Sänka en Cbr 600 ???

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Har en Cbr 600f f -97, men är på tok för kort för att nå ner ordentligt... har sänkt den 2-3 cm i fram genom att trycka ner gaffeln... Men det räcker inte, vill sänka den i bak oxå.

Måste man byta stötdämparen eller kan man påverka originaldämparen på något sätt för att få ner hojen 1-2 cm till?

Kom inte med några kommentarer som att byt hoj osv...
Tack på förhand! :Bugar
//Maria
 
Tror du bara kan byta "dog-legs" på den,, eller vad dem heter/kallas. Det är
alltså två småpinnar som ser ut som ett par "godis" hundben, som sitter mellan
dämparen och svingen. Går ofta göra egna lite kortare (om man har händiga
kompisar med bra maskiner) eller så finns det nog o köpa.

Min farbror gjorde det på sin SV650 för att hans fru skulle nå ner på hojen.

Lycka till :)
 
Avelin skrev:
Tror du bara kan byta "dog-legs" på den,, eller vad dem heter/kallas. Det är
alltså två småpinnar som ser ut som ett par "godis" hundben, som sitter mellan
dämparen och svingen. Går ofta göra egna lite kortare (om man har händiga
kompisar med bra maskiner) eller så finns det nog o köpa.

Min farbror gjorde det på sin SV650 för att hans fru skulle nå ner på hojen.

Lycka till :)

Gör dem INTE kortare! De skall vara längre än orginal för att hojjen ska bli lägre.
 
Det finns lägre sitsar att köpa för att kommer ner ett par cm till.


EDIT: De kanske var hemmgjorda iofs :va En trafikskola hade extra lägre sitsar på sina övhojar.
 
Last edited:
Det är nog enklare att göra nya. Du behöver i princip bara ta 2 plattjärn och borra hål i dom.. Sen kan det ju vara bra att ha kvar orginal om du någon gång ska sälja mcn
 
Valentinic skrev:
Skruva av orginalbenen. Rita av måtten. Gå till en mekanisk verkstad och be dem göra sådana hundben som du har på ritningen fast 5 mm längre i något lämpligt material.

Lycka till :)


Räcker det med 5mm? Hur mycket längre kan man göra dem utan att hojen blir "knasig" att köra?
 
Maria1980 skrev:
Hur gör man dem längre då? Är det svetsbart material?

Du byter dom som sitter där. Det är motsatsen till "Tail raisers" på utrikiska. Ring din lokala MC-pryls leverantör o kolla läget.

Blir inte hojen längre o på så vis mer trögsvängd av en sådan här operation?
 
Maria1980 skrev:
Räcker det med 5mm? Hur mycket längre kan man göra dem utan att hojen blir "knasig" att köra?

Njaa, när jag tänker efter så borde du kanske ta lite mer, 1cm. Kanske mer. Jag höjde min FZR och den var 5mm kortare än orginal och det gjorde 3 cm längst bak på hojjen. Dock märkte jag ingen direkt skillnad på sadelhöjden. Det blir ju inte så fruktansvärt stora kostnader om du går till en mekanisk verkstad, så det är ju bara att testa :)
 
CorbenDallas skrev:
...
Blir inte hojen längre o på så vis mer trögsvängd av en sådan här operation?

Jo. Vill man minska denna effekt lite så kan man sjuta upp gaffelbenen i styrkronan lite. Dessa operationer minskar ju markfrigången en aning, men det får man ju räkna med! Man kan inte få allt :)
 
Last edited:
Känns som mycket jobb för lite effekt... (?)
Såg inte ut att vara några större knix när du blåste förbi
jobbet (OK/Q8) i somras men jag kan ha fel... Tydligen.
Skulle tycka att det var synd att sänka "frihöjden" ytterligare...
Men kan ju vara jag som är "för mycket" för 600'an också... :hihi
 
Om du kan så fota de som sitter där eller leta på någon bild,
mät dem (håldiameter och cc-mått(avstånd hål-hål)) och PM'a mig.
Jag har ett par (orginal) som ligger här efter min förra hoj.
Jag satte dit plattjärn och fick upp cutsen dit jag ville.
De var 8.5 mm kortare.
Orginal kanske är längre och passar din hoj?
(De är inte från en CBR)

Höres
P

Ps. Ett alternativ är att byta till en race-cuts och göra en ny bakram.
Det är iofs lite dyrare.
Men det är ganska enkelt om bef.bakram är skruvad i ramen.
Gjorde en till min nuvarande hoj för att få dit Soloseat och seatpipe.
 
Kan man på något sätt skruva dämparen så att hojen blir lägre? Måste man besikta om hojen när man sänkt den både fram & bak och brukar de isåfall godkänna ett sådant ingrepp?
 
Maria1980 skrev:
Har en Cbr 600f f -97, men är på tok för kort för att nå ner ordentligt... har sänkt den 2-3 cm i fram genom att trycka ner gaffeln... Men det räcker inte, vill sänka den i bak oxå.

Måste man byta stötdämparen eller kan man påverka originaldämparen på något sätt för att få ner hojen 1-2 cm till?

Kom inte med några kommentarer som att byt hoj osv...
Tack på förhand! :Bugar
//Maria


Häng upp bakdelen på hojen i spännband till taket eller liknande. Ta bort de såkallade hundbenen. Sänk ner hojen till önskad höjd och mät sen hur långa de nya hundbenen skall bli. Det är olika mellan olika fabrikat. Det brukar finnas färdiga att köpa hos återförsäljare men de brukar inte sänka mer än ca 2-4 cm vilket inte märks så mycket som man tror. Sänk sedan gaffeln motsvarande. Tänk på markfrigången. Det är en lätt sak att fixa. Lycka till :tummenupp
 
Valentinic skrev:
Gör dem INTE kortare! De skall vara längre än orginal för att hojjen ska bli lägre.
Tack,, tänkte fel! ,,skyllerpå allt snor som simmar runt i huvudet för stunden!
Host, harkel och snörvel! :( :crash :sjuk
 
sänka

tjo
messa min PM så ska jag försöka komma ihåg o kolla hur en tjejkompis gjorde..
Hon sänkte sig R6 rätt rejält.

tjo :yoparty
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top