Sänka en yamaha YZF-r125

2finez

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2010
Ort
värnamo
Hoj
2009 yamaha YZF-r125
Hej på er alla!
Ursäkta om det redan finns en liknande tråd eller om jag postat den fel men har sökt och inte hittat något som gett mig ett bra svar.
Har även googlat men hittade heller inget.

Jag är intresserad av att skaffa mc-körkort och sedan köpa en yamaha YZF-r125 (eller någon liknande mc)
Mitt problem är att jag bara är 162 cm lång och därmed kommer att ha svårt att nå till marken när jag sätter mig på den :(

Så till min fråga då, finns det något bra sätt att sänka dem på ett bra sätt?
Är nybörjare så har inte så mycket kunskap inom detta området som ni märker:tungan

Tacksam för svar! :)
 
Hmm sänka den? Kanske är möjligt att justera bakdämparn lite men inte mkt. Tror inte de ska vara nått problem att nå ner egentligen. Prova hos en återförsäljare :tummenupp

Eller får du hoppas på att du växer lite :yoparty

Snabb fråga: hur känns det att va så kort? måste va rätt chill ändå :)
Kommer knappt ihåg, själv är man 1,90 +
 
Hmm sänka den? Kanske är möjligt att justera bakdämparn lite men inte mkt. Tror inte de ska vara nått problem att nå ner egentligen. Prova hos en återförsäljare :tummenupp

Eller får du hoppas på att du växer lite :yoparty

Snabb fråga: hur känns det att va så kort? måste va rätt chill ändå :)
Kommer knappt ihåg, själv är man 1,90 +



Tack för svaret!!
Jag får nog göra som du säger..dra o testa hos nån återförsäljare ja:)

Chill o chill..det är lite svårt att hitta kläder ibland och jobbigt när man ska hämta saker som ligger högt upp på någon hylla.. Men annars har jag inte haft några problem förutom att nå ner ordentligt på moppen jag hade :(

back to topic:
har hört att det finns "sänk kits" eller vad dom nu heter..rätta mig ni som vet :)
var kan man få tag på dom och måste man göra sånt själv när man köpt ett?:gnissla
 
En CBR 125 R är mindre och kompaktare än en yamaha YZF-r125, som är lite mer vuxet dimensionerad. Rekommenderar att åtminstone provköra hondan, tror att du kommer sitta bättre på den.
 
Om det är länkagesystem där bak så är det bara till att köpa/göra ett längre dogbone.
 
En CBR 125 R är mindre och kompaktare än en yamaha YZF-r125, som är lite mer vuxet dimensionerad. Rekommenderar att åtminstone provköra hondan, tror att du kommer sitta bättre på den.

Jo har också kollat in den men inte gjort någon mer "research" på den.
tyckte inte om designen på den så var inte så intresserad då jag valde yamahan pga utseendet.:banana
Men får jag chansen så ska jag nog testa den!

Om det är länkagesystem där bak så är det bara till att köpa/göra ett längre dogbone.

Då jag inte kan något om mc så kan jag inte svara på om det är något länkagesystem där bak men min fråga är du vad ett dogbone är?
Är det dyrt att köpa det och är det dyrt att be en verkstad göra jobbet åt mig?:confused:
 
Last edited:
Har du provsuttit en sådan? Jag har tjejkompisar på strax över 150 som kör rr-cyklar i orginalskick.. Bör inte vara några probs. Det räcker att du får ner ena foten..
 
Har du provsuttit en sådan? Jag har tjejkompisar på strax över 150 som kör rr-cyklar i orginalskick.. Bör inte vara några probs. Det räcker att du får ner ena foten..

:tummenupp

Väldigt många som kör tex motocross eller enduro når inte ned med båda benen till marken på en gång.

Med lite planering brukar det sällan vara problem. Problemen är oftast med osäker förare som åker på konstigt ställe, som tex in på någons garageuppfart som lutar och när hojen börjar luta ska sätta ner foten och det då är på 'låga' sidan så benet inte räcker.
 
Det är en såpass lätt hoj så det är nog inga större problem även om inte hela foten når till backen. Crash puckar kan vara en bra inversteering om du skulle stanna så olämpligt att du ändå skulle tappa den.

S-racing har en sänkningssats som sänker den 40 mm bak, kostar 1400 spänn. Tänk bara på att det är lättare att skrapa i olika delar vid körning. Det finns även MC-stövlar med högre sula.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top