Sänka en husaberg?

lämna in gaffel och stötdämpare till en verkstad kanske...?

är lätt fixat men kostar väl några kronor.

Räcker det med ett par cm så bygg inte om stötdämparna direkt...
Ta av sadelöverdraget och skär ner sadeln istället. Kan göras med ex ett bågfilsblad och sen är det bara att nita dit sadelöverdraget igen...
På detta vis kan du sänka sadelhöjden ca 40mm max...
Jag gjorde det på en tjejs enduro hoj för nåt år sen och hon hade inga problem att åka enduro med sin Husa 400 efter det...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

smart där...jag tänkte bara på sänkning för motardkörning o sånt :kocko

Ragnar på lelles har iaf sänkningskit bak som sänker några CM på KTM, kanske passar husa med... Fram går det ju att höja styret och skjuta upp gafflarna. Höjer man lika mycket i fram som i bak så BÖR väl inte styrvinkeln och så ändras heller...

-Johan

Dax att plocka fram den här tråden. Mailade till Ragnar för att kolla efter sänkningssats bak, men till Husan hade han inget. Det han hade var till KTM LC4 och det passar inte. Är det att lämna in för ombyggnad på verkstad som gäller om man vill ha ner den en bit? Inte sugen på att skära ner sadeln. :D

Åk långt ut i skogen, leta upp ett kärr...... sänk skiten där, dra fast ett snöre med en boj på ifall du ångrar dig. :kocko :va :3freak :dummer :hihi :7peta

NÄrå..... det finns nog inte någon sänkningssats till husan, eftersom den inte har några dogbones till länkaget som tex, ktm har på sina lc4or, dvs stagen som sitter under svingen vid stötdämaren, sätt dit längre så blir den lägre.
:)
von reisen skrev:
Dax att plocka fram den här tråden. Mailade till Ragnar för att kolla efter sänkningssats bak, men till Husan hade han inget. Det han hade var till KTM LC4 och det passar inte. Är det att lämna in för ombyggnad på verkstad som gäller om man vill ha ner den en bit? Inte sugen på att skära ner sadeln. :D

Favoritkärret var fullt ju, låg en djäkla ful (tantkörd) 04:a där utan motor såg fan bränd ut också. Vet du nåt om det ?:7peta :arsele :D

Tom Byron skrev:
Åk långt ut i skogen, leta upp ett kärr...... sänk skiten där, dra fast ett snöre med en boj på ifall du ångrar dig. :kocko :va :3freak :dummer :hihi :7peta

NÄrå..... det finns nog inte någon sänkningssats till husan, eftersom den inte har några dogbones till länkaget som tex, ktm har på sina lc4or, dvs stagen som sitter under svingen vid stötdämaren, sätt dit längre så blir den lägre.
:)

De "riktiga" FS-modellerna är ju klart lägst på marknaden redan som det är. Jag har satt tjejer som inte är mer än ~165 på min och de har har inga problems alls. Har man hoj med fjädring från FE eller FC (typ Dirt (T)rac(k)er) och vill ha en lägre hoj att köra SM med kan det rekomenderas att handla A) Ny hoj eller B) SM-gaffel & bakdämpare. Lite dyrt, jag vet men det blir jäkligt bra resultat oxå...

Last edited:
Supermoto skrev:
De "riktiga" FS-modellerna är ju klart lägst på marknaden redan som det är. Jag har satt tjejer som inte är mer än ~165 på min och de har har inga problems alls. Har man hoj med fjädring från FE eller FC (typ Dirt (T)rac(k)er) och vill ha en lägre hoj att köra SM med kan det rekomenderas att handla A) Ny hoj eller B) SM-gaffel & bakdämpare. Lite dyrt, jag vet men det blir jäkligt bra resultat oxå...

Ok, inte ny hoj, när jag köpte hojen fick jag välja utförande, det sitter SM-fjädring bak o fram bla. Påstår inte att hojen skulle bli bättre av sänka den men var sugen på att testa det (för en mindre peng), fram är ju en baggis att sänka. Men jag får väl gör nåt nyttigare med hojen... :D

von reisen skrev:
Ok, inte ny hoj, när jag köpte hojen fick jag välja utförande, det sitter SM-fjädring bak o fram bla. Påstår inte att hojen skulle bli bättre av sänka den men var sugen på att testa det (för en mindre peng), fram är ju en baggis att sänka. Men jag får väl gör nåt nyttigare med hojen... :D
För en JÄTTEliten peng kan du testa först att höja gaffelbenen så mkt det går för ändrade styregenskaper (gratis). Tycker du det känns bättre så höj styret lite mha distanser (billigt) så kan du höja benen ännu mer.

Sänk inte hojen för mycket bara. Det är onödigt att börja skrapa bort fotpinnarna mer än nödvändigt. Det ska vara en väl avvägd kompromiss mellan markfrigång vid kurvtagning och hopp och att man ska kunna hålla framhjulet i backen vid acceleration (och bakhjulet vid retardation) samt få bättre väghållning för asfaltsåka.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back