Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
En sak är säker, jag hade aldrig sänkt en original standardbil på dess originaldämpare. Även om man tillsynes har fått en väghållning där bilen går som på räls i kurvorna lär väghållningen knappast vara särskilt bra när man lägger till lite ojämnheter i vägbanan.
Minns mycket väl en åktur jag fick i en som hade en precis likadan Alfa som jag hade. Den var ordentligt sänkt på originaldämpare där man inte hade anpassat några hjulvinklar eller så. Kände inte alls killen i fråga, men han hade sett mig åka runt i min Alfa och ville visa vad hans bil gick för. Jag kan säga att bilen hade noll komfort och väghållning. Vid ett tillfälle stod bilen på verkstad efter en rejäl avkörning. Pappan hade löst ut sonen och skulle sätta tillbaka stötdämparna som den lämnade fabriken. Vad som sedan hände med bilen vet jag inte.
Väldigt många BMW ägare har försämrat väghållningen på sina bilar genom åren. De har varit alldeles för fokuserade på att det ska se rätt ut och lagt mest pengar på fälgar med billiga däck. Ja ni förstår nog vart jag vill komma.
Jag ser inget fel att t ex sätta på ett par Bilstein eller Koni dämpare som oftast håller högre klass än OEM grejerna fabriken sätter dit om man ändå ska byta stötdämpare. Men man får fundera på vad man vill uppnå när man gör det.
Håller nog med GuW att fabriken oftast har betydligt mer kunskap än vad den genomsnittliga "Zatzy" aspiranten. Att sminka en ko hjälper sällan. En standard E46 330 kommer aldrig att bli en E46 M3 och en E46 M3 kommer inte att bli en E46 M3 CSL. Lika bra att köpa rätt bil från början.
Minns mycket väl en åktur jag fick i en som hade en precis likadan Alfa som jag hade. Den var ordentligt sänkt på originaldämpare där man inte hade anpassat några hjulvinklar eller så. Kände inte alls killen i fråga, men han hade sett mig åka runt i min Alfa och ville visa vad hans bil gick för. Jag kan säga att bilen hade noll komfort och väghållning. Vid ett tillfälle stod bilen på verkstad efter en rejäl avkörning. Pappan hade löst ut sonen och skulle sätta tillbaka stötdämparna som den lämnade fabriken. Vad som sedan hände med bilen vet jag inte.
Väldigt många BMW ägare har försämrat väghållningen på sina bilar genom åren. De har varit alldeles för fokuserade på att det ska se rätt ut och lagt mest pengar på fälgar med billiga däck. Ja ni förstår nog vart jag vill komma.
Jag ser inget fel att t ex sätta på ett par Bilstein eller Koni dämpare som oftast håller högre klass än OEM grejerna fabriken sätter dit om man ändå ska byta stötdämpare. Men man får fundera på vad man vill uppnå när man gör det.
Håller nog med GuW att fabriken oftast har betydligt mer kunskap än vad den genomsnittliga "Zatzy" aspiranten. Att sminka en ko hjälper sällan. En standard E46 330 kommer aldrig att bli en E46 M3 och en E46 M3 kommer inte att bli en E46 M3 CSL. Lika bra att köpa rätt bil från början.