Säng på biltaket?

Körde E4 söderut från Stockholm förra sommaren, med bil. Låg bakom en pickis som i sin tur hade en bil med gallersläpvagn bakom. I släpet låg en säng som uppenbarligen inte var surrad för plötligt tar vinden tag i sängen och lyfter den ur vagnen. Pickisen kör rätt över sängen :kaffeved och fortsätter sin resa. Gubben hoppade ur bilen och sprang mot sängen, eller... vad som var kvar av den... medans tanten stod på vägrenen och såg något förskräkt ut :brinnerup

Amatörer.

EDIT:
Tanter får inte stå på vägrenen.

Tja. Så länge som sängen inte är tyngre än tilåten maxlast så ska det inte vara några problem att ha den på taket.

Surra den utav helvete bara. Det är fler än en som misslyckats med det.
Sängar är ju mjuka och det gör att dom kan röra sig i surrningen och har man otur så kommer den att arbeta loss sig. Farsan råkade faktiskt ut för det. Han låg bakom en bil som hade en säng på taket. Rätt som det var släppte surrningarna, vinden tog tag i sängen och den seglade iväg upp i luften på ungefär samma sätt som en drake. Sen singlade den ner och seglade precis över vägbanan strax framför farsan.

sånt vill man inte vara med om.
Jag skulle annars rekommendera ett släp om du inte ska åka alltför långt. Ett släp kostar bara en hundring att hyra för två timmar och då har du sängen skyddad från väder och vind. För den blir ganska skitig om du tar den på taket.
Ska du åka längre sträcka så är det ju envägs släp och då blir det genast dyrare.

Körde E4 söderut från Stockholm förra sommaren, med bil. Låg bakom en pickis som i sin tur hade en bil med gallersläpvagn bakom. I släpet låg en säng som uppenbarligen inte var surrad för plötligt tar vinden tag i sängen och lyfter den ur vagnen. Pickisen kör rätt över sängen :kaffeved och fortsätter sin resa. Gubben hoppade ur bilen och sprang mot sängen, eller... vad som var kvar av den... medans tanten stod på vägrenen och såg något förskräkt ut :brinnerup

Jag hann komma ca 300 meter från butiken med en sprillans ny soffa på ett släp med höga gallerlemmar. Soffan var i två delar så jag lade den lilla delen på den stora och ansåg inte att några remmar behövdes. Detta grundade jag på att jag helt enkelt inte hade några med mig.
Ser bara i backspegeln en soffdel 2-3 meter upp i luften :näsblod
Jag sitter i soffan just nu, efter lite ombyggnation så var den som ny igen. Fast den var ju redan ny. Eller ja du förstår.

Äh, körde TVÅ sängar på biltaket senast häromveckan.

Först filt, sedan sängbotten 1 med mjuka delen nedåt, därefter botten 2 med hårda botten neråt, sen spännband runt fram och bak. Satt som berget. Skulle iofs bara från Söder till Kungsholmen. Har svårt att se att polisen skulle kunna ha några invändningar mot det?

Jag körde en 160-säng på takräcket för ett tag sen. Det kändes safe. Feta spännband och ett lugnt tempo gjorde resan trygg.

Minns jag rätt så får inget sticka ut på sidorna på en bil, så har du liten bil kan det vara läge att måtta lite. Jag körde en Volvo 740.

Jag körde en 160-säng på takräcket för ett tag sen. Det kändes safe. Feta spännband och ett lugnt tempo gjorde resan trygg.

Minns jag rätt så får inget sticka ut på sidorna på en bil, så har du liten bil kan det vara läge att måtta lite. Jag körde en Volvo 740.

Max 20cm på vardera sida

Inga probs !

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP