Sänk din skatt - test

skulle spara 14000 ungefär om året

82 000:- / år :)

127 miljarder att fördela, tog bla bort den där j-la fastighetsskatten, bara det gjorde 25 k !

Fyllde i farsans uppgifter eftersom jag är studerande. Han skulle sparat 90k/år :näsblod

Ju mer jag lär mig om politik, ju mer inser jag vilket skitland man egentligen lever i, borde flytta...

NSR_Martin skrev:
2430938 Ju mer jag lär mig om politik, ju mer inser jag vilket skitland man egentligen lever i, borde flytta...
Jo mer jag lär mig om poletik destu mer innser jag att jag inte vet..

Haha kul. Lika roligt är det sen när man får betala för egen sjukförsäkring, pensionsförsäkring och allt annat som alla har rätt till att få "gratis" nu när S är i makten. Eller ni kanske vill betala själva när någon kört på er så ni brutit varenda ben i kroppen och sedan smitit från olyckan? :)
Kanske vara helt utan pengar om ni blir arbetslösa? :tummenupp
Vill ni ha samma säkerhet som nu kommer det ändå bli minst lika dyrt även utan "skatter".
Som sagt... Det finns alltid två sidor av ett mynt....
Tro inte att ni kan betala mindre och endå få lika mycket tillbaka, det funkar tyvärr inte så :)

Hsb-Chrille skrev:
2430949 Haha kul. Lika roligt är det sen när man får betala för egen sjukförsäkring, pensionsförsäkring och allt annat som alla har rätt till att få "gratis" nu när S är i makten. Eller ni kanske vill betala själva när någon kört på er så ni brutit varenda ben i kroppen och sedan smitit från olyckan? :)
Vill ni ha samma säkerhet som nu kommer det ändå bli minst lika dyrt även utan "skatter".
Tro inte att ni kan betala mindre och endå få lika mycket tillbaka, det funkar tyvärr inte så :)

E-F-F-E-K-T-I-V-I-S-E-R-I-N-G.

Statskassan är ett stort svart hål. Finns mycket pengar att spara om man effektiviserar utan att sänka nivån på sjukvård osv.

Alm skrev:
2431005 E-F-F-E-K-T-I-V-I-S-E-R-I-N-G.

Statskassan är ett stort svart hål. Finns mycket pengar att spara om man effektiviserar utan att sänka nivån på sjukvård osv.

Jo det är nog sant men jag tror det är svårt om man som privatperson/företagsägare inte håller sitt på det torra. Man kan sätta in folk som kollar så att ingen tar ut bidrag dom inte har rätt till etc, visst, men ska dom gå utan lön då eller? :va
Detta kanske inte är rätt ställe att fråga på, men i snitt, hur stor del av det man betalar i skatt får man tillbaka?
Det kan ju inte vara så himmla billigt med sjukvård, tandvård, pensioner, miljösatsningar, skola, bidrag etc etc.

MEN jag håller defentitivt med om att det sker felsatsningar på VÄLDIGT MÅNGA områden.

Folk ropar om bättre sjukvård, bättre vägar, bättre skola/vård/omsorg, högre säkerhet (poliser)... Och slutligen; LÄGRE SKATT! Hur går det ihop frågar jag mig? :va

Var vänlig berätta, jag är inte så insatt inom politiken :)

Hsb-Chrille skrev:
2430949 Haha kul. Lika roligt är det sen när man får betala för egen sjukförsäkring, pensionsförsäkring och allt annat som alla har rätt till att få "gratis" nu när S är i makten. Eller ni kanske vill betala själva när någon kört på er så ni brutit varenda ben i kroppen och sedan smitit från olyckan? :)

Jodå, men statens utgifter måste prioriteras annorlunda. Låt oss slippa den nuvarande kommunismen. Läste t ex att man skulle dubblera antalet statligt avlönade konstnärer (från 150 till 300) - skippa dom helt istället. Nuvarande regering är skrämmande inriktad på att "alla ska ha lika". När det gäller t ex sjukvård är det ju inget snack om att alla ska ha det lika. Tyvärr verkar dom "glömma bort" att leva som dom lär (undantar sig själva från biltullar, tveksamma restaurangnotor, nyttjande av regeringens flygplan mm). Snart kommer dom förmodligen att lägga beslag på 100% av våra löner och betala ut "lämplig" summa som bidrag istället.

Micke O skrev:
2431053 Jodå, men statens utgifter måste prioriteras annorlunda. Låt oss slippa den nuvarande kommunismen. Läste t ex att man skulle dubblera antalet statligt avlönade konstnärer (från 150 till 300) - skippa dom helt istället. Nuvarande regering är skrämmande inriktad på att "alla ska ha lika". När det gäller t ex sjukvård är det ju inget snack om att alla ska ha det lika. Tyvärr verkar dom "glömma bort" att leva som dom lär (undantar sig själva från biltullar, tveksamma restaurangnotor, nyttjande av regeringens flygplan mm). Snart kommer dom förmodligen att lägga beslag på 100% av våra löner och betala ut "lämplig" summa som bidrag istället.

Ja se där, där fick vi sänkt några ören av skatten :tummenupp Eller vänta nu, vad händer när dessa konstnärer blir arbetslösa?
Att politikerna själva inte vill ha te x trängselskatten tycker jag också är helt åt helvete!
Dedär med restaurangnotan är väl inte heller helt rätt, men handen på hjärtat; Hade inte du gjort likadant om maten var "gratis"
Hade inte du också tagit gratisflyg till jobbet istället för bilen, om det gick?
Jag säger inte att dom gör rätt, men VEM hade låtit bli?! Fredrik Reinfeldt? Jo tjena...

Även solen har sina fläckar som sagt... Frågan är bara vilken sol som är ljusast...

Hsb-Chrille skrev:
2431093 Ja se där, där fick vi sänkt några ören av skatten :tummenupp Eller vänta nu, vad händer när dessa konstnärer blir arbetslösa?
Att politikerna själva inte vill ha te x trängselskatten tycker jag också är helt åt helvete!
Dedär med restaurangnotan är väl inte heller helt rätt, men handen på hjärtat; Hade inte du gjort likadant om maten var "gratis"
Hade inte du också tagit gratisflyg till jobbet istället för bilen, om det gick?
Jag säger inte att dom gör rätt, men VEM hade låtit bli?! Fredrik Reinfeldt? Jo tjena...

Även solen har sina fläckar som sagt... Frågan är bara vilken sol som är ljusast...
utvekla gärna vad som hade hänt om konstnärena hade levt i verkligheten fölåt inte fått lön av staten? socialbidraget är garanterat lägre än lönen..

prulle skrev:
2431106 utvekla gärna vad som hade hänt om konstnärena hade levt i verkligheten fölåt inte fått lön av staten? socialbidraget är garanterat lägre än lönen..

Ja vi hade haft någon promille lägre skatt kanske, och dom som gillar konst hade säkerligen fått mindre att titta på...
Vi kan ju ta och stänga ner sveriges motorbanor också, dom kostar ju bara samhället en massa pengar till ingen nytta! (Jag körde bankörning för första gången i mitt liv i Onsdags på Falken, det var nog det roligaste jag någonsin gjort!) Vissa saker lönar sig inte att ha privatägt, och därför skulle mångas hobbys gå i spillror om inte staten stöttade dom! :tummenupp

Hsb-Chrille skrev:
2431093 Ja se där, där fick vi sänkt några ören av skatten :tummenupp Eller vänta nu, vad händer när dessa konstnärer blir arbetslösa?

Jodå, politikerna vill nog själva ha trängselskatten, men dom har sett till att eftersom även deras bostäder räknas som arbetsplats slipper dom betala den. Fiffigt va?

Nej, det hade jag inte. Jag väljer inte heller det dyraste på menyn om jag blir bjuden.

Man kanske skulle inför ett system där politiker inte får sitta längre än en viss tid. Vidare kanske man skulle kräva att dom varit ute i arbetslivet en viss tid så att dom inte helt verklighetsfrämmande.

Hsb-Chrille skrev:
2431117 Ja vi hade haft någon promille lägre skatt kanske, och dom som gillar konst hade säkerligen fått mindre att titta på...
Vi kan ju ta och stänga ner sveriges motorbanor också, dom kostar ju bara samhället en massa pengar till ingen nytta! (Jag körde bankörning för första gången i mitt liv i Onsdags på Falken, det var nog det roligaste jag någonsin gjort!) Vissa saker lönar sig inte att ha privatägt, och därför skulle mångas hobbys gå i spillror om inte staten stöttade dom! :tummenupp

Hur många motorbanor är subventionerade av staten?

prulle skrev:
2431106 utvekla gärna vad som hade hänt om konstnärena hade levt i verkligheten fölåt inte fått lön av staten? socialbidraget är garanterat lägre än lönen..

Säg inte det... :näsblod

Last edited:
Effektivisering kan och bör ske. Skatterna kommer däremot aldrig att sänkas, oavsett vem som sitter vid makten.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti