Säljare VS. Köpare

Visst man kan inte gräma/gnälla över en missad deal. Men när man gör en deal förväntar man sig att motparten håller det han lovar, och inte gör sig oanträffbar och kränger prylen till någon annan, särskilt inte om det inbegriper en lång resa för köparen.
Låt sig att det är tvärt om, säljaren kör upp hojen 50 mil, och köparen säger att han köpt en annan hoj när han kommer fram..
Vid ett tillfälle skulle jag köpa ett par fälgar till en bil, där jag kom överens med säljaren om att jag skulle köpa dem, jag sa att jag kunde komma och hämta dem, men han sa att det var lugnt, eftersom hans grabb ändå skulle åka till min stad två veckor senare och då ta med dem, ok, frågade om han ville ha handpenning på dem men han sa det var lugnt. Skitbra tänkte jag, och lovade då en kille som skulle köpa min bil att "visst det ska sitta ett par schyssta 16"-fälgar på bilen när du hämtar den", sen när man ringer när det börjar bli dags för grabben att komma, så säger idioten att han sålt dem.. Då blir man bra sugen på att strypa folk.. Folk som inte kan hålla avtal ska man ändå inte handla med..

Ravetrancer skrev:
Blablabla..
Jag hade cashen o du hade inte det, punkt slut.
sluta gnäll som en pussy nu........
Du tycker alltså att säljaren betedde sig ok? Vilken planet bor du på, din dryge dj*vel? Snacka om störigt svar..

Visst kanske det kan tyckas att jag gnäller för att jag inte fick köpa hojjen :gråta
Men om säljaren hade varit ärlig från början och sagt som det var - tyvärr hojjen är såld, jag sålde den till förste bäste som kom med pengar :fakta så hade det inte hörts ett minsta gnäll från min sida. :gråta
Men istället så håller säljaren på dra massa historier om att det är krash på jobbet och hojjen har börjat läcka olja mm - helt onödigt - istället för att välja det enklaste - hojjen är såld.
Därför blev jag irriterad, det hade inget att göra med att jag inte fick köpa hojjen :fakta

Så Ravetrance - Grattulerar till en bra affär. :tummenupp

Kanske lika bra att det inte blev nån affär, troligen hade du upptäckt fler defekter på den biliga hojen än vad säljaren angivit.

Varför han larvade sig med dig vet jag inte, käns ju som om han kunde sagt "såld" åt dig direkt i stället.

Ravetrancer skrev:
nä, nu räcker det ..........jag köpte hojen samma kväll annonsen kom ut, kanske en 15-20 minuter att den sattes ut......
om annonsen är borttagen så fattar du väl att den är såld, annars hade väl annonsen vart kvar?????

Fruktansvärt obegåvat svar!

Nu sjönk du nog bra jävla mycket i folks ögon!

Fattar du inte att detta inte handlar om köparen utan om säljaren?
Och dens förmåga och slingra sig från seriösa köpare som man vill ha när man säljer?

Last edited:
Ravetrancer skrev:
nä, nu räcker det ..........jag köpte hojen samma kväll annonsen kom ut, kanske en 15-20 minuter att den sattes ut......
om annonsen är borttagen så fattar du väl att den är såld, annars hade väl annonsen vart kvar?????

Det var ju ett fantastiskt omotiverat inägg. Det e ju ett fall för en moderator nästan. :whip ............. Oj just det, nu såg jag vem det var som postade. Då e de ju helt ok. :rodnar (not)

men skärp er, killen hade ju inte gjort upp nån affär med säljaren eller?????
Dessutom var den i klart mycket bättre skick än vad man kunde föreställa sig. Dessutom så var det inte annonsören som sålde hojen, han hade bara lämnat nummer till en annan kille som sålde den. Så klandra inte han som la ut annonsen.
Det var ingn affär uppgjord, och jag fick oxo vänta på att bli uppringd o ringde själv massa ggr.......

och eftersom annonsen togs bort så borde man fatta att den var såkld eller inte till salu längre. Han har ingen plikt att skriva ett imlägg om att den är såld eller inte.

vill ni diskutera mer så gör det med säljaren =)

det inte ravetrancer fattar (vilket jag verkar mycket underligt?!)
är att säljaren inte ger raka besked...
killen från gävle fixar ledigt från jobbet och fixar allt för ett köp (postväxel, släp m.m.).
OBS NU att det skulle han aldrig gjort om inte säljaren gett han svaret direkt -"Hojen är såld nu, sry"

men antagligen har inte ravetrancer något jobb och fattar inte att man inte tar ledigt för ingenting...

jag vet inte varför men jag blir arg...

Ravetrancer skrev:
och eftersom annonsen togs bort så borde man fatta att den var såkld eller inte till salu längre. Han har ingen plikt att skriva ett imlägg om att den är såld eller inte.
Fast i Decoys fall skulle ju han kunnat utgått från att det var han som var den köparen. Oavsett annonsör eller säljare så är det ju dåligt skött. Att du blir upprörd verkar obegripligt då inget klander lagts på någon köpare.

Ravetrancer skrev:
Dessutom var den i klart mycket bättre skick än vad man kunde föreställa sig. Dessutom så var det inte annonsören som sålde hojen, han hade bara lämnat nummer till en annan kille som sålde den. Så klandra inte han som la ut annonsen.
Det var ingn affär uppgjord, och jag fick oxo vänta på att bli uppringd o ringde själv massa ggr.......

Grattis till en billig affär.
Om man får uppfattningen att allt är klart, så att man tar ledigt från jobbet, fixar postväxel och en hojtransport, samt att annonsen försvinner från nätet bör man väl kanske anse att det är för att affären strax är i hamn? Eller ska man efter man kommit överens per telefon behöva ringa var 5'e minut för att se till att han inte säljer till någon annan, eller via sin gprs-mobil kolla att annonsen inte försvinner från nätet medan man reser?
Hur hade du reagerat om du nu inte fått hojen, när du fixat cash och åkt ner dit och stått med lång näsa? För det hade ju kunnat komma någon med stålar under tiden du reste ner? Hade inte du lackat ur då? Eller hade du bara skakat av dig det, typ några timmars helt onödigt resande och merarbete för dig...
Visst om säljaren klart och tydligt säger "först hit med stålar vinner" hade det väl varit ok, men inte när man förhalar och förvirrar.

Raka puckar ska givetvis gälla från både säljare och köpare när man gör affärer, klåpare finns det av båda sorterna..

Ravetrancer skrev:
Svar: Se det riktigt bra inlägget från oFFkeFF som börjar med:
Grattis till en billig affär. Om man får uppfattningen att allt är klart...

Svar: Jaha, hur vore det om du valde vilken sida du vill stå på säljarens el. köparens? Nu alldeles precis skriver du precis samma sak som jag blev irriterad på säljaren, att han lovat att ringa upp men gör det inte så köparen måste jaga honom för att få ett svar. Knepigt eftersom du i början av tråden försvarande precis det här beteendet från säljaren :confused:

Svar: Men är det så svårt att förstå, att jag kontaktade säljaren även efter han tagit bort annonsen!! :mad: Och även då sa han att hojjen var INTE! såld utan att han ville att jag skulle ringa dagen efter mellan kl 10-12, så han visste om jag var seriös eller ej. :fakta

Svar: Ja han är ju väldigt lätt att få tag i, och skulle han mot förmodan svara så drar han väl en till historia om att hojjen finns kvar, men att han inte kan visa den för att något har hänt, samt att han ringer upp mig :finger

Last edited:
Re: Re: I bilbranschen..

Decoy skrev:
Det kommer nog inte så värst många R1-03:or för 50000 innom den närmaste framtiden :fakta .

Finns hur mycket kvaddade R1ór som helst. Tex en blå 02?(svart ram) på MC-Janssons i Falun.

men man kan väl inte anta att man köpt en hoj om man ionte fått ett JA från säljaren......eller????

Ravetrancer skrev:
men man kan väl inte anta att man köpt en hoj om man ionte fått ett JA från säljaren......eller????
Men en säljare som ljuger, förhalar och tramsar en vecka efter att han sålt hojen KAN du ju inte tycka är reko? Eller? Det är ju det det handlar om, inte att han blev snuvad på hojen.

Vilka löjliga svar från vissa, felet är ju inte att hojen såldes utan att säljaren inte sa just att den var såld, varför?
Är det alltså normalt i vissas liv att affärer sköts på det här sättet?

Jag hade själv blivit lite sur om det hänt mig, inte så jag gjort en tråd här kanske, men raka besked skulle iaf jag velat haft.

Ravetrancer skrev:

Men försök förstå att precis som både Ugluk & Silwer redan har fattat, felet är INTE! att jag inte var den som fick köpa hojjen (skulle alldrig starta en tråd här för att jag inte var den som hann först med att inhandla en hoj) felet är att säljaren ljög i 5 dagar om att hojjen fanns kvar men att av olika anledningar så kunde han inte visa hojjen.

Är det förstått?
Summa sumarum =
RAVETRANCER = Har ej gjort fel igenom att köpa hojjen.
SÄLJAREN = Har ej gjort fel i att sälja hojjen till första bästa med pengar. Däremot har säljaren gjort fel i att ljuga b.la om att hojjen fanns kvar.

Jag hoppas jag gjort mig väldigt tydlig nu, vet ärligt talat inte hur mycket tydligare jag kan bli, får väl se nu om Ravetrancer förstår nu eller om jag måste skriva en blädder bok.

Silwer skrev:
Vilka löjliga svar från vissa, felet är ju inte att hojen såldes utan att säljaren inte sa just att den var såld, varför?
Är det alltså normalt i vissas liv att affärer sköts på det här sättet?

Jag hade själv blivit lite sur om det hänt mig, inte så jag gjort en tråd här kanske, men raka besked skulle iaf jag velat haft.

Precis, trodde jag beskrev det ganska så enkelt - och visst 99% av dom som svarat i tråden har förståt medans andra fortfarande kämpar med att förstå.

Tråden skrev jag mest för att skriva av mig lite samt få veta om det var någon som visste mer än jag om den här hojjen. Och inte för att hänga ut någon säljare eller köpare. Där av inga nämnda namn.

Ugluk skrev:
Men en säljare som ljuger, förhalar och tramsar en vecka efter att han sålt hojen KAN du ju inte tycka är reko? Eller? Det är ju det det handlar om, inte att han blev snuvad på hojen.

Klockrent inlägg, precis det jag menar. :tummenupp

Håller med dig decoy, jävligt dåligt skött av säljaren.
Hoppas du hittar en annan hoj :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...