sänka framgaffel

• Thread starter Thread starter RS
  • Start date Start date

RS

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Yamaha yzf supermoto
glidarhojj moto guzzi v65

om man ska flytta ner styrkronan på gafflarna hur mycket kan man göra det`?
alltså finns det några begränsningar på hojjens funktion om man trycker ner den för långt så gaffelpinnarna kanske sticker upp5-10 cm över styrkronan?

Stödet blir för långt. Framskärmen klappar i undre kronan. Hjulet tar i kylaren. Det var väl de tänkbara sakerna jag kan komma på rakt uppåner.

Stödet blir för långt. Framskärmen klappar i undre kronan. Hjulet tar i kylaren. Det var väl de tänkbara sakerna jag kan komma på rakt uppåner.

Håller med.
Man måste kolla frigången med bottnad gaffel.
När man sänker gaffeln, så får man räkna med att sätta distanser i fjäderbenen.
Vid för stora förändringar, så blir köregenskaperna underliga, emedan man dels ändrar försprång, gaffelvinkel och tyngdpunkt, men också genom att distanserna ändrar "hänget" och begränsar fjädringsvägen.
Ergo:
Gör det.
Men med måtta.

förutom ovan nämda saker kan de bli underligt o köra.. men de är la väl bara o prova.
bruka ju gå o sänka inne i gaffeln oså, sen kapar man fjädern(inne i) fast inte lika mycket som du sänker=hårdare gaffel. om de är bra el rätt ver jag inte men de funkar.

edit: hanns med lite mer svar innan min kom med :)

Hur kollar jag frigången med bottnad gaffel på lättaste sätt?

När jag spännde ner den på släpet så spännde jag ner den ca 7 cm då var det ju nästan stummt. Då var det en bra bit från stänkskärmen. så om jag flyttar ner den 5 cm borde det inte bli någon skillnad typ.
bara flytta ner och inget mer bör behövas ser det ut som iaf..
Kanske stödet men finns även centralstöd:P

När jag spännde ner den på släpet så spännde jag ner den ca 7 cm då var det ju nästan stummt. Då var det en bra bit från stänkskärmen. så om jag flyttar ner den 5 cm borde det inte bli någon skillnad typ.

Flyttar du ner den 5cm så kommer den ju sjunka 7cm igen, från det nya läget.

Hur kollar jag frigången med bottnad gaffel på lättaste sätt?

bara flytta ner och inget mer bör behövas ser det ut som iaf..
Kanske stödet men finns även centralstöd:P

Tillsammans med en kompis skruvar du bort toppkapsylerna på båda gaffelbenen. Hojen sjunker då ner totalt genom att fjädrarna kommer upp. Därför kan det vara lämpligt att vara två. Om du inte är väldigt stark.
Nu står gaffeln i botten. Helt utan fjädrar. Då ser du hur mycket marginal du har till alla ställen.
Hojen blir vingligare om du skjuter ner benen för mycket. 2-3 cm brukar gå bra. Mer än så ska man vara väldigt försiktig och anlita någon duktig provförare. Sänk helst lika mycket bak.

Mats

7cm
Troligtvis är fjädringsvägen 12-15cm. Kan vara kortare och längre. Men det är ganska vanligt.

Mats

Last edited:
Finns ofta kompletta sänkningssatser som sänker fram och bak inklusive kortare sidostöd så hojjen inte står rakt upp med originalstöd,vet inte var man kan hitta det till din hojj dock..

HAHAHA SMart det tänkte jag inte på, var nog lite för trött i tänkandet :död

Tillsammans med en kompis skruvar du bort toppkapsylerna på båda gaffelbenen. Hojen sjunker då ner totalt genom att fjädrarna kommer upp. Därför kan det vara lämpligt att vara två. Om du inte är väldigt stark.
Nu står gaffeln i botten. Helt utan fjädrar. Då ser du hur mycket marginal du har till alla ställen.
Hojen blir vingligare om du skjuter ner benen för mycket. 2-3 cm brukar gå bra. Mer än så ska man vara väldigt försiktig och anlita någon duktig provförare. Sänk helst lika mycket bak.

Mats

7cm
Troligtvis är fjädringsvägen 12-15cm. Kan vara kortare och längre. Men det är ganska vanligt.

Mats

Om man tar bort kapsylerna kommer det inte ur olja då eller är den längre ner?

Kanske blir å sälja istället:P lite omständigt när man inte mekar så mycket

Last edited:
Nu har jag börjat skruva.
Blir att sänka ca 2 cm får räcka så det inte märks så mycket på körningen.

MEN MEN

har lossat alla skruvar men kan inte rubba gaffelbenen iaf?

Någon som har något knep?
Har testa att sätta spännband från hjulaxeln till styret men dämparen trycktes bara ihop. Blev inget sänkande effekt vid styrkronan.

Nu har jag börjat skruva.
Blir att sänka ca 2 cm får räcka så det inte märks så mycket på körningen.

MEN MEN

har lossat alla skruvar men kan inte rubba gaffelbenen iaf?

Någon som har något knep?
Har testa att sätta spännband från hjulaxeln till styret men dämparen trycktes bara ihop. Blev inget sänkande effekt vid styrkronan.

brukar sitta fastklämd ganska bra även med skruvarna ute, jag brukar ta en spårmejsel och knacka in i springan mellan ingångshålet där skruven ska vara och hålet med gängorna lite försiktigt, så att klon somhåller runt gaffeln öppnar sig så brukar det gå lätt att flytta runt gaffeln sen :tummenupp

edit:läste lite noggrannare vad du skrev nu och såg att du ej lossat framhjulet, nog säkrast att plocka av framhjulet först och flytta ett gaffelben i taget :)

Last edited:
ok. Tack för hjälpen. löste sig mycket lättare när jag tog av hjulet.

Back