Sämsta hoj du kört!

Beträffande sidovagn så undrar jag hur svårt det är att registrera en sån? Det vore rätt fräckt med en sidovagnscross registrerad.

Blir det amatörbyggt fordon man måste sikta in sig på då?
Hade du tänkt å motard stuka den med så är det nog en verkligt unik hoj🤣
 
Beträffande sidovagn så undrar jag hur svårt det är att registrera en sån? Det vore rätt fräckt med en sidovagnscross registrerad.

Blir det amatörbyggt fordon man måste sikta in sig på då?

Sidvagnstrial tävlas det fortfarande i, och så länge Enduro hette Tillförlitlighet så fanns det en klass för sidovagnshojar på skogsslingorna. Inte så många Trajor och multicylindrar, men Husqvarna 450 var en vanlig stomme att bygga på.

Allt reggat och besiktigat.

I modern tid kan man i Norge se en del TT 600 och liknande med ståholk brevid.
Dom dyker upp som packåsnor vid vinterträffar.

Ah! På parkeringen till Krystallrallyt stod en tyskreggad BMW med crossvagn. På vagnen hade dom monterat en Zargeslåda och meckat dit ett ryggstöd av aluplank. Någon stackare hade suttit där ute i blåsten från trakten av Frankfurt upp till Röros där rallyt gick den gången.
I februari.

Allt går. Och, det mesta är redan gjort.
 
Sidvagnstrial tävlas det fortfarande i, och så länge Enduro hette Tillförlitlighet så fanns det en klass för sidovagnshojar på skogsslingorna. Inte så många Trajor och multicylindrar, men Husqvarna 450 var en vanlig stomme att bygga på.

Allt reggat och besiktigat.

I modern tid kan man i Norge se en del TT 600 och liknande med ståholk brevid.
Dom dyker upp som packåsnor vid vinterträffar.

Ah! På parkeringen till Krystallrallyt stod en tyskreggad BMW med crossvagn. På vagnen hade dom monterat en Zargeslåda och meckat dit ett ryggstöd av aluplank. Någon stackare hade suttit där ute i blåsten från trakten av Frankfurt upp till Röros där rallyt gick den gången.
I februari.

Allt går. Och, det mesta är redan gjort.

Jag tänkte mig en KTM 690 eller liknande men enklast vore ju att köpa en befintlig sidvagnscross och sedan registrera som amatörbygge. Som jag minns sfro-reglerna så är nog det senare en återvändsgränd.
Eller möjligen göra ett rambyte med ett såt chassi på en 690.

Att bara svetsa fast en sidovagn på en 690 tror jag inte kommer hålla särskilt många varv, annars skulle den vägen man kanske komma igenom som ombyggt fordon.
 
:rofl Nej,den ska kunna köras direkt från korvkiosken till crossbanan om/när någon är så kaxig att dom vågar sig på en provtur.
Jo monterar du en fällstol så jag kan sitta å ta igen mig efter en halvspecial med gresatuggad gurka å en pucko så kan jag burka åt dig på banan😊
 
Gillar nästan alla hojar jag provkört men har dock mest kört moderna maskiner. Den enda jag kan dra mig till minnes att jag inte gillat är Ducati Scrambler. Rasslig motor, inget avgasljud eller insugsljud. Tråkig motorkaraktär, inget ordentligt vrid och ville inte varvas heller. Kass display.

Provkörde en begagnad Duke 390 och den var väl ingen höjdare heller men jag kan vara mer förlåtande med en begagnad hoj i den prisklassen.
 
Kawa VN 800, modell sent 90 tal.
Kommer aldrig någonsin sätta mig på någon form av glidare igen efter det, fy fan.
Det där vridet som glidarmaffian älskar att prata om lös med sin frånvaro, precis som komforten och väghållningen.
Ja vridet finns ju men utan det som spelar någon roll, hästkrafter! Så är det ju helt oväsentligt :-)
 
Fick syn på den i "blocket tråden" DT 125R! Körskolehojen som kändes svampig och klen när man hade en E-reg. YZ 125 där hemma. Efter det har jag bara kört hojar jag gillar.
 
IMG_9438.jpegIMG_9439.jpeg
Kinesisk ”custom” med 125cc. Tre stycken nya i kartong för 14.000 SEK.

Gjord i ren kinesium, det som inte är plast av den spröda sorten. Spraykrom på ”metall”-delarna.

Dubbla utblås på den enda vattenkylda cylindern, motorn sannolikt avsedd för stationär drift och upplevd effekt kring 4-5 hk.

Jag tror inte att någon har kört en sämre hoj faktiskt.
 
View attachment 501588View attachment 501589
Kinesisk ”custom” med 125cc. Tre stycken nya i kartong för 14.000 SEK.

Gjord i ren kinesium, det som inte är plast av den spröda sorten. Spraykrom på ”metall”-delarna.

Dubbla utblås på den enda vattenkylda cylindern, motorn sannolikt avsedd för stationär drift och upplevd effekt kring 4-5 hk.

Jag tror inte att någon har kört en sämre hoj faktiskt.
”Vinnarmaterial”, om trådämnet är en tävling. Man blir nyfiken.
 
Kawasaki Z1300 med sidovagn.
 
Ja vridet finns ju men utan det som spelar någon roll, hästkrafter! Så är det ju helt oväsentligt :)
VN800 är väl en av glidarna som tar ut mest hästar per liter. Jag tyckte den var ganska trevlig att köra förutom att avgassystemet skrapade i lite väl tidigt. Med det sagt så är det nog den minst roliga MC jag har kört, men inte den sämsta. KTM640 var nog den sämsta sett till upplevd kvalitet, men åas väldigt rolig att köra.
 
Benelli med en massa cylindrar. Nu är den väl nästan veteran iofs.
Surrade på. Obekväm sittställning ovanpå hela åket. Svängde liksom under mig så det var skult att lista ut vart hojen ville åka. Hemska bromsar.
Men den såg tuff ut!
 
Yamaha RD 500 LC. Motorn låste sig på det exemplaret jag körde i samband att jag skulle svänga vänster innan en mötande bil. Hade jag inte använt kopplingen så hade den kostat mig mitt liv. Skräp.
 
Min DT50 var inte bra någonstans och jag hade ingen aning hur man tog hand den....

Provade en rc8r en gång och jag kan inte säga att det var kul....
Kraften kom på fel ställe, sadeln och fjädringen var stenhård, fruktansvärd på gatan. På bana hade den säkert varit underbar men men....

Edit: Kom på att jag kört en Cake "offroad" hoj som på inget sätt dög till annan körning än bökig grusväg och hade de totalt idiotiska fälgarna som det bara finns två olika däckvarianter till.
Med den nya generationen har de fattat poängen men nu har stark varg kört om dom.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top