Sänka bilen. Kommer gubbarna klaga?

• Thread starter Thread starter Phillip
  • Start date Start date
En sak är säker, jag hade aldrig sänkt en original standardbil på dess originaldämpare. Även om man tillsynes har fått en väghållning där bilen går som på räls i kurvorna lär väghållningen knappast vara särskilt bra när man lägger till lite ojämnheter i vägbanan.

Minns mycket väl en åktur jag fick i en som hade en precis likadan Alfa som jag hade. Den var ordentligt sänkt på originaldämpare där man inte hade anpassat några hjulvinklar eller så. Kände inte alls killen i fråga, men han hade sett mig åka runt i min Alfa och ville visa vad hans bil gick för. Jag kan säga att bilen hade noll komfort och väghållning. Vid ett tillfälle stod bilen på verkstad efter en rejäl avkörning. Pappan hade löst ut sonen och skulle sätta tillbaka stötdämparna som den lämnade fabriken. Vad som sedan hände med bilen vet jag inte.

Väldigt många BMW ägare har försämrat väghållningen på sina bilar genom åren. De har varit alldeles för fokuserade på att det ska se rätt ut och lagt mest pengar på fälgar med billiga däck. Ja ni förstår nog vart jag vill komma.

Jag ser inget fel att t ex sätta på ett par Bilstein eller Koni dämpare som oftast håller högre klass än OEM grejerna fabriken sätter dit om man ändå ska byta stötdämpare. Men man får fundera på vad man vill uppnå när man gör det.

Håller nog med GuW att fabriken oftast har betydligt mer kunskap än vad den genomsnittliga "Zatzy" aspiranten. Att sminka en ko hjälper sällan. En standard E46 330 kommer aldrig att bli en E46 M3 och en E46 M3 kommer inte att bli en E46 M3 CSL. Lika bra att köpa rätt bil från början.

Varför säger alla att sänkning gör bilen sämre? Vi har en s70, kompisen har en s70. Våran är sänkt 30 mm runt om och hans är det inte! Vi har 15" hjul och han har 18". Jag kan lova att bara sänkningen gör bilen roligare att köra och våran är inte alls stötig på något sätt! Kompisens däremot med org fjädring men feta/breda däck är förjävlig!

På alla sätt blev våran bättre med sänksatsen, kan inte säga något negativt faktiskt, allt byttes och inte bara fjädrar ska jag väl också säga. Så kör med samma hjul och sänk bilen, men överdriv inte!

Lyssna inte på gubbarna här i tråden..
Klart du ska ha kortare fjädrar :)

Är inte fjädrarna i sig mkt hårdare så påverkas inte din komfort.
Kolla på ebay.de, hur mkt som helst att välja på till e46 :tummenupp

Varför säger alla att sänkning gör bilen sämre? Vi har en s70, kompisen har en s70. Våran är sänkt 30 mm runt om och hans är det inte! Vi har 15" hjul och han har 18". Jag kan lova att bara sänkningen gör bilen roligare att köra och våran är inte alls stötig på något sätt! Kompisens däremot med org fjädring men feta/breda däck är förjävlig!

På alla sätt blev våran bättre med sänksatsen, kan inte säga något negativt faktiskt, allt byttes och inte bara fjädrar ska jag väl också säga. Så kör med samma hjul och sänk bilen, men överdriv inte!

Lättare att göra den bättre, bärarmar, bussningar, beräkningar är gjorda för höjden som bilen levereras med, hårdare fjädrar och bättre stötdämpare ger dig din handling som du vill ha, det är ju inte sänkningen som ger dig körresponsen utan de marginellt hårdare fjädrarna i "korvkiosk"-kittet och tänk då på vad som händer om verkligen optimerar bilen med rätt förutsättningar.

Och btw, stora 18"-20" sätter man ju bara på om man har bromsar som kräver det :D Det mest patetiska såg jag utanför Itera i Västberga för många år sen, 17"'s fälgar på en Polo med trummor bak, fälgcentrum var större än trumman, förmodligen så tyckte väl ägaren att det var snyggt :yoparty

Att en bil blir sämre på alla vis (utom på bana) om man styvar upp chassit tex med sänkning och hårdare fjädrar/stötdämpare håller jag inte alls med om. Den blir stötigare och eventuellt bullrigare, men å andra sidan så får man en helt annan styrrespons och bättre väghållning vilket kan köpa några viktiga meter i en pressad situation (tex när man får väja för ett utspringande barn eller en älg).

Personligen så likaställer jag komfort med kontroll. Jag känner mig inte lika trygg i en bil som inte lyder mig till 100% och således föredrar jag hårdare chassi än gemene man.

Hårda fjädrar ger mindre komfortsänkning än genomslag.
Skillnaden man uppnår med sänkning är sämre ekonomi, sämre komfort, (oftast) sämre väghållning och sämre anseende.
Vill man verkligen ha en snabbare bil, så finns det två vägar:
1: Köp en snabbare bil.
Gå hela vägen, med början i lättning, sedan förstyvning av fjäderben och krängningshämmare och byte till stummare bussninga.
Sedan kan man börja titta på fjädringen.
Eftersom en lättare bil står högre på fjädringen så bör man ha mätt det procentuella hänget tidigare.
Sedan monteras kortare fjädrar med styvhet som ger samma häng som original.
Höjden räknar man att få samma höjd som originalbilen med halva maxlasten, fast med endast förare i.
Vid bakhjulsdrift så sänker man gärna mer bak än fram för att bättra på viktfördelningen.
Naturligtvis monteras nya stötdämpare (gastryck) anpassade för bilens vikt och fjädringsväg samt förarens körstil.
Sedan är det dags att titta på hjul.
Varken bredd eller omkrets skall vara mycket större än original.
Lättast möjliga fälg med däckbredd i underkant av rekomendationen för fälgbredden och tillräcklig profilhöjd för att avlasta fjädringen.
Inte under 50 profil på vettiga bredder.
Slutligen uppsöker man någon som är kunnig i chassieinställningar och gör en nogrann grundinställning.
Efter ordentlig provkörning finjusteras inställningen efter personliga önskemål.

Att ändra bara en parameter i en väl uträknad kompromiss, utformad av erfarna proffs, och tro att det skall bli bättre är bara dumt.

Kör man mycket bil i en E46 skulle jag satsa på att hålla bilen original och kanske t om ha 16" fälgar för ökad komfort. Fåfängan att ha 17"- 20" på sina bilar har sina nackdelar i både högre vägljud, sämre komfort och högre inköpspris samt högre slitage.

Jag tror inte jag får på 16" hjul på min 330, bromsoken kommer ta i.

Sen är hjulhusen väl tilltagna på en E46, så 18" med hyfsat tilltagen profil (ej tejprand) och eventuellt en sänkning bak på 10 mm har jag väldigt svårt att tro kommer göra bilen okörbar.

Men sen är det en annan sak vad man ska ha den till.

Hårda fjädrar ger mindre komfortsänkning än genomslag.
Skillnaden man uppnår med sänkning är sämre ekonomi, sämre komfort, (oftast) sämre väghållning och sämre anseende.
Vill man verkligen ha en snabbare bil, så finns det två vägar:
1: Köp en snabbare bil.
Gå hela vägen, med början i lättning, sedan förstyvning av fjäderben och krängningshämmare och byte till stummare bussninga.
Sedan kan man börja titta på fjädringen.
Eftersom en lättare bil står högre på fjädringen så bör man ha mätt det procentuella hänget tidigare.
Sedan monteras kortare fjädrar med styvhet som ger samma häng som original.
Höjden räknar man att få samma höjd som originalbilen med halva maxlasten, fast med endast förare i.
Vid bakhjulsdrift så sänker man gärna mer bak än fram för att bättra på viktfördelningen.
Naturligtvis monteras nya stötdämpare (gastryck) anpassade för bilens vikt och fjädringsväg samt förarens körstil.
Sedan är det dags att titta på hjul.
Varken bredd eller omkrets skall vara mycket större än original.
Lättast möjliga fälg med däckbredd i underkant av rekomendationen för fälgbredden och tillräcklig profilhöjd för att avlasta fjädringen.
Inte under 50 profil på vettiga bredder.
Slutligen uppsöker man någon som är kunnig i chassieinställningar och gör en nogrann grundinställning.
Efter ordentlig provkörning finjusteras inställningen efter personliga önskemål.

Att ändra bara en parameter i en väl uträknad kompromiss, utformad av erfarna proffs, och tro att det skall bli bättre är bara dumt.

Gör du inte ite stor sak av det här nu :rolleyes:

Skit i fjädrar och köp coilovers istället så kan du ändra höjd och hårdhet efter eget tycke... :tummenupp

Gör du inte ite stor sak av det här nu :rolleyes:

Jodå.
Blingigaste jättefälgarna med jättebrett, men ynkelågt gummi kombinerat med avkapad fjädrar blir bättre.
Om jag tänkt på det när jag körde rally, rallycross, banracing och folkrace så skulle det naturligtvis gått mycket bättre.

Käre BMW ägare, klart du ska sänka bilen det gör ju alla andra.
Som jag ser det finns det två vägar att gå.
1; med gassvetsen ( funkar bra när man vill impa på macken/korvkiosken.
2; göra det rätt och få de egenskaper som önskas.

För metod två hade jag ringt Simon på millway och diskuterat fram en lösning.

Men det är bara ja, du gör som du vill.

Lättare att göra den bättre, bärarmar, bussningar, beräkningar är gjorda för höjden som bilen levereras med, hårdare fjädrar och bättre stötdämpare ger dig din handling som du vill ha, det är ju inte sänkningen som ger dig körresponsen utan de marginellt hårdare fjädrarna i "korvkiosk"-kittet och tänk då på vad som händer om verkligen optimerar bilen med rätt förutsättningar.

Och btw, stora 18"-20" sätter man ju bara på om man har bromsar som kräver det :D Det mest patetiska såg jag utanför Itera i Västberga för många år sen, 17"'s fälgar på en Polo med trummor bak, fälgcentrum var större än trumman, förmodligen så tyckte väl ägaren att det var snyggt :yoparty

Haha, snyggt!

Jo vi bytte det mesta faktiskt, det var ändå hälften av sakerna som skulle bytas och vi slängde på det bästa som gick att hitta typ (till en relativ peng). Det är väl det "värsta" volvo originalpaketet vi har om jag inte minns fel. Hört många som säger att bilen har sjukt bra ax och ligger som ett strykjärn på vägen. Våran 140 hk s70 har inget ax och ligger mer eller mindre som ett strykjärn på vägen, den gick från slö och tråkig till bara slö efter byte av väghållningskittet!

Jodå.
Blingigaste jättefälgarna med jättebrett, men ynkelågt gummi kombinerat med avkapad fjädrar blir bättre.
Om jag tänkt på det när jag körde rally, rallycross, banracing och folkrace så skulle det naturligtvis gått mycket bättre.

Det var ju inte direkt det som tråden handlade om.
Frågan var om huruvida bilen blir hemsk och stötig av att sänkas. Svaret är givetvis att den kan bli helt okörbar med fel grejor och att den kan bli mycket bättre än original med rätt grejor.

Om du körde rally och, rallycross och folkrace med originalchassi (vilket jag inte alls tror att du menar) så är jag ganska säker på att du skulle ha varit snabbare med lite sjyssta coilovers och ändrade hjulvinkar etc.

