt mjuk är ju redan någon jag har upplevt. Gaffeln sitter alltså redan på hojen.
Finns det kortare fjädrar än 485 mm?

Har du en bild på gaffeln? Vilken modell är den ursprungligen tagen ifrån? Hur mycket hade du tänkt sänka den?

Ja det finns kompatibla fjädrar som är kortare till de flesta KTM gafflar. Störst sortiment har http://slavensracing.com/product-category/suspension/fork-springs/

De kortaste jag känner till som passar i KTM SX/EXC gafflar är 450/560 SMR fjädrarna som heter 91410020S och de är 455mm långa. Lär inte vara jättevanliga beg dock....

Last edited:
Kan intyga, ETT RENT HELVETE!

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=46277&art=25049290 425 mm räcker det? ...Fast dom var visst lite mjuka...:glömdet

Last edited:

Då är jag:tummenupp med

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck