Sälktbannd mellan Sucka motorer?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena Gammel gixxern är ju en trevlig sak som sägs vara nästan oförstörbar. Nu undrar jag vilken motor har den utväklats från? Är gsxr motorn helt ny eller kommer den från EF/ES motorerna är det rent av samma motor?

ecce skrev:
Tjena Gammel gixxern är ju en trevlig sak som sägs vara nästan oförstörbar. Nu undrar jag vilken motor har den utväklats från? Är gsxr motorn helt ny eller kommer den från EF/ES motorerna är det rent av samma motor?

Är ruggigt osäker, men har för mig att GSX modellerna va luftlylda och att gixxern är vätske`? (vilket borde leda till att de inte är "samma" motor..

FreddaAbborre skrev:
Är ruggigt osäker, men har för mig att GSX modellerna va luftlylda och att gixxern är vätske`? (vilket borde leda till att de inte är "samma" motor..

Tyvärr nu gäller hårda fakta ska slå hål på myten om Sukka motorer på jobbet, men tack endå :tummenupp

Suzuki motorerna är ju skit bra. Fast dom har ju sina akilleshälar. Som att de aldrig lyckas få till kamkedjesträckaren på de första modellerna i en ny generation :va

ecce skrev:

GSX-R modellerna fram till '92 var väl oljekylda, så DESSA gixers var väl släkt med EF/ES-motorerna...

Edit: luft-/oljekylda om man ska vara petig..

EF/ES hade rullagrad vev medan alla R har glidlagrad vev. Alltså en helt egen generation.

Sålunda:
I begynnelsen voro GS, 2-ventilad, rullagrad, luft/oljekyld. Blank eller grå.
Sen kom GSX (dvs EF/ES), 4-ventilad, rullagrad, luft/oljekyld. Blank, grå eller svart.
Sen kom R (750 -85, 1100 -86 om jag minns rätt), 4-ventilad, glidlagrad, luft/oljekyld. Från och med nu är alla motorer grå.
Sen kom vattenkyld R (750 -92, 1100 -93), 4-ventilad, glidlagrad.
Därefter kom en hekt ny vattenkyld 750 -96 (jävla porslinsmotor) som ersattes av ytterligare en ny -00.

Lite osäker på kulörerna men resten är jag säker på.

Samma pickup till tändningen på GSXR1100/750 86-98. Många detaljer från dom gammla luft oljekylda som det är på nyare Srad.

Robban_C skrev:
EF/ES hade rullagrad vev medan alla R har glidlagrad vev. Alltså en helt egen generation.

Sålunda:
I begynnelsen voro GS, 2-ventilad, rullagrad, luft/oljekyld. Blank eller grå.
Sen kom GSX (dvs EF/ES), 4-ventilad, rullagrad, luft/oljekyld. Blank, grå eller svart.
Sen kom R (750 -85, 1100 -86 om jag minns rätt), 4-ventilad, glidlagrad, luft/oljekyld. Från och med nu är alla motorer grå.
Därefter kom en hekt ny vattenkyld 750 -96 (jävla porslinsmotor) som ersattes av ytterligare en ny -00.

Lite osäker på kulörerna men resten är jag säker på.

Hmm 750ES motorerna är glidlagrade å sägs ska ha nåt gemensamt med R motorerna kan inte bekräfta dock

Robban_C skrev:

Sålunda:
.
.

.
.
.
(jävla porslinsmotor)

Ap ap. SACS-motorn finns i andra kulörer än grå, som t.ex min gamla B600, som var silver.
Här är en länk till en sida i japan med ett försök till kartläggning av SACS-motorn : http://gsx-r.tatsuwo.org/e/historyofsacs.html

Porslinsmotor? Aha... man tackar o bockar :rolleyes: :)

Ni har rätt båda två.
Mitt uttalande ovan om GSX (utan 'R') gäller endast 1100:orna. Samtida 750 var glidlagrade men de är inte samma motorfamilj som senare 750R.

Och det kan säkert stämma om kulörerna på Bandit 600.
Men det rör ju 600:or. :)
Skämt åsido så kanske Bandit 1200 har samma kulör? Det är, såvitt jag vet, i alla fall samma puffra som sista luft/oljekylda 1100R men med lite mer (1 mm?) borr (1157 cc?).

Pejo: Porslin gäller främst -96 och -97. -98 kom bättre vevstakar. Och som jag sagt tidigare så tror ju jag dig om att ta hand om bitarna. :tummenupp
Jag skulle vilja påstå att rätt många sh-ägare sköter sina hojar rätt vanskligt.

Last edited:
Robban_C skrev:
750R.

Och det kan säkert stämma om kulörerna på Bandit 600.
Men det rör ju 600:or. :)
Skämt åsido så kanske Bandit 1200 har samma kulör? Det är, såvitt jag vet, i alla fall samma puffra som sista luft/oljekylda 1100R men med lite mer (1 mm?) borr (1157 cc?).

Pejo: Porslin gäller främst -96 och -97. -98 kom bättre vevstakar. Och som jag sagt tidigare så tror ju jag dig om att ta hand om bitarna. :tummenupp
Jag skulle vilja påstå att rätt många sh-ägare sköter sina hojar rätt vanskligt.

B6an är silver, B12an är svart.

Ta hand o ta hand... en gör vad den kan - sen knackar jag på hemma hos dig när det går sönder :D

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...