Jag håller inte alls med om att ingenjörerna har skapat den bästa kompromissen mellan komfort och väghållning från början. Iallafall inte den bästa kompromissen för min del. Det är väldigt få bilar som jag tycker är tillräckligt styva och ger tillräckligt bra respons från början. Jag har själv en Civic Type R och till vardags så är den OK rent fjädringsmässigt. Lite för mjuk under varma sommardagar och lite för hård på vintern. Hårt pressad på bana så är den på tok för mjuk. Så för min del så har jag uppgraderat med annan krängningshämmare, ordnat större justeringsmöjligheter av hjulvinklarna och har nu köpt ett cioloverkit som jag ska renovera och montera i vår. Det kommer att vara en lagom kompromiss för mig som kör 11 mil per dag med bilen året runt (och hittills lagt 13 200 mil på den). Men det passar säkert inte för småbarnsmamman Evelina när hon ska få latten att stanna kvar i mugghållaren på den skumpiga vägen hem.

Last edited:
Jon Olsson kör ju knappt några mil med sina bilar. I långa loppet tror jag knappast att man är särskilt nöjd att köra runt i en Lamborghini på vintern. En oerhört opraktisk bil helt enkelt i vardagen. Det är mest en marknadsföringsgrej mer än ett bruksredskap i hans fall. Det blev inte många mil i någon av hans uppmärksammade Lamborghini bilar. Den senaste stod på försäljning hos Von Braun med inte allt för många mil på mätaren. Tyder på att den var väldigt lite använd och tillbringade mest tid i någon transportbil till och från olika jippon.

Jodå, var mestadels ironiskt.

Däremot de få mil han kör är ju ofta intensiva och under en enda GumBall 3000 vecka, så det blir ju många timmar efter varandra med arslet mot den tunna skålade racingstolen :hihi

(sen är jag en människa som valt att köra KTM... det säger väl ganska mycket om ens krav på komfort a.k.a. prioritering på motoreffekt och smidighet)

Jodå.

Förlåt mig, missade helt att trådskaparen skulle köra rally, rallycross, banracing och folkrace med sina kollegor påväg till jobbet... :krama

Näe, dom andra pizzautkörarna kommer ju att jämföra sina kebabtaxis med den, och då är det ju viktigt att den är låg och har mycket skapad plast runt om.

Eller så förutsätter man att BMW kan bygga bättre bilar än den genomsnittlige Zatzymuppen och låter bilen vara så bra som den var från fabrik.

Du kör säkert med allt orginal på hojen med, fy fan va jag skulle garva om du kom med ett eftermarknadsslipon, då får moppekillarna utlösning :huvet

Jag ska även länka till några bilder bara för att visa (alla) att man kanske inte sänker (eller höjer) bilen bara för komforten, väghållningen, bränsleförbrukningen eller vad det nu kan vara.

Lite överdrivet kanske, men jag hoppas ni förstår vad jag menar..

var8.jpg

32_04.jpg

2sbphmw.jpg

now-thats-a-monster-truck.jpg

dodge-m880-w200-1976-powerwagon-pickup-truck-dodge-dijk-zij-front-1-bijna-groot.jpg

Sicken moralkaketråd med pajkastning.

tråkjunsarna vs korvmojsgänget

Till TS. min erfarenhet är att däck och fälgar gör mer än vad man tror.
När vinterhjulen med smal och hög profil åker på kommer oftast komforten tillbaka. Att man höjer tyngdpunkten gör inte väghållningen bättre som sådant. :arsele

Därmed inte sagt att du får bättre väghållning med en sänkt bil alla ggr. JA det sliter en del på bussningar mm. Dem byter man också vart fall på sikt då man måste till lite tåligare.

JA det går att sänka och ha kvar komfort.
Ta inte i för mkt och för extrem profil till att börja med.

Nej gassvets eller kapa fjäder är oftast en väldigt dålig lösning men nog har man kört med det också handen på hjärtat.

BMW E46 Reinforcement Kits
Your BMW's suspension mounting points are notorious for failing to hold up over time. This type of failure is accelerated and aggrevated on cars that are driven aggressively, tracked or raced. The longer you let your car go without repairing or reinforing these mounts, the closer it gets to crumbling apart. Reinforcing existing chassis parts is just simple preventitive maintenance.

Var ju inte helt ute och seglade.

Jag har ägt en sänkt bil,
Jag orkade i ett drygt år sedan blev det originalfjädrar.
Det var även den sista sänkta bilen jag ägde.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra