Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bastarden skrev:Tjena,
Hur mkt törs man sänka en CBR600 fram utan att den blir för snabb styrd??
Sen, hur sänker man den bak enkelt??
Tacksam för svar innan jag börjar pilla...![]()
/Danne
smajlet skrev:Ingen som vet?
Jag tittade lite på min CBR 600 -91, På Bakstötdämpare sitter det någon vridringsring med sifrorna 1 till 12. Undrar om det kan vara styvheten eller något man kan sänka den med så jag undrar åxå![]()
![]()
Att förändra ett chassies egenskaper genom att sänka markfrigången och cg är inte "bara att".Bastarden skrev:Tjena,
Hur mkt törs man sänka en CBR600 fram utan att den blir för snabb styrd??
Sen, hur sänker man den bak enkelt??
Tacksam för svar innan jag börjar pilla...![]()
/Danne
VRM Roffe skrev:Att förändra ett chassies egenskaper genom att sänka markfrigången och cg är inte "bara att".
En nog så viktig del är reservrörelsemån för fjädringskomponenterna.
När man sätter upp ett chassie för racingändamål till en tävling så vet man banans struktur och ogämnheter som man kan läsa av från telemetrin.
Det medför att man vet exakt hur mycket fjädringen rör sig och man kan ställa in preload, hårdhet på fjädrarna,fjädringslängd samt returdämpning.
Är man istället på vanlig landsväg så ska man akta sig NOGA för att sänka för mycket.
Rätt var det är så kommer ett potthål och dina komponenter bottnar ur...
eller om du kör hårt in i en rondell och det börjar bli kritiskt när en kepsprydd idiot som kommer ivägen
Då jäklar är det inte kul för det är INTE svårt att crasha då........
Efter som du ställer frågan på det viset så anar jag att du inte har så mycket erfarenheter inom området så då är min rekomendation.
LÅT BLI så har du fortfarande marginaler kvar om det blir en situation.
Med all vänlig tanke som finns
Roffe
smajlet skrev:Jag blev nyfiken på denna tråd när denna frågan kom upp för min sambo skall övningsköra med mig och har problem med att nå ner ordentligt så det hade ju varit bra att få ner den en bit så tjäner hon sig nog säkrare när hon övningskör.![]()
MattzzoN skrev:På cbr 600 91-98 kan byta nedre länkarm till längre ca 10mm för att få ner tailen ett par centimetrar, samtidigt kan du sänka gafflarna några centimetrar.
Bastarden skrev:Finns det att få tag på länken någonstans eller e det egentillverkning som
gäller?
Okay...MattzzoN skrev:Jag har inte sett dom någonstans, finns säkert på någon utländsk sida, själv har jag gjort en egen fast 10mm kortare för att hissa tailen.
Bastarden skrev:Okay...![]()
Plockade du över gummibussningarna/lagringen från orginalet då eller?
/D
poke skrev:
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |