Sänka en suzuki gsx-r1000 2012

maritad62

Ny medlem
Gick med
19 May 2012
Ort
Luleå
Hoj
2011 Yamaha xj6 1995 Suzuki Savage 2005 Honda cr85r
Nån som har kunskap gällande att sänka en Suzuki GSX-R1000? Är det att rekommendera? Ändras köregenskaperna?
 
Tror inte det är något att rekommendera, kör egenskapen försämras ju vilket är ganska självklart. Hojjen är ju byggd för den höjden osv och testad på banor etc så. Dock tror jag inte det är något som skulle störa någon som kör på vägarna om det nu passar en bättre med lägre hoj

edit: sen beror det ju på hur mycket du ska sänka. Sänker du förmycket lär du ta emot lite här och där.
 
Beror på hur mycket och hur. Släppa ner gaffelkronor eller med ställbara "hundben" till stötdämparen bak? Både och kanske?
 
Jag har en sänkt xj6:a som enligt uppgift har samma propotioner som när den var 3 cm högre. Köpte den fabriksny 2011 från Yamahacenter som åxå sänkte den. Det finns sänkningssatser på 3 cm till gsx-r åxå. Köregenskaperna kanske förändras men försämras dom bara för att mc:n är lägre? Jag är lätt så dämparmässigt tror jag inte det spelar roll. xj6:an går som ett snöre - det enda jag märkt är att den hamnar i nån sorts självsvängning när jag kör i topphastighet men om det har med sänkningen att göra... har det det så känns det tungt..
 
hahaha.. inte schysst! Dom där kan du stoppa upp! Jag SKA ha en gsx-r! Får väl köra mot rött..
 
Jag har en sänkt xj6:a som enligt uppgift har samma propotioner som när den var 3 cm högre. Köpte den fabriksny 2011 från Yamahacenter som åxå sänkte den. Det finns sänkningssatser på 3 cm till gsx-r åxå. Köregenskaperna kanske förändras men försämras dom bara för att mc:n är lägre? Jag är lätt så dämparmässigt tror jag inte det spelar roll. xj6:an går som ett snöre - det enda jag märkt är att den hamnar i nån sorts självsvängning när jag kör i topphastighet men om det har med sänkningen att göra... har det det så känns det tungt..

Förmodligen har du för styv fjädring om du väger mindre än 70 kg(troligt). Både XJ'n och gsxr'n mår nog bra av att göra en riktig fjädringsinställning och byta till mjukare fjädrar. På http://www.racetech.com/page/id/80 kan du själv jämföra standard mot vad du borde ha enligt din vikt.

Sänka 3 cm borde gå bra om du inte pressar den till max på en bana (få klarar det). Min 750 har en "båtdel" på kraschkåporna som är 5 cm lägre än orginal utan problem och tung som man är har fjädringen aldrig bottnat.
 
Så länge du sänker lika mycket fram och bak (mätt på hjulaxlarna...!) så förblir framändens geometri samt viktfördelningen mellan hjulen densamma som före sänkningen. Detta innebär att de flesta egenskaper inte ändras särskilt mycket och inget blir farligt. Eftersom du bara flyttar motorcykelns tyngdpunkt rakt ner så blir hojen snabbare vid riktningsbyten från sida till sida, men hojen kommer också att kräva en större lutningsvinkel för att komma runt samma kurva med samma hastighet som före sänkningen.

Sedan finns naturligtvis praktiska gränser för sänkningen. Avgassystem och diverse kåpdelar kommer helt enkelt för nära marken. GSX-R 1000 K9-L2 har redan i standardskick en del frigångsproblem vid bankörning, så du kommer inte att kunna sänka särskilt mycket innan du får problem vid kurvtagning.

Sänkning fram fixas lämpligast genom att flytta gaffelbenen uppåt i kronorna. Sänkning bak fixas lämpligast med en kortare stötdämpare. Kom ihåg att stötdämparlänkaget har en utväxling på ungefär 2:1, därför blir en millimeter på stötdämparen två millimeter på hjulaxeln. Jag rekommenderar aldrig så kallade sänksatser som bara består av dragstag till stötdämparlänkaget då jag aldrig sett en sådan sats som ger fungerande fjädring (de brukar sabotera länkagets utväxling totalt).

"Fuskvarianten" är att du först provar att plocka av så mycket fjäderförspänning du kan både fram och bak.
 
Tack för alla svar - det finns en hel del matnyttigt här som jag ska forska vidare på! God Jul på er!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top