Sänka CBR 600 -91?

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki
Tjena,

Hur mkt törs man sänka en CBR600 fram utan att den blir för snabb styrd??

Sen, hur sänker man den bak enkelt??

Tacksam för svar innan jag börjar pilla... :3freak

/Danne

Bastarden skrev:
Tjena,

/Danne

åh, ngt jag undrar över oxå! behöver en låååg hoj! :4skrika

Ingen som vet?

Jag tittade lite på min CBR 600 -91, På Bakstötdämpare sitter det någon vridringsring med sifrorna 1 till 12. Undrar om det kan vara styvheten eller något man kan sänka den med så jag undrar åxå :va :Bugar

Du får känna dig fram, ta 0,5 cm i taget och provkört, provocera cykeln över ojämnheter och dyl. Omöjligt att säga exakt vart gränsen går, skiljer sig beroende på däck och övrig kondition på cykeln.

smajlet skrev:
Ingen som vet?

Jag tittade lite på min CBR 600 -91, På Bakstötdämpare sitter det någon vridringsring med sifrorna 1 till 12. Undrar om det kan vara styvheten eller något man kan sänka den med så jag undrar åxå :va :Bugar

Det är nog förspänningen. I läge "1" så är den typ obefintlig.
Det sänker i praktiken hojen när du sätter dig på den på bekostnad av helt förstöd fjädring.
Det du ska leta efter är ett annat länkage till bämparen sk. "dogbones", hundben allså.
Du får du en fjädring som funkar samt en lägre sitthöjd. Fram ska du inte behöva sänka om du inte är dvärg. Om du är dvärg så är nog det bästa om du försökte regga en minimoto för allmän väg.

Sen finns ju den enkla varianten att helt enkelt skära bort någon centimeter av skumgummit i sadeln.

Bastarden skrev:
Tjena,

/Danne
Att förändra ett chassies egenskaper genom att sänka markfrigången och cg är inte "bara att".
En nog så viktig del är reservrörelsemån för fjädringskomponenterna.

När man sätter upp ett chassie för racingändamål till en tävling så vet man banans struktur och ogämnheter som man kan läsa av från telemetrin.
Det medför att man vet exakt hur mycket fjädringen rör sig och man kan ställa in preload, hårdhet på fjädrarna,fjädringslängd samt returdämpning.

Är man istället på vanlig landsväg så ska man akta sig NOGA för att sänka för mycket.
Rätt var det är så kommer ett potthål och dina komponenter bottnar ur...
eller om du kör hårt in i en rondell och det börjar bli kritiskt när en kepsprydd idiot som kommer ivägen
Då jäklar är det inte kul för det är INTE svårt att crasha då........

Efter som du ställer frågan på det viset så anar jag att du inte har så mycket erfarenheter inom området så då är min rekomendation.

LÅT BLI så har du fortfarande marginaler kvar om det blir en situation.
Med all vänlig tanke som finns
Roffe

VRM Roffe skrev:
Att förändra ett chassies egenskaper genom att sänka markfrigången och cg är inte "bara att".
En nog så viktig del är reservrörelsemån för fjädringskomponenterna.

När man sätter upp ett chassie för racingändamål till en tävling så vet man banans struktur och ogämnheter som man kan läsa av från telemetrin.
Det medför att man vet exakt hur mycket fjädringen rör sig och man kan ställa in preload, hårdhet på fjädrarna,fjädringslängd samt returdämpning.

Är man istället på vanlig landsväg så ska man akta sig NOGA för att sänka för mycket.
Rätt var det är så kommer ett potthål och dina komponenter bottnar ur...
eller om du kör hårt in i en rondell och det börjar bli kritiskt när en kepsprydd idiot som kommer ivägen
Då jäklar är det inte kul för det är INTE svårt att crasha då........

Efter som du ställer frågan på det viset så anar jag att du inte har så mycket erfarenheter inom området så då är min rekomendation.

LÅT BLI så har du fortfarande marginaler kvar om det blir en situation.
Med all vänlig tanke som finns
Roffe

Tjena,

Helt sant ska man vara försiktig med att ändra för mkt...
Skrattar mig fortfarande lycklig att jag fick till
min gammel Z1000 med ZXR750 sving, monodämpare & gaffel så bra som det blev. Nu ska bara motorn gå som den ska oxå!! :huvet
Fördelen där var att jag kunde måtta mot ZXR ramen och få ganska lika vinklar etc. då allt gjordes nytt...

Tycker det borde bli lite skumt med ett kortare "dogbone" ?.? Eller tänker jag fel?, vore enkelt att bara göra ett kortare sådant!!
Fast nu när jag kikat liiite mer så är nog det bästa alternativet att hyvla av
sadeln lite... :tummenupp

/Danne

NU SKA VI INTE över driva detta ämne förmycket

Jag har kört sänkta hojar i 15 år å så känsligt är det inte faktum är att 80% av så kallade gatåkare skulle ha mycke att vinna på at få nervösa räjshojar så som R1an å liknande lite lugnare å inte så spår nervösa

man tar ju inte ut en nysänkt hoj å tok kör den ¨på extrema vägar direkt utan att känna sig för jag har sett liknande trådar som denna flera gånge å tänkte att nu måste ja skriva vad jag anser

Jag tycker att det är helrätt av tjejer tillexempel som vill ha en räjsig hoj men som inte når ner att jusst sänka hojen syftet är ju inte att slå banrekord på karlskoga eller liknande utan att anpassa til ens eget tycke å kropps storlek

Så visst sänk ere hojar om ni inte når ner men rådfråga nån som gjort det förut no big deal

Peter

Jag blev nyfiken på denna tråd när denna frågan kom upp för min sambo skall övningsköra med mig och har problem med att nå ner ordentligt så det hade ju varit bra att få ner den en bit så tjäner hon sig nog säkrare när hon övningskör. :tummenupp

smajlet skrev:
Jag blev nyfiken på denna tråd när denna frågan kom upp för min sambo skall övningsköra med mig och har problem med att nå ner ordentligt så det hade ju varit bra att få ner den en bit så tjäner hon sig nog säkrare när hon övningskör. :tummenupp

På cbr 600 91-98 kan byta nedre länkarm till längre ca 10mm för att få ner tailen ett par centimetrar, samtidigt kan du sänka gafflarna några centimetrar.

MattzzoN skrev:
På cbr 600 91-98 kan byta nedre länkarm till längre ca 10mm för att få ner tailen ett par centimetrar, samtidigt kan du sänka gafflarna några centimetrar.

Finns det att få tag på länken någonstans eller e det egentillverkning som
gäller?

Bastarden skrev:
Finns det att få tag på länken någonstans eller e det egentillverkning som
gäller?

Jag har inte sett dom någonstans, finns säkert på någon utländsk sida, själv har jag gjort en egen fast 10mm kortare för att hissa tailen.

MattzzoN skrev:
Jag har inte sett dom någonstans, finns säkert på någon utländsk sida, själv har jag gjort en egen fast 10mm kortare för att hissa tailen.
Okay... :tummenupp
Plockade du över gummibussningarna/lagringen från orginalet då eller?

/D

Har sett ferdiga sanknings kit på en svensk hem sida.man kommer inte ihåg var. Nogon vet nog var...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